Eurasier - Fällning
Ni med eurasier:
Har läst att en eurasier fäller ca 2 gånger per år, men hur är det emellan dom där perioderna? Hårar dom mycket då?
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Min vovve hårar nästan ingenting när hon inte fäller. Och hennes första fällning gick ganska fort och smidigt. Hon tappade i stora tussar, det är liksom inte så mycket småhår.
Jag har iof ingen Eurasier, men dock Samojed
. Då Eurasiern "innehåller" en del Samojed så har dom ju liknande pälsar iaf.
Jag håller med KickanW. Sen tycker jag att om dom har utdragen fällning och det sista går långsamt så kan man "trigga" igång den med ett bad. Kanske itne så lämpligt då under vinterfällningen.
Mellan perioderna brukar dom inte fälla något (Iaf inte samojeder som ajg har haft å göra med).
Min erfarenhet utav Samojeder är en stor fällning per år(sommar). Det blir lite här och där i mitten utav vintern åxo. Han ska väl ta och sluta att släppa nu och istället behålla det han har i o m väderomslag(kallt). Han är en riktig stor mjuk boll med massiv päls nu. Kanske samma gäller Eurasier som har en del Samojed i sig.
Bifogar en bild från nån sommar där jag handplockade lite päls och det blåste ute den em :)
Tack för alla svar
Då har jag nog blivit lite klokare iallafall. Man blir ju lite bekväm när man har en hund som INTE fäller sin päls på samma sätt som andra raser.
#3 Ojdå, det blev en hel del päls där 
Min eurasier fäller en del mellan de två gångerna han fäller för att byta päls eller vad man ska kalla de.
Vissa år så kan fällningar dra ut på tiden då dom då å då får lite större fällningar där dom fäller både täckhår och underull, då blir fällningsperioden längre men ej lika mkt som då dom fäller ullen. Så är det för Samojeder iaf.
Sen har det ju en del med vädret oxå hur dom fäller.
#3 Ja det var inte lite de..
#4: "Man blir ju lite bekväm när man har en hund som INTE fäller sin päls på samma sätt som andra raser."
Det där får du allt utveckla! Vad är det för ras och hur fäller den?
#7 Jag har en bichon havanais och han fäller inte sin päls, utan man måste kamma/borsta ofta för att det inte ska tova sig, jag utvecklade mig lite fel där i slutet med "INTE fäller sin päls som andra raser" Menar mer som vissa andra raser, finns ju fler raser som inte fäller sin päls.
En följdfråga till eurasier-ägarna: Hur ofta borstar/kammar ni era hundar? Tycker ni att pälsen lätt blir tovig? Hur ofta badar ni era hundar?
Blev visst flera frågor 
#8: Aha, ja då är det ju en annan sak… Om de inte fäller alls. Men utifrån det jag hört så skulle jag säga att eurasier fäller väldigt "enkelt".
#9: Än så länge har jag knappt behövt borsta henne alls annat än när hon fällde. Bakom öronen och på benen borstar jag ibland då pälsen tovar sig lite där. På resten av kroppen behöver jag inte borsta alls, den pälsen tovar sig inte.
Badat henne har jag bara gjort för min egen skull, för att jag inte vill att hon ska smutsa ner när hon varit ute och lekt. Jag tycker aldrig hon luktar särskilt mycket hund eller känns smutsig. Men så är hon ju väldigt ung också.
Min hane hårar ingenting (nästintill) mellan fällningarna. När han fäller så borstar jag endel o badar, så blir man kvitt håret ganska fort tycker jag :)
#9, jag borstar nästan aldrig, haha! Borstar efter bad, vilket inte är särskilt ofta, bara när han fäller o när han smutsat ner sig i nån gyttjepöl;) När han fortfarande hade valp-pälsen tovade det sig lite vid öronen, men nu får han aldrig tovor, trots snö o slask:)
Våran lilla Nellie fäller som andra eurasier då 2 gånger. Jag tror det där med hur mycket kan skiffta ltie från hund till hund, alla är ju unika. :) Men våran lilla tjej fäller dom två gångerna ganska mycket. Men precis som Kickan skrev så kommer det stora tussar istället för en massa småhår. Om man borsar vovven dagligen så blir det inte så mycket hår överallt i huset. :)