År 2010
Vad har ni för hundplaner inför det nya året?
Skaffa hund, planerar en kull valpar, nå ett mål inom träning/tävling, lyckas med något moment eller att utveckla hunden på något vis? etc.etc.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Min plan är att få till en bättre lydnad på Texas. Börjar en lydnadskurs nu någon gång, vet inte riktigt när den drar igång. Sedan ska jag förmodligen gå fortsättningskursen på den senare i höst. Det blir även lite utställning, hoppas få till bra resultat på officiella utställningar, då vi bara nått framgång på inofficiella.
Kirous ska mest tränas i lite av varje, är han redo kommer han få göra anlagsprov i viltspår när han når minimumgränsen 9 månander. :) Men det är inget jag begär av honom eller så utan vi får se om de känns rätt. Kanske kommer han bli utställd också.
Blade ska mest bara få göra saker han brinner för. Då mår han allra bäst. :) Viltspåra, sök och grytträna. Godkännt anlagsprov i viltspår, etta i öppen klass viltspår är väl målen rent tävlingsmässigt.
Om nu nerverna håller. Det är väl också ett mål antar jag för mig själv att tampas med nerverna. Tidigare sysslade jag mycket med hopptävlingar med häst och mådde mycket dåligt pga av nervositet. Därav har de inte blitt några hundtävlingar, men nu har de allt tänts en gnista att vilja de. :)
Har inte planerat så mkt för iår eller först å främst så väntar jag på att valparna ska anlända. Tjockisen ligger här brevid mig å pustar å stönar. i mitten på nästa vecka är hon beräknad
.
Sen får vi väl ta resten av året som det kommer antar jag
Vad kul att läsa om allas mål och planer, önskar er alla lycka till!
I år hade jag tänkt ställa ut Eros, men efter skadan är han nu kal över stora delar av benet, så vi får se hur det blir med den saken.
Det hade även varit kul att kunna göra en utflykt till Vattnadal och delta i någon av hennes kurser! Och göra ett nytt försök till att få hälsa på henne och hennes snygga hundar
Får se om det kan bli av.

Jag var i höstas på besök hos en kennel som jag fick förtroende för och i vår ska jag dit när de håller kurs för att träffa fler hundar som kommer från kenneln. Det ska bli jättekul!
Nåot valpköp blir det troligen inte förrän om ett år. Det känns som lång tid men det ger mig goda möjligheter att lära mig så mycket som möjligt innan!
#5 Vad kul! Får man fråga vad det är för ras eller är det hemligt? 

#6 haha, nej någon hemlighet är det då inte.
Det är den jaktavlade varianten av golden retreiver.
Man skulle kunna säga att det var tack vare det här forumet jag fick upp ögonen för golden (trots att det är helt fel rasgrupp, haha) eftersom jag fick tipset av Vattnadal efter att ha bett om hjälp och tips i rasvalet 
#7 Åh, så skoj med guldhund! Men får nog ta mig ett snack med Vattnadal som gör smygreklam för sådana istället för att vara sajtraserna trogen 
Vilken kennel är det? Letar själv lite halft, eller rättare lägger på minnet när någon rekommenderar.

#8 Haha, nej du ska vara snäll mot Vattnadal som så hjälpsamt delar med sig av sin kunskap!
Kenneln heter Höghedens (www.hoghedens.se). Någon du känner igen eller hört nåt om?
#9 Jadå. Hon ärguld ( ! ) värd på forumet!
Den finns på listan. Flera som rekommenderat den och jag tycker de verkar ha trevliga och snygga hundar. Har inte kikat något närmare på den, eftersom det inte är jag som ska ha. Men vad kul att få höra mer bra om den 

#10 Vad kul! Jag har själv faktiskt inte hört så mycket om kenneln från andra, men de gjorde ett otroligt bra intryck när vi hälsade på, så magkänslan säger att det är en mycket bra kennel
Och jo, hundarna var både trevliga och snygga! Jag hade gärna tagit med både en och två hem :P
#11 Det är det säkert! Haha, ja det farliga med att besöka en uppfödare
Du får hålla oss uppdaterade om hur det går!

Härligt idaleck! Jag har sett dem i goldennytt, och deras hundar verkar vara precis vad du vill ha!
Mina planer då?
Det blir lite utställningar. Tänkte tom vara med på en inof. bara för att träna Ego lite. Han blev ju skrämd i Sundsvall, och det satt fortfarande i helgen efter i Arboga. Tänkte ställa Vittra samtidigt då, för att se hur illa hennes överbett egentligen är.
Vi håller oss till SPHK annars, om inte SKK har någon domare som gillar arbetande och funktionella hundar då.
Kommer att fortsätta med blodspår, kanske går jag anlagsklass med någon oxå. Fast vi har ju det som jaktberikning främst, så tävla behöver vi inte. Skulle dock vara roligt att få prova skarpt eftersök i höst! Ska testa att börja smälla ballonger när jag går med Vidar, för att se om det går med skott i jakten för honom.
Annars har vi ju i alla fall 2-4 huskyvalpar som ska tränas i vardagslydnad och sen till hösten köras in.
Förutom detta ska jag försöka klämma in lite kurser här vår och höst, samt helgkurser till sommaren i blodspår, aktivering, ev en berikningshelg, nån vardagslydnadshelg, klickerhelg od.
Annars blir det det gamla vanliga, köra hundar, leka med hundar, promenera med hundar.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Självklart ska jag hålla er uppdaterade! 
Jag har ett mål med 2010. Jag ska ha kul med hundarna.
Mira är snart 9 så henne tränar vi mycket i skogen med och inte några direkta tävlingsmål. Hon ska ha kul och vi ska ha kul ihop och det innefattar spår och uppletande.
Kiwi har diskbråck så med henne slutade alla eventuella planer med det beskedet. Jag hoppas att jag ska kunna starta öppen klass i viltspår till våren men vi använder doping (Back on track-täcke) än så länge och hon har mindre ont vad det ser ut som så det är viktigare än att tävla. Vårt mål är alltså också att ha kul!
Jag ska flytta nu under våren vilket innebär att jag hamnar närmare klubben så vi kan ta kvällspromenader med lite träning, vilket inte varit möjligt nu. Det ser jag fram emot! Nu är det bilen som ska startas eller att jag ska gå 8 km för att kunna komma till klubben, det blir inte så ofta om man säger så.