Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikettbeteende
Läst 4638 ggr
scth
0

Vilken ras?

Med en malamute på 9 månader hemma börjar vi fundera på en till hund. Detta blir dock inte förens sommaren / Hösten -10. Orsaken till att det ev blir så tätt mellan hundarna är för att en valp passar mycket bra in tidsmässigt i våra liv just nu. Och för att vi i förlängningen inte vill tampas med en valp då vi skaffar barn utan ha två vuxna hundar.

Nu till frågan: Vilken ras? Är inne på en till malamute men det som tar emot är aggressiviteten mot andra hundar. En hane kanske skulle vara lättare än en tik då de vad jag förstått visar tydligt redan från början vad de tycker om andra hundar.

Grönlsndshund, Eurasier och samojed är andra hundar vi funderat över men känner mig osäker på om Grönlandshunden har samma ovanstående problem som malamuten ?

Det vi kommer att ha hundarna till förutom sällskap är aktivt friluftsliv, vandring och drag.Ett annat krav är storleken då den både höjd och muskelmassigt bör vara i storlek med vår malamute. Söker alltså en relativt stor tålig ras som går bra ihop med andra hundar, arbetsvillig och framåt. Bör ej vara alltför skällig.

Eurasiern känns som en mkt trevlig hund även om ej framavlad för drag har iaf en hane " rätta storleken", de har en kroppsbyggnad som bör (?) lämpas för drag, eller vad tror ni? Hur pass arbetsvilliga är de? Och hur anpassar de sig till ett liv i hundgård?

samojed vs eurasier / malamute vs Grönlandshund skulle oxo vara intressant att veta, dvs vilka som är för och nackdelar med resp och de mest tydliga skillnaderna i beteende.

Mycket frågor blev det, men om någon känner sig manad att dela med sig av någon av raserna eller ev annan ras som skulle passa blir jag hemskt glad :)

Mvh Sarah

SaraC
0

Har ingen större kunskap om varken grönisen eller samojeden, och ingen större personlighet av någon av raserna, men jag blev ändå sugen att försöka hjälpa till. Så jag reserverar mig för diverse felaktigheter i det jag skriver nu Oskyldig, det är de intryck och tankar som poppade upp just nu.

Jag googlade lite vad det gäller grönisens förhållande till andra hundar, hittade ingenting på rasklubben eller hos någon uppfödare (snabbare kik), men detta står att läsa på canis.se:

Förhållandet till andra hundar: Ursprungligen har hunden levt i familjegrupper. Ett hundspann hos inuiterna består som regel av föräldrageneration och avkomma. Inbördes skaffar de sig en rangordning där först och främst ålder och styrka, speciellt psykisk styrka, spelar in. Samtidigt är utomstående hundar, hundar från ett annat spann bara en konkurrent om maten och inte en del av hundens flock som ska tas omhand. Detta avspeglar sig i hundens reaktionsmönster. En hund som bor själv och bara har sporadisk kontakt med andra hundar kan ha en tendens att hävda sitt territorium för främmande hundar eller hundar man sätter ihop dem med. Hundar som växer upp tillsammans kan, om ålders och styrkeskillnaden är minimal, ha ett oavklarat förhållande sins imellan och som kan bli "blodigt allvar". Ofta är detta förbundet med osäkerhet för att en del av hundens "uppgifter" i gruppen som den normalt skulle ha vuxit upp i saknas. Samtidigt trivs grönlandshunden med sällskap av andra hundar. Vissa hävdar att man bör minst ha två om man ska en sådan hund. Personligen anser jag inte detta vara nödvändigt men den kommer att kräva mer av dig och din tid om du bara har en.

Utan att ha någon direkt egen erfarenhet av någon av raserna tycker jag det låter som att alla tre skulle kunna stämma in, med reservation för hur grönisen går ihop med andra hundar - det vet jag ingenting mer om än det jag läste här ovan. Eurasier och samojed är ju båda tåliga hundar med trevligt temperament, som inte ska ha några fler problem med andra hundar än någon annan ras (mig veterligen).

Jag planerar själv att skaffa eurasier och har läst en hel del och talat med uppfödare och ägare, och mitt intryck av rasens arbetsvilja är splittrat. Det verkar ganska uppdelat mellan soffpotatisar och mer arbetslust. Så där skulle jag se till att tala med uppfödare om vad man vill använda sin tilltänkta hund till och höra vad de tror, vilka egenskaper de avlar på och så vidare.

Samojeden känns mer arbetsvillig för mig. Tycker det verkar väldigt splittrat mellan olika uppfödare även där, men de känns generellt snäppet över eurasiern. Kanske även för att det är en betydligt större (i antal) ras.

Samojeden är ju en drag- och brukshund. Eurasiern klassas väl som sällskap om något, men härstammar ju bland annat från samojeden och kan mycket väl passa lika bra till drag. Det beror väl på hur seriöst man tänkt satsa på det.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

scth
0

Tack för svaret. Jo har varit in och läst texten om grönisen men alltid svårt att få ut tillräckligt ur en text rakt upp och ned. Vad gäller Eurasiern har jag fått en bild av att de kan vara lite soffpotatisar precis som du säger men jag kan ju oxo ha helt fel. Vilken ras det än blir kommer vi självklart att kontakta kunniga innom rasen innan så vi är helt säkra men börjar spåna runt lite redan nu.

Vad som känns possitivt med Eurasiern och samojeden är ju just att de inte har några speciella problem med andra hundar men känns mindre arbetsvilliga än malamuten och grönisen. Så är det väl alltid man får fiska för och nackdelar. :)

Xondah
0

Jag håller med Sara, det är nog lättare att få tag i bra arbetande draghundar bland Samojeden än Euraisern.

Jag har bara erfarenhet av Grönlandshundar från när jag var liten, en bekant till min släkting hade såna och dom var snälla mot varann men tyckte inte om hundar som inte var i deras flock.

Xondah
0

Sibirian husky hane då? Det är väl inte så stor skillnad på en husky hane och en malamute tik eller:O

Det måste ju vara ett bättre alternativ än både samojed och euraiser kan jag tycka. Oskyldig

scth
0

inte husky, de är för uppe i varv för min smak, vill hellre ha en kraftig och stark men mindre snabb hund. Huskyn är ju en sprinterhund, tror inte den skulle passa rent generellt med en malamute i spann. malamuten är  till kroppsmassan mkt större.

Xondah
0

#5 Ja iof en malamute tik väger en del mer, kanske inte blir så lyckat med en snabb och en mindre snabb.

Då röstar iallafall jag på Samojed! ;)

SaraC
0

Jag röstar också på samojed, tycker det låter som en bra matchning! Alternativt grönisen, om den visar sig passa bättre efter att ni hört mer. Känns som att de två raserna passar bättre ihop med en malamute när det gäller aktivering.

scth
0

efter att ha forskat runt lite verkar Eurasiern gå bort, en mindre ;) Verkar vara som jag misstänkt, de är inte tillräckligt motions/arbetsvilliga.

DesK
0

Spontant säger jag antingen en Malamute till eller en Samojed.

Vår Samojed har ju tidigare dragit en del, men vad jag fattar kan vissa Samojeder vara lite "lata" så de kan behöva någon som drar igång dem lite, men i ditt fall har du ju Malamuten till det. Jag skulle nog kontakta några olika samojeduppfödare och även besöka dem och noga tala om vad du vill ha din hund till, innan jag bestämmer mig. Lycka till och berätta gärna vidare hur det går för dig!  Glad

/Désirée

scth
0

Tack för alla svar, känner att jag står och väger mellan malamute och samojed, nackdelar och fördelar så ska prata med folk av båda slag och se vad som kan tänkas passa bäst. Malamutehanar skall enligt mina källor vara lättsammare mot andra hundar, så blir det en malamute blir det nog en hane.

Därav ännu en fråga: ni som har hane och hona i samma bostad, hur gör ni när honan löper. Kastrera känns lite tråkigt men samtidigt känns det inte som man har så mkt val :/

DesK
0

Det finns p-piller för hund. Hör med en veterinär angående det.

Hane och tik tillsammans är ofta lättare än 2 av samma kön.

Jag har haft hane och tik utan hjälp av p-piller också och det funkar om man har möjlighet att sära på hundarna under löptiden och står ut med en osedvanligt rastlös,  pipig och tidvis ylande hane  Flört

/Désirée

scth
0

ah ok det får jag ta och göra, har dock fått för mig att det inte var spec säkert :/

SaraC
0

Ja, det är i regel enklare med olika kön än samma om man har två hundar.

P-piller för hundar vet jag ingenting om, men den variant man ger till katter är inte bra. P-spruta finns och även kemisk kastrering, men de kan ju även de ge olika trista biverkningar.

Man får se hur det går och vad som passar en själv bäst. För en del går det fint att ha båda hundarna hemma under löpet, men så klart åtskillda och under uppsikt. För andra går det inte alls. Ett alternativ är ju om man har möjlighet att låta någon annan se efter den ena hunden under de veckorna.

Jonna75
0

Jag röstar oxå mellan Malamute eller Samojed. Det som är bra med dom två är att båda räknas som långsamma travare, dom ska kunna traska många mil och ha god uthållighet.

Samojeden räknas mer som en allround hund än var malamuten gör. Den erfarenheten jag har av malamute är väl att dom verkar lugnare på något sätt..(vill ha ett annat ord men finner det ej just nu).

Malamuten är ju överlag större än samojed enligt rasstandarden.

Ang grönlandshunden så är det precis som någon skrev, dom går bra i flock, men desto svårare att tillåta nya medlemmar. Grönländarna har ganska hårt psyke och passar då givetvis ej som första gångs hund (Men det gäller ju inte er Flört).

Som sagt kontakta kennlar av dom raser du står och väljer mellan, besök gärna några stycken av varje ras för att få så stor uppfatning av rasen i sig, sen tror jag nog resten löser sig på bästa sätt Glad.

OBS! Se till att dom kennlar ni besöker iten har valpar för tillfället, det brukar tyvärr vara svårt att motstå frestelsen då Flört

scth
0

Tack, det är precis det som jag syftar till, jag vill kunna ha med hunden och träna med andra träffa andra hundar och hundägare utan att behöva gå på helspänn. Grönlandhunden verkar väldigt mkt skarpare än malamuten, så den blir det inte. Malamuten är lagom :P

Du som har erfarenhet av samojeder, står att de har lätt till skall, är detta lätt att träna bort ( till viss grad då ) eller tenderar de att skälla så fort ngt hörs eller rör sig på tomten / trapphuset?

hehe, det där med att besöka uppfödare med valpar vart ett bra trick för  min samobo iaf , han var osäker men jag sa att vi skall BARA kolla och om det känns bra tinga… självklart smälte även han :P

Taci
0

Jag har bara erfarenhet av Eurasier av dessa, o jag tror ärligt talat inte att en Eurasier skulle finna sig i hundgård. Den är väldigt familjekär o vill gärna vara med hela tiden. Givetvis finns det undantag. :)

[Mharya]
0

Jag har en eurasier här hemma och tror precis som Taci att hunden inte skulle trivas i en hundgård. Köper man en eurasier köper man en familjemedlem eller en hund som inte trivs. Men som jag alltid säger så är det olika från hund till hund eftersom alla är unika. Våran hund är i alla fall väldigt envis och kanske inte så arbetsvillig och gör gärna som hon själv tycker. Men hon är väldigt lättlärd och lyssnar. Det är ju visserligen bara våran Nellie. Men ja kan säga att det är en jättemysig ras som är lätt att älska och svår att motstå. :) Jag garanterar och säger inte att "så här är det" utan det är bara mina kunskaper som inte är dem största, kontakta en uppfödare av raserna. :)

scth
0

tack för eurasiersvaren ;) Har förstått att denna ras ej passar optimalt och har därför fått stryka den. Dock verkar Eurasiern mysig på många andra sätt.

Kört med uteslutningsmetoden och nu känns samojed mest rätt. Malamuten har vi inte strukit dock men känns som att samojeden skulle passa bättre.Nu är jag i full gång att kontakta alla människor som har någon slags relation till rasen och börjat kolla efter tänkbara kennlar :) Tänker att det är bra att vara ute i tid då vi vill ha en samojed från arbetande linjer och det verkar finnas en uppsjö av både den och "sällskapssamojeden".

SaraC
0

#18 Oh, vad spännande! Glad

Vattnadal
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nordvikens har mycket trevliga hundar. har främst stött på deras huskyn, men de har samojeder oxå. De ska ta en kull på varje ras i vår/sommar, så kika gärna in där.

Annars kanske jag kan försöka att fresta med en huskyvalp?Tungan ute

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

jonte1
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tja, det går att sätta fart på samojeder om dom har någon dom får dra ihop med. Dom funkar bra i hundgård åxo likaväl som att vara familjehund. Men tänk på att om dom bor ute jämt så vill dom inte vara inomhus några längre stunder.

Det där med skällighet kanske lyser fram lite mera när dom har sällskap, så är min erfarenhet. Speciellt ihop med vaktiga Akitor :)

Att gå ihop med andra hundar har jag lika många erfarenheter utav som.. Det går åt båda hållen med en del exemplar. Som även nån annan har skrivit så kan Samojeder vara mkt envisa och påsstridiga men det är en del utav charmen tycker jag.

#20, vilket charmtroll :)

[Mharya]
0

#18: Ja, jag såg det precis efter jag skrivit, haha. Gjorde en liten tabbe. ;D

DesK
0

#18 Det är bara bra att du tar gott om tid på dig.

En liten OT tanke jag har är att Akitan är svår med främmande hundar. Det är dock inte särskilt svårt att lära Akitan att acceptera andra hundar och människor. Kanske gäller detta även för Malamute och Husky?

/Désirée

scth
0

#20 fresta kan du allt, och den var jättesöt ;)

ska absolut käcka av kenneln , tack för tipset

#23 Malamuten har en såpass stark flockinsting att den ofta har problem att släppa in nya hundar tillfälligt, dessa blir då inkräktare. Hundar de träffar något sånär regelbundet ( hör till biflocken ) går det oftast bättre med dvs om de tycker om varandra. Det handlar alltså i grund och botten inte om ren aggressivitet.. jaja ;)

Huskys har väl inga problem i rasen vad gällande detta?

Jonna75
0

#15 Som med många hundar så kan dom ha lätt till skall, men själv tycker jag inte det. Dom "pratar" ju en del. Bor man tex i lägenhet så kanske man ska tänka på vart man köper sin valp. Hundar som står i hundgård har oftare tendenser att börja skälla, men absolut inte alla.

Jag bor själv i lägenhet och har aldrig haft några som helst problem med det. Märker man att valpen skäller mkt då den är liten så är det ju självklart viktigt att lära av den så fort som möjligt, precis som andra hundar.

Vissa Samojeder kan ha lite större vaktinstingt men tror inte det är så många procent, vaktinstingten är idag ganska bortavlad då man ej använder dom som vakt/vall hund i så stor utsträckning idag.

Hoppas du fick svar på din fråga och att det itne var så luddigt Skäms

#20 Men guud så sööt Tungan ute

Jag håller med om Elin att Nordvikens har bra hundar, även Svartisens kennel är bra och väldigt seriösa. Det är väl dom två kennlar jag kommer på så här som har bra arbetande Samojeder.

Vattnadal
0

#24 Huskyn är ju avlad för att alla i byn skulle kunna stoppa ihop sina hundar till ett jättespann. De ska således kunna jobba med helt främmande hundar utan problem.
Hundarna var viktiga, utan dem dog man, fanns för lite mat fick barnen svälta innann hundarna gjorde det. Dog hunden dog barnet ändå…

Tittar man istället på grönländarna har de haft ett hårdare liv. Skulle någon åka från A till B, och stanna länge på B, kunde hundarna slås ihjäl och ätas, då det var billigare att skaffa nya hundar sen, istället för att mata de gamla.

MVH Elin

Xondah
0

Jag har tyvärr träffat en del huskyn som inte gillar andra hundar. Men som sagt kan ligga mycket bakom som man inte vet om.

scth
0

#25 tack, jodå jag förstod :P i bor oxo i lägenhet så ser ju hels att den är tyst, får träna om inte annat  :) småprat har vi inget emot ;)

Vattnadal
0

#27 Vi har en sån, riktat mot andra hanar. Vet inte varför han varit så testosteronstinn, men pga sin skarphet kastrerades han för över ett år sen, ska det inte bli valpar så kan de lika gärna ha en tom påse, så slipper de lida när tjejerna löper.

Alla kan ju inte vara rätt, och vissa kanske råkat ut för något tok…

Dock är det rastypiskt att vara trevlig med andra hundar för en husky. Rastypiskt för grönländare och till viss del även malamuter, är att de gillar att slåss. Tungan ute Träffade en gammal gubbe på min gröna kortet utbildning, som haft grönisar jämt. Han hade ett järnrör med sig i hundgårdarna för att dela hundarna när de slogs. Vi var många som blev chockade och bet tungan av oss för att inte skrika rätt ut.

MVH Elin

Xondah
0

#29 Javisst håller med. Den huskyn som har anfallt min jrt och många andra hundar där vi bodde då, hade som de verkade ett hem som inte passar en husky om man säger så.

Min väns föräldrar använder sina till drag och visa av dem gillar inte andra hundar. Min väns gråhund blev ganska illa tilltygad av en av dem fast dem kännt han sen valp och de aldrig hännt nått förut.

Men som du sa, alla kan inte vara rätt. ;)

Ush då! Trodde dock inte att det var vanligt att grönisarna var så mot sin flock. :o