Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikett: beteende
Läst 3351 ggr
jonte1
0

Funderingar kring liten-stor..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hmm.. Först utav allt hoppas jag någon säger till om jag spammar med för mkt foton i inläggen. Jag har mkt foton och fler blir det hela tiden.

Jag tar upp något som har diskuteras i andra inlägg, nämligen storleken/ras-humör/ägare angånde hundar.

Min sambo skrev i  tråden i o m Atjjooo(Hachikos) filmen. Det är bekymrat med all rätt bland Akita uppfödare/ägare.. Det finns alltid folk som är skrupellösa tyvärr och ser bara pengarna i allt.

Så spinner jag vidare i att någon hakade upp sig på Jack Russel's farlighet i orätta händer pga tidigare filmer. Nu skaffar historien sig så att medans jag bodde själv med min Samojed så träffade vi ofta på matten och Jack Russel hannen som bor i närheten och han brukade attackera vilt och t o m hänga sig i manen på min Samojed. Utan att låta "min pappa är starkast" så har den Samojeden aldrig fått stryk utav något. Han har aldrig heller gett sig på någon annan hund(förutom en period utav starkt agg mot  långhåriga Schäfrar(en annan historia)). Dito brydde han null om den där lilla ettriga saken. Matten var ok för det mesta och bjöd på godis.

När vi hade blivit 3 voffar här(Samojed, Akita och Borzoi) var det krångligare. En dag när jag skulle förbi deras hus så var matte ute och den lille lös och jag kom med 3 hundar.. Det gick bra eftersom Samojeden "frontade" och avisade..

Ett par veckor senare(en Torsdag) gick vi samma väg och passerade förbi grannen till ovan nämda som har en sådär liten ettrig(förlåt SaraC)Japansk spets och den här gången var det Akitan som stannade upp och avisade, dom två killarna hade fullt upp med att dra åt andra hållet och lukta. Jag vart lite härsken och sa till hussen att ni får lov att hålla era hundar kopplade så att dom inte springer ut här på cykelvägen och gör sig olyckliga.

Söndag samma veckas vart det riktigt tokigt, -Eftersom jag och sambon beudrande en ovanlig bil på vändplanen och hade inte 100% koll, -Jack Russel hanen kom utspringande igen och Borzoien tog den rätt över ryggen lyfte och ruskade om. Puuuhh innan jag fick han att släppa.

Jag anser det är stor skillnad på om man har stor eller liten hund och inte kan hantera den. Ju större dom är desto farligare kan det bli. Tyvärr är det ju mest synd om hunden som bekant.

Bifogar ett kort på Samojeden innan han fick hit rivjärnet(Akitan) som stör hans pensionärsdagar :)

Jaja, vi har sett en ståtlig Huskey hanne nu 2ggr i samma område så allt är inte nattsvart. Gick över med grannens Grand Danois tik på em(igen) då den brukar rymma och för det mesta stannar upp här hos Samojeden. Hon har fått sina fiskar varma(trots storlek) utav Akitan här på gården :)

SaraC
0

Hihi, det låter som att du skulle kunnat bott på samma ställe som jag gjorde förut Flört Jag bodde på ett annat ställe här i stan förut och där var ett par med en jack russell som alltid sprang lös trots att de hade noll lydnad eller koll på den. Den sprang fram till min hund flera gånger, men det blev som tur var bara en gång han kom ända fram och det blev tjafs. Tyvärr förstörde det mycket för mig och Eros, hade nyligen kommit till rätta med hundmöten efter att han blivit attackerad av en schäfer. Än idag tål han inte jack russells, han blir halvt galen när vi möter någon.

Trist med ägare som inte har kontroll över sina hundar och låter det gå ut över andra. Oavsett storlekar och raser.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

jonte1
0

Jamen vi bor ju inte så långt ifrån varandra har jag förstått(olika städer men väldans nära).

Hittade på en bild som beskriver ovan och Jack Russel hannen har t o m fått lös nån pälsbit ur Samojedens man(brevid -till vänster) :)

Xondah
0

För de första så var de ingen som hakade upp sig på något. Och för de andra handlade inte den tråden om små hundar VS stora hundar överhuvudtaget.

Utom om filmer och hundar, och lixom collie var jack russel bara ett exempel. Och dess sätt att kunna bli i orätta händer hade inget att göra med små VS stora hundar. Det var något som uppenbarligen missuppfattades.

För övrigt kan jag säga att "ju större desto farligare" är något jag tar med en nypa salt. Jag har sett ett antal fall av mindre hundar som orsakat skada man absolut inte skall ta lättvindigt någonstanns.

Nått som alltid kommer upp i mitt huvud i såna här diskutioner och har ettsat sig fast där är skadan på en mans arm efter ha haft en aggressiv jack russel terrier hängades i armen utan att fått den att släppa. Alla försök att få bort den fick hunden att bita ännu hårdare. När hunden tillslut släppte såg underarmen ut att ha varit in en sväng i en köttkvarn. Tänk om de hade varit ett barns ansikte tex?

Min mammas grannes Schäfer hane på 38 kg blev nästan dödad av en hund på 15 kg, och jag har många mer exempel som jag skulle kunna ta upp på fall där en mycket mindre hund haft övertaget på en större hund än den själv.

Det är vad som försigår i skallen som avgör hur farlig en hund blir. Sen handlar de ju om situationen. Man kan inte bara rent av dra en linje " här går farlighetsgränsen".

De kan vara lika farligt att bli påhoppad av en mindre hund/mellan hund som en stor beroende på vart man blir biten, hur länge man blir biten och varför hunden biter osv.

jonte1
0

Visst är det så att det beror på hundens mentala sida om det blir attack/skador eller ej.

Dock så ska jag försöka mig på en kanske dålig liknelse, skulle man vilja bli påkörd av en 2.5tons SUV eller en 1tons Nissan micra i trafiken? Vem orsakar mest skador när det väl smäller?

Visst jag har också sett att mindre hundar har satt sig i respekt men det skulle vara lättare att få bort en Jack Russel från armen än en Borzoi ex. Det är en logik som inte det kan bortses ifrån.

Stora hundar är farligare när det hettar till.

Xondah
0

#4 Den jämnförelsen funkar inte bland levande ting.

Det som försigår i huvet gör hunden farligare, man kan inte peka och säga den hunden är farligast för den väger mest kg.

Vissa raser är helt enkelt av hårdare virke uppe i skallen vilket gör det mycket värre om den blir aggressiv.

Jag blir tex hellre biten av en samojed än tysk jakt terrier…varje dag. Hellre biten av en GD än av en pitbull.

DesK
0

Xondah, nu tror jag allt att du misstolkar Jonte1 en hel del.

Man kan aldrig komma ifrån att det är stor skillnad på att bli biten av en STOR hund jämfört med att bli biten av en mycket liten hund. En Jack Russel kontra en Schäfer, vilken vill du helst bli biten av? Att det finns ett mellansegment av hundar som du beskriver där skillnaden mellan storlekarna spelar mindre roll är en helt annan sak.

Jo Jontes jämförelse i #4 funkar allt bra nog även bland hundar.

De jämförelser du gör haltar betänkligt, inte minst därför att du inte tar in de aktuella hundarnas mentala häsla.

Det går aldrig någonsin att komma ifrån att om/när det hettar till så har hundens storlek betydelse!

Det här som du skriver att vissa raser har stämmer för övrigt inte heller till hundra procent. Vem har inte hört att Golden Retriever är en barnvänlig hund? Må så vara men jag har träffat på 2 Golden Retriever som var allt annat än barnvänliga!

/Désirée

SaraC
0

Är det meningen att man ska tänka sig en chihuahua och en schäfer som är exakt likadant mentalt funtade som biter så rejält de kan? I så fall ja, då är väl den större värre.

Annars är jag av samma uppfattning som Xondah, att mindre hundar är lika benägna att göra skada som en större Glad

Xondah
0

#6 Hur kan man jämnföra materiala ting med något som lever och har en vilja?:S

Jag syftar inte på alla små hundsraser. Men att vi faktiskt har ett antal små hundar som inte går av för hackor om dem är av skarpa kaliber.

Skulle vara "intressant" och se hur länge en schäfer el golden överlever med en skarp tysk i halsen…Jag har sett en rysk film med 2 tyskar som har ihjäl ett vildsvin på typ 150 kg…ingen tvekan om att den är kapabel att slita ut strupen på en Schäfer el dylikt.

Ne..nu ser jag ingen anledning att spinna vidare här. ;) Som sagt, jag delar inte åsikten att störst är farligast och kommer aldrig att göra. Det har med psyke, situation och den enskilda individen att göra.

Det är omöjligt att säga vilken sorts hund som är farligast att råka ut för.

idaleck
0

En rolig liten berättelse ang små/stora hundar…

En äldre dam ringde vättskrämd till polisen. Hennes hund hade flippat ur totalt och hon var livrädd för den. Damen hade låst in sig på toaletten och hunden stod utanför och skällde.

Polisen skickade en hundförare att lösa situationen. När han kom till platsen förberedde han sig med bitarm och OC. Han räknade med att mötas av en stor best när han kom in i lägenheten.

Dörren gick upp och hundföraren klev in. Ingen hund syntes till. Efter en stund kände han hur något slet i hans byxben. När han tittade ner stod en liten hund av chihuahua-typ och drog i byxbenet.

Vad som sedan hände vet jag tyvärr inte, men jag tycker det är en rolig story Skrattande

Xondah
0

#9 Haha Skrattande Den va rätt kul faktiskt!

jonte1
0

Hmm… Döda ting rattas utav levande ting och man kan fundera vilken utav bilarna man vill bli träffad utav. Jupp det är fråga om logik och inte någonting annat.

Tänkte först skicka en bild på min Samojed som muckar gräl med en riktigt stor Schäfer och jag skulle föredra att mucka gräl med Schäfern men den bilden fär jag ta en annan gång.

Bifogar istället en bild på sambon och hennes kusin som vart uppvaktade i en soffa långt före min tid. Den hunden var tydligen inte så där jättetrevlig och man fick akta sig lite grann. Tja vill man ha en liten eller stor jund rusandes mot en som sagt.

Det är upp till var och en att tycka som man vill. En annan sak vad man har varit med om.

Man kanske skulle jmf vargar/rävar som båda är rovdjur? Den ena attackerar och fäller stora byten och den andra gör det inte. Jag hänger inte med i eran logik(eller brist på) :)

SaraC
0

Nja, vargar jagar stora byten i flock. Rävar lever inte i flock Flört

jonte1
0

Hmm.. rätt. Men jag tar då en annan jmf mellan Tigrar och lejon som är jmnstora och båda fäller stora byten. Den ena i flock och den andra ensam. Eller kanske jmf mellan tiger och mindre katt(typ lodjur) skulle passa bättre. Vilken utav dom skulle man helst slippa(!) bli överfallen utav?

SaraC
0

Jag tycker det är svårt eftersom det finns så olika typer av hundar i olika storlek. Ja, jag är mer "rädd" för en schäfer än en chihuahua. Men jag är mer "rädd" för en amstaff än en newfoundland.

jonte1
0

Hmm.. Ok. Kanske dags att tjata om några trevligare ämnen;-)

Kom just på att Vargar jagar visst ensamma när dom vandrar/söker nya flockar(sorry, kunde låta bli) :(

SaraC
0

Kanske det Glad

Javisst kan de göra det i flera situationer, men jag generaliserade givetvis Flört