Samojed/Grönlandshund
Funderar lite på hur dessa två hundraser fungerar ihop med katter och diverse andra djur. Skriv gärna en massa mer om raserna som kan vara värt att veta, eller egna erfarenheter som ni har haft. Blir det någon av dessa raser så ligger det minst 1 eller flera år in i framtiden. Funderar på att man kanske kan vara typ fodervärd eller något ett tag för att se om någon av dessa hundar passar oss.
Jag har ingen egen erfarenhet av någon av de här raserna, men tills vidare kan jag tipsa dig om att kika i den här tråden där det står en del om de raserna.
När man är fodervärd till en hund är det nästan alltid så att när fodervärdsperioden gått ut så blir hunden ens egen, så det kanske är svårt att hitta hundar som man har bara på prov en tid. Men det förekommer ju såklart, folk som åker utomlands och vill ha hjälp exempelvis. Annars är det alltid ett bra sätt att besöka utställningar/tävlingar och hälsa på olika hundar, ägare och uppfödare eller höra av sig till olika uppfödare och se om man får komma och hälsa på!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Vad ska ni ha hunden till?
Som det ser ut nu vill jag/ vi ha den som sällskap i skog och mark och gärna till drag. Har altid tyckt att det verkat kul med draghund och nu när man kikat runt lite och sett att man kan tävla och liknande så vore det kul att ge sig in i det. Har aldrig varigt någon som fallit för sällskapshundar, har altid sagt att den dagen jag skaffar hund så ska den gå att använda till något, så som jakt eller en kompanjon på vandring som kan släpa lite packning åt mig :) mm
Hur fungerar dessa hundar som jakthundar? Har nämligen planer på en jägarlicens i framtiden.
#3 Även om polarhundarna ofta har jaktlust, så tror jag det finns många mycket lämpligare raser till jakt. Beror lite på vad du tänkt satsa mest på, drag eller jakt? Exempelvis en jämthund är ju både en sund och mångsidig jakthund och samtidigt en trevlig friluftskompis som kan dra och klövjas, men är väl inte det bästa alternativet om man vill längre inom drag.
Nja jakt hade varit en bonus bara om de funkade till det. Släkten har tillräckligt med jakthundar så det räcker :)
Men att gå på utställningar och kika in vovarna låter som en bra ide, det var så vi fastnade för den sibiriska katten :) och jag som hade sagt att jag skulle ha en bengal :) så blev det ju inte riktigt då.
Grönländarna vill ha mkt aktivitet, gärna dra. Vet ej om det är så lämpligt att ha dom som rena sällskapshundar direkt. Som vi skrev i den andra tråden så är ju grönländaren mkt stark i psyket och väldigt flockmedveten. Så dessa två raser är långt från varandra i mkt, förutom att båda används i drag.
Samojeden går at använda som jakthund, finns en kennel som använder dom som älghundar, men kanske inte alla som är lämpade till det. Blodspår och sånt brukar dom tycka om samt vara mkt med sin flock. Mina hundar följer alltid med mig i skog å mark (har samojed) speciellt på hösten då det är svamp å bär säsong. Vi drar lite och tränar lite lydnad, spår, svampsök mm.
Det går att använda samojeden till väldigt mkt om man vill.
Å vad är vackrare än att se en fin Samojed på utställning 
#5 Jasså du men det är väldigt stor skillnad på dom två kattraserna hihi
#5 Ja, det är kanon
Man får träffa många olika exemplar och ägare. Kul att du har sibirisk katt, var bara några milimeter från att köpa en själv tidigare!
#6 jo precis så där kan man se hur det går, det är inte alltid det blir som man tänkt sig :)
Oj som svamp sök, det är ju perfekt, det skulle jag vilja lära en framtida hund med. Hade en katt som är i himlen nu som kunde spåra kantareller :) har saknat det.
Det lutar åt samojed som det känns nu, den verkar vara en bra alround hund.
#6 kan du berätta lite om hur dina samojeders vecka brukar se ut? Bor de inne eller i gård?
Hmmm… Min tanke på Samojeder och Katter är.. Inte roligt. -Det är min erfarenhet dock.
Ja det går att trigga/använda samojeder att jaga bra men det finns andra raser som är bättre jakthundar.
Min nuvarande Samojed ligger ute mest hela dagarna och innan han flyttade hit så bodde han i hundgård sina första 5år.