Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikettövrigt
Läst 1571 ggr
KitoBonito
0

Kitosällskap - Tips & Ideér?

Nu tänkte jag dela med mig lite av mina funderingar och tankar, så detta ligger bara löst i luften, så ni vet.

Just nu känner jag att Kito behöver en vän och det har jag känt ganska länge. Eller ja, kanske inte vän så men sällskap när jag inte är hemma liksom.

Jag börjar få ångest över att han ylar när jag inte är hemma (jag är max borta 4-5 timmar då jag bara studerar), det är varken trevligt för mina grannar eller honom själv. Grannarna jag bor med nu verkar inte ha problem med det. Den enda som verkar vara hemma om dagarna är en äldre kvinna som gärna tar ut Kito på promenad osv när jag blir borta längre.

Men nu är det så att jag ska flytta till ett nytt ställe i januari. Nytt hus, nya grannar. Jag kan knappast förvänta mig att jag får lika tålmodiga grannar vart jag än tar vägen.

För någon månad sedan tog jag hit en katt som bodde här i en vecka. Genast var Kito lugnare när jag lämnade honom. Dock blev det konstiga reaktioner från min sida - dvs allergi - så jag skickade tillbaka katten igen. Nu verkar det dock som att det var en hudkräm jag hade reagerat på så det finns en möjlighet att jag inte alls var allergisk mot katten … (dock finns allergin i min släkt så det känns dumt att riskera det, då det kan leda till fortsatt allergi mot Kito)
Sen känner jag inte riktigt för att ha en katt heller. Inte alls faktiskt. Hah.

Så har jag tänkt på någon typ av gnagare. Jag är total kaninfantast.. Och råttor tycker jag minst lika mycket om. Men att ha stor bur i lägenheten? Nja, det känns inte så lockande det heller.

Sen kommer vi till att skaffa en till hund, vilket jag är väldigt sugen på från och till. Jag har långt ifrån tid till en valp, jag tror inte jag är redo för det heller. Utan det jag söker är nog en äldre hund, alltså 5 år plus. Och sen vill jag inte ha vilken ras som helst utan en som passar både mig och Kito. Jag vill inte heller ha en hund jag måste jobba bort problem med, jag har så det räcker på den biten. Och självklart måste den kunna vara ensam hemma …

Men så spånar man vidare … Kommer jag fixa att ha två hundar? Dubbla klor, dubbla koppel i handen, dubbel kostnad, dubbelt ansvar.
Det är väldigt bekvämt att bara hålla koll på en hund när man åker tåg eller buss. Det finns oftast ett säte över till EN hund. En hund tar mindre plats, en hund är ett ansvar.

Ni förstår, jag bara tänker en massa just nu och har gjort det från och till ända sedan jag flyttade hit i princip.

Har ni några ideér att dela med er? Både ang. hund eller annat djur till sällskap?

Tack~

Xondah
0

Jag har ju skaffat en till hund nyligen från att bara haft en hund.

Helt klart blev de ju mer, men jag skaffade ju en valp också och då får man ju fullt upp.

Men med klor och skötsel så tycker jag inte det har blivit jobbigt. Tar 5 min för mig att klippa båda hundarnas klor. :) Dubbla koppel är heller inte jobbigt men de kan säkert vara jobbigt om man har en hund som kanske gör utfall eller nått annat mindre kul.

Jag brukar gå ut med en åt gången också. Mest för att kunna träna valpen själv. Så de blir ju mer tid som går åt. Sen när man åker och tränar blir de ju dubbelt upp. :P

Min äldsta hund har aldrig haft problem att vara själv, men de positiva tycker jag är att dem njuter av varandras sällskap med lek och myser med varandra. Man får lixom inte dåligt samvete om man måste iväg. För mig är de ju positivt efterssom jag ville ha en till hund att träna upp och umgås med.

Så de negativa är väl att det kostar mer, att de tar mer tid ser inte jag som nått jobbigt efterssom jag tycker de är himlans kul plus att jag har tiden. Hade man inte tiden skulle de ju bli jobbigt även om man tycker att det är kul tror jag.

Jag har råttor som börjar bli gamla och inga nya blir det då min jack russel skulle riva ner buren om han kom in i de rummet och garanterat ha ihjäl dem. Så de där med råttor/kaniner kan vara svårt, speciellt om hunden har mycket jaktinstinkt eller är vuxen och inte van med råttor. Men de kan ju gå, man kan ju alltid testa om man känner någon som har råttor eller kanin hur hunden reagerar.

De va ju synd att du reagera så på katten, förstår att du inte vill riskera att bli allergisk mot Kito. Min katt som fått somna in pga åldern delade alltid korg med min jack russel, och dem tvättade varandra om myste. Så en katt kan nog vara fint sällskap tycker jag. :)

KitoBonito
0

Jag diskuterar en hel del om att ha en andra hund nu med folk jag känner och lite så - vi får se hur det blir och bestämmer jag mig så kommer det ändå ta en jäkla tid att hitta den rätta hunden för arbetet ;D

Jo, katt hade varit jättebra men jag är nog inte tillräckligt intresserad för att det ska gå. Det kommer ju i så fall vara en innekatt och då ska den kunna underhållas och gärna komma ut för frisk luft. Sen är jag lite pryd … Vill inte ha kattlåda på toan eftersom den är så liten och jag vill inte att det fälls mer hår än det redan görs här inne ;D haha. Nej, det är mycket man kan skylla på, katt blir det i alla fall inte. :)

Och detsamma med gnagare; jag har inte intresset till att sköta om det som behövs faktiskt. För att vara ärlig.

Jag ska tänka mer, prata mer och kolla runt lite på nätet.

Tack för ditt svar :)

SaraC
0

Tycker det låter vettigast med en människa som kan hålla honom sällskap eller möjligtvis en till hund. Nu är det säkerligen inget som gäller alla hundar, men de jag känner till med katt- och annat djursällskap brukar inte alls tycka det är något som väger upp att inte matte/husse är hemma.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

KitoBonito
0

Jag har hört att t.ex. kattsällskap ofta kan vara bättre än hundsällskap då katten inte bryr sig om ägaren sticker eller ej. Därför känner hunden sig tryggare, när t.ex. en annan hund kan stå och "noja" sig vid dörren tillsammans med den andre. Men det kan nog vara olika från ras till ras kan jag tänka mig. Eller individ åtminstone.

Vi hade ju som sagt en katt här hemma under en vecka och grannen sa att han var mycket, mycket lugnare när han blev lämnad.

Men som sagt känns inte katt så kul just nu..

Och att ha en människa hemma som tar hand om honom när jag är borta känns lite väl, han måste ju kunna bli lämnad utan människosällskap.

Nu har jag pratat mycket och med många om en andra hund. Har skrivit till några omplaceringar för att ta reda på mer om dem. Men jag kommer ta det långsamt och vara noga. :)

SaraC
0

#4 Ja, vissa hundar kan säkert finna sig bättre med sällskap av katter när de är ensamma. Har bara aldrig sett det själv. Sedan finns det ju hundar som inte ens finner sig i sällskap av andra hundar eller andra människor med för den delen. 

Tänkte mest på att söka mänskligt sällskap åt honom i den mån du har nu, som du beskriver i #0 hur grannen ser till honom ex.

Spännande, får se om det blir en till hund då. Har du kollat på någon särskild ras?

KitoBonito
0

Ja precis :)

Jag har kikat på Pinscher, Whippet och Italiensk Vinthund. Vi får se vad det blir ja! Blir ju lite svårt att hitta när man har så mycket krav. :/ Och att alla sveriges hundar som behöver hem inte alls kommer upp på nätet!

Xondah
0

#3 Jag har upplevt precis tvärtom av folk jag känner, många som har andra djur än hundar som sällskap och som får hunden att känna sig trygg. :)

#4 Hoppas du hittar vad du söker bland omplaceringarna. =)

Vattnadal
0

Visst kanske en hund kan finna sällskap i en annan art, men jag tror aldrig att någon annan art, ens människan, kan motsvara en annan hund.

Nu är ju alla hundar individer, och vissa hundar kan ha fått fel språk eller pga olyckliga omständigheter bli rädd för andra hundar. Dock hävdar jag med bestämdhet att en "normalt funtad" hund har behov av andar hundar. deta bästa för alla hundar vore om de fick bo natuligt tillsammans med en hund av motsatt kön. Har man inte möjluighet att ha mer än en hund, är det jätteviktigt att man har någar hundar i en sekundärgrupp, så att hunden ändå fårumgås med hundar.

Jag tror således att du gör helt rätt om du letar en hund. Att ta över en vuxen hund kan vara oerhört givande och smärtfritt, omm man hittar rätt individ.

En sak att tänka på är ju att även om den nya hunden inte har problem med att vara ensam, kommer den att behöva ensamhetstränas i sin nya situation oxå.

Lycka till med hundletandet, och rapportera här hur det går!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

SaraC
0

#6 Vad kul, ska bli spännande att se vad som händer.

En vän har haft minigrisar till sällskap åt hunden - det kanske kan vara något? Flört

KitoBonito
0

Tack för era svar :) Jag hoppas jag hittar en riktig guldklimp där ute! Jag är riktigt sugen på Pinscher nu, men vi får se.