Ras.. Samojed.
Jag har sedan jag först kommer ihåg alltid varit omgiven utav Samojeder med en ålder utav 43 idag å hemmahörande i Falun.
Jag skulle vilja skriva att jag har erfarenhet utav en massa voffar med rasen å kan bara påminna mig igenom åren en som har varit en snäll "hemma hund" utav hanhundarna. Tikarna är snällare men har åxo glimten i ögat.
Men visst är dom underbara, vita, fluffiga å kärvänliga. Jaktinstinkt har faktiskt en del utav dom. Jag har träffat ett flertal men tyvärr så blir dom inte jakttränade från början å därmed..
Det är kul å åka släde efter ja. Samojeden har kanske fått lite för mkt päls för att orka med värmeutvecklig å dra långt men kortare turer går utmärkt.
Jag är lite fundersam över rasstandarden därför dom senaste åren har jag upplevt med min egen hund å andra hanhundar så har dom blivit större(högre mankhöjd).
Min Hund Todd som fyller 11bast har fått sina fiskar varma å ny livsglädje i o m Husse har skaffat sambo(DesK) å Akita tjejen(Teddie)! Det är bara att bita ihop Husse säger han å visa var skåpet ska stå för damerna).
Ja men ni, du å Todd är ju bara så härliga å goa 
Fast ni har det kanske lite kämpigt med alla oss tjejer 
/Désirée

Jag tror det är ett vanligtn problem på många raser nu, att de blir större och maffigare, till de tom passerar gränsen för max mankhöjd.
Dessutom avlas ofta hanarna på mer maskulinitet, så att de blir snyggare och häftigare, ofta med effekten att de får mer testosteron och får problem med andra hanar.
Vi får hoppas att kylan äntligen är här, att det kommer massor av snö, så att våra stackars hundar får ut och röra på sig framför slädarna!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter