Vad gör ni idag?
Här börjar det gå mot vinter nu, nollgradigt och klart ute. Hoppas att det kommer riktigt med snö snart!
Sitter och försöker skriva en tenta som ska lämnas in kl 17. Efter det kommer min kompis M hit med Eros lilla vän Bosse.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Jag började med lite sovmorgon, till 8.30, sen myste vi till 9, innan vi masade oss upp. Orkade inte klä på mig, så jag masade mig ut i stövlar, morgonrock och jacka. Ingen som ser en i skogen, men tjo flöjt, så kom en bil och åkte förbi oss…
Sen åt jag frulle, och så fick hundarna inne sin frulle, och så hundarna ute. Drífa vägrar äta sin mat (hon får eukanuba medium puppy) utan vill bara äta everyday. Den innehåller inte allt en dräktig tik ska ha, så hon fick 3 varmkorvar för extra fett i alla fall… När hundarna fått mat och lite mys, fick kanierna morgonmorot och en kli bakom örat. Hönsen fick gröpe och lite koll. Pip vill sura igen, fast jag har ju plockat in alla ägg i kylen. Undrar om hon menar allvar, så att hon ska få behålla äggen. Fast det känns ju lite sent på året att få kycklingar…
Sen tog jag ut fåren, rastade Vidar och Vittra igen, en kort promenad. Vittra är fortfarande halt, så det blir bara korta svängar för hennes del.
Inne i huset igen plockade jag undan, bäddade och städade golven. Sen satt jag i telefon med en kompis en timme, fixade lunch, läste lite hundbok och fick sen besök av en "granne" (allt är relativt i skogen, allt under milen är granne då). Vi har fikat och pratat hund ett bra tag. Hon fick nyligen ta bort sin storpudel, och har bara lilleman kvar.
Hade tänkt städa lite burar nu, men kanske vilar händerna lite först. Är nöjd med den lilla värk i munnen jag har, då jag igår drog ut en visdomstand. Hade trott att värken skulle vara med som igår även idag.
Imorrn får vi hundbesök från stan. Hoppas att det inte jagas runt här då, så att vi vågar gå en riktig skogsprommis. Ena goldendamen löper, så Ego och hon får turas om att vara lösa och sitta i koppel. Här ska inte tillverkas blandisar!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Yngsta tjejen och jag tog morgonprommisen med voffarna, som vart lite extra spännande eftersom det stod ett gäng rådjur och tryckte i skogen. Dottern hade fullt sjå att hålla Todd, han var som besatt och skulle absolut springa efter rådjuren. Teddie tog det lite lugnare, mest därför att jag hann få in henne i kort koppel innan hon såg rådjuren. Sedan har lilltjejen och jag förlustat oss i Borlänge
Husse och äldsta tjejen tog dagsprommisen utan sällskap av rådjur
Nu ska vi strax fixa middag tillsammans alla 6
Japp, Teddie och Todd är mycket intresserade av matlagning 
Ikväll blir det nog att fortsätta lite på vår ombyggnad, medan voffarna får vakta gårdsplanen 
/Désirée
Idag har varit en hektisk dag. Jag och dottern steg upp kl 6 för att följa en av mina valpköpare till veterinären för att hunden skulle operera bort några hårstrån i ögonen (ektopiska cilier), vi trodde att vi skulle få vara med på operationen, men tji fick vi. Vi fick åka iväg och komma tillbaka 11.30 för då skulle han ha vaknat.
Sen ut å gick med hundarna en långprommis, dom fick nämligen bara ut kortare stunder då vi var iväg. Dom följde alltså med på färden.
Sen snabbt hem, fixa mat, duscha sen med ilfart på barnkalas. Vi kom hem för ca 1 timme sen. Skönt att bara få ta det lilla lugna nu resten av kvällen 
#1 Vad mysigt det låter att få strosa runt med och bland alla djur. Är Drífa dräktig? 
#2 Jaså, då har ni varit i min stad då
Här har vi massor av rådjur, tycker de är så otroligt härliga. Kan tänka mig att hundarna tyckte det var spännande.
#3 Hur gick operationen? Vilken fantastisk uppfödare, som följer med till veterinären!
#4 Jo då den gick bra, tyvärr så har det blivit lite ytterligare komplikationer med ögonen. Tur vi har en bra veterinär, han fixade problemet på en gång med några stygn.
Självklart följer jag med om jag har tid och valpköparna godkänner att jag får följa med. Jag är givet nyfiken på hur det går samt väldigt intresserad av veterinärvård och sen är det ju mina "småbäbisar" och kommer alltid att vara så länge dom lever 
#5 Men det blev bra tillslut då i alla fall? Ja, jag förstår dig som vill vara med när du kan, men tycker ändå det låter helt underbart med en sådan uppfödare. Tummen upp 
Bosse är här idag och i morgon. Roligt med sällskap tycker både Eros och katterna. Vi ska gå ut i skogen och mysa lite.
Nu ligger lilla Bosse och sover i mitt knä, det är så mysigt att för en gångs skull få ha någon som myser i knäet 
Hum, vem är Bosse? 
/Désirée
#8 Det här är Bosse!
En kompis valp som är här om dagarna ibland när matte är på jobbet.
Å vilken sötis! 
Vad ska han bli när han blir stor?
/Désirée
Jag är helt säker på att det blir någon form av mini-gorilla, men i stamtavlan står det pomeranian 
Hi hi 
Jag har aldrig sett en svart Pomeranian förut. Måste vara kul för Eros med en kompis.
Idag har vi "jagat" grannens just nu rymningsbenägna Grand Danois flera gånger. Teddie har lyckats rulla sig i något som inte alls luktar gott, så nu får jag ta med henne in i duschen.
För övrigt är det datorpyssel som gäller idag 
/Désirée

Jag har jobbat. Hämtade Vittra hos mamma när jag slutade, tog in Vidar efter en kort rastning. Fåren stod vid grinden och ville in självmant, så jag fyllde på med hö och lade in lite äpplen och morötter i boxen och tog in dem. Kvällsmatade kaninerna och hönsen (de sistnämna sover när det är mörkt, men får säd så att de har till morgonen, om de vaknar före mig).
Nu har jag bäddat sängen, gjort hundmat (8 skålar torrfoder står och sväller i varmvatten, en liten gnutta skinka i alla, och massor i Drífas) och påbörjat middag till människorna.
När jag ätit blir det ett hett bad, sen en bra bok och lite chokladmousse, troligen en stor kanna the oxå, resten av kvällen.
MVH Elin
#13 Berätta inte om hett bad för mig! Numera har jag inget badkar 
Har vart i Borlänge idag och handlat vvs-prylar till tjejernas wc/dusch 
/Désirée

Idag har jag varit och simmat min ena hund. Han var superduktig! Sen fick vi trängas på en överfull buss hem.
Ikväll så är det föreläsning m rovdjurskursen jag går, så nu måste jag snabbläsa litteraturen som man skulle ha läst innan dess.
Jag haft sovmorgon, orkade åka till Vårdcentralen i morse för och ta blodprov… Tagit en promenad med hundarna i det kalla gråa tråkiga vädret. Sen har jag pluggat. Nu så blir det soffan och mys med hundarna i soffan…
#12 De är många som säger det faktiskt, själv hade jag uppfattningen om att svart var en av de vanligare färgerna.
Hihi, hoppas den stora bjässen är snäll och håller sig på sin egen gård framöver!
#15 Det låter spännande, vad är det för kurs?
#16 Mys i soffan med hundar låter perfekt i tråkigt väder!
#17 Grand Danoisen är bara nyfiken
Men egentligen är hon lite rädd för våra gamlingar, hon är en ung hund.
/Désirée
#18 Låter som en typisk GD 
Japp redan farbror Todd ensam är lite läskig tycker hon, kommer sen jag med tant Teddie som dessutom muttrar åt henne så springer hon raskt hem 
Eftersom vi bor vid en rätt trafikerad väg är vi bara rädda för att hon ska springa ut på den istället för hem. Vi bor så att säga mellan henne och vägen.
/Désirée
#20 Hihi, de som är så söta.
Ja, jag förstår det. Har ni talat med ägarna?
Min syster bor också granne med en GD som gärna smiter över ibland, han är supersnäll men det är inte alltid kul att få en stor bjässe inrusande. Man kan ju ha hundrädda hemma, andra hundar osv.
T&T hälsar ja visst är vi! Å så är vi änglar också 
Jo då ägarna är trevliga, men det är visst några saker hon blir rädd för som dammsugaren och då sticker hon om hon kan. Bättre att hon komer hit än att hon sticker ut på vägen i alla fall.
/Désirée

Idag har jag haft spårkurs hemma. Lade ett spår med vildsvin åt Oliver, sen fick Yvonne lägga ett själv med älg. Det gick toppenfint.
Nu ska jag ta en sväng till apoteket, sen blir det nog soffmys för mig ikväll. Krister kanske kör med hundarna, eftersom det kanske blir sent innan vi kommer hem imorrn.
MVH Elin
#24 Får jag fråga var du bor då?
Här i "Norrland" = södra Dalarna har det i och för sig snöat men snön ligger inte kvar nån längre stund än.
Vi har också varit lata här, men vi har ätit en massa god mat 
/Désirée
#25 Västerbotten, Utanför vilhelmina :P Här har snön som sagt legat kvar mycket länge, snöar var dag osv. Minus vareviga dag nästan..
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Idag gick jag upp vid 6 för att ta tåget till eskilstuna. Där mötte jag forskningsansvarige och diskuterade mitt framtida exjobb. Ser ut att bli på spindelapor och ett försök att få dem använda verktyg! Spännande värre!!
Idag har vi varit till djursjukhuset. När vi kom hem tog jag och Eros en promenad och Eros fick leka en stund med grannens rottisvalp som är alldeles för söt för sitt eget bästa! Nu ska jag göra köttbullar, mums! Både husse och Eros dreglar 
#27 Så go! 

#17 en kurs vid dalarnas högskola (?) som jag läser på distans. Föreläsningarna är öppna för alla som vet vart man ska kika dock ;) Kursen heter typ rovdjuren och människan eller nåt sånt och berör våra 4 stora rovdjur i sverige
#30 Men det är ju "min" skola ju! Hade jag ingen aning om att det fanns en sådan kurs där. Ligger föreläsningarna i något rum i Fronter? 

#31 föreläsningen sänds live i sal 3 (?) ikväll mellan 18-21. Idag handlar det om lodjuren :) Jag har just läst igenom litteraturen och skickat in frågorna som jag ska göra inför varje föreläsning.
Nu ska jag sticka iväg till apoteket och se om de har rimadyl till min Gimli. I eftermiddag ska Gimli iväg och simma och sen när jag kommer hem igen är det dax för mat och föreläsning. :)
#32 Aha, det är live. Trist det då, annars hade man kunnat tjuvkika lite. Du får skvallra istället, om det är något spännande som sägs.
Hoppas det går bra med Gimlis simning!

#33 fast man ska kunna logga in som gäst och följa föreläsningarna live om man vill. :) Minns inte länken nu dock
#34 Ja, jag kan ju även logga in med min användare om det behövs. Tänkte mer att det är svårare att ha möjlighet att kika in om det är en särskild tid. På mina kurser spelas föreläsningar in och ligger ute under kursens gång, tänkte i fall det var så här med.

#35 ja de spelas in, men jag tror man måste vara reggad på kursen för att få tillgång till de inspelade. Live kan alla se.
#36 Ja, det är möjligt 
Idag är lilla Bosse här igen. Han har sovit här inatt och väckte oss med krafs i hårbotten och grovhångel
Ska strax ta en liten promis med vovvarna, sedan har jag seminarium.

Jag har fortfarande feber och är knasig i magen, tror det är en mycket mild svinis jag har. Väntar fortfarande på att Drífa ska klämma ut valparna, fast de vill nog inte komma ut…
Igår sov hon ensam i sovrummet på kvällen, sen hämtade hon mig från TV:soffan och ville ha sällskap i valplådan. Då trodde jag att det skulle bli den natten. Fast efter en timme skulle hon dricka vatten, ut och kissa, sen sova i sovrummet. Vi sov hela natten.
Nu är det som igår igen. Hon växlar mellan att ligga och flåsa, sova en stund och upp för att ranta runt. Måste kissa ofta, grymtar åt dem när de sparkas för mycket, och mellan varven slaktar hon latexpipisar. Fick i henne en bit kyckling och 2-3 dl leversnittar till frukost…
MVH Elin

#39 Åhh degubebbar! Väntar och hoppas att någon av honorna ska visa sig vara dräktig snart, men jag vet inte om det är nåt på väg.
Själv har jag precis kommit hem efter att ha varit och simmat Gimli. Idag hade vi med oss min sambo, så Gimli tyckte det var superkul. Han simmade som en tok och tog ut sig nåt totalt. :) Hoppas att han ska slippa träningsvärk imorn bara.
Nu ska det ätas våfflor och sen ska vi ta de andra 3 hundarna och traska bort till en tom fårhage där vi ska leka med en annan hundkompis. :) Kanske kan komma upp lite bilder sen…
#40 De är så mysiga. Hoppas någon av dina honor är dräktiga ;)
Jag missade Eros tid hos sjukgymnasten idag. Är helt tjock i huvudet av en kommande förkylning. Skyller på det i alla fall. Ringde och fick en ny tid redan på fredag, tack och lov.
Nu försöker jag plugga lite, och väntar med spänning på att få höra mer om Vattnadals Drifas bebbar!
Ja men självklart Sara ska du skylla på det ju
. Vilken tur att ni fick en ny tid så fort iaf.
Själv har jag fått ryggskott och haft svårt att röra på mig, det märks på hundarna. Så i morgon ska jag försöka ta mig iväg till skogen så dom får rusa av sig, för kan säga att gå med dom i koppel var ingen höjdare direkt 
Jag längtar till snön kommer, är less på regn å blask nu. Man kan ju nästan tro att man bor kvar i Uppsala 
Hoppas ni andra haft en bra måndag!
#43 Va? Har inte du heller någon snö? 
Jodå vi har haft en bra Måndag! 
/Désirée
#44 Nej tyvärr, den for bort för lite mer än en vecka sen
. Nu är det blött, grått å trist här, dimman ligger väldigt långt så blir en väldigt tråkig dag.
Hade tänkt ta med mig kameran ut i skogen idag, men tror den får stanna hemma.
#43 Japp 
Hoppas du blir bättre i ryggen snart!
Här är det också bara regn och rusk, så tråkigt 
Pluggat, mamma har varit ute och gått med hundarna idag, städat lite… Ska ta och träna med klickern med Ganti ikväll.