Vilken ras?
Skrev ett inlägg på Hundar.ifokus men lägger in en tråd här med för att vi så mkt tips som möjligt =)
Nu har det tragiska hänt. Som vi alla visste skulle hända ganska snart. Våran Papillon gick bort för ett tag sedan, blev 9 år gammal, och tiden har börjat läka sina sår. Så nu går vi i valpköpstankar men behöver lite hjälp med vad för ras som kan passa våra levnadsförhållande och behov. Vi vill verkligen planera valpköpet in i minsta detalj den här gången och välja rätt uppfödare.
Själv har jag några absoluta "favoritraser" om man kan uttrycka sig så, men undrar hur väl dessa raser passar oss och om det finns andra raser som jag inte nämnt som kan vara intressant.
1. American Akita
2. Dalmatiner
3. Japansk Spets
4. Valpino Italiano
(hade velat ha en Sankt Bernhard och de andra stooora nallarna, dock har vi för lite space :/ )
Var inne ett bra tag på Akita, läste på mycket om rasen m.m, och då fick man en känsla av att den kanske inte alls passar oss? Kanske kan vi gemföra och "avgöra" om den rasen passar eller inte? =)
Jag (17) bor tillsammans med min mamma i en 3a, en lägenhet, hyffsat centralt (9 min me buss till stan, men ändå 15 minuters promenad från eljurspår och skog) Bor på tredje våningen utan hiss, så en ras med mindre/lindrigare höftledsproblem vore bättre.
Mamma är förtidspensionerad och är alltså hemma hela dagarna så hunden kommer princip aldrig att vara ensam längre stunder. Hon vill ha en "promenadkompis" som klarar lite längre turer utan problem.
På morgonen blir det en snabb kiss runt huset, sedan kl 10 så går mamma långpromenaden på ca 5-8 km. Vid 3 tiden så går jag ut med hunden och beroende på vårat humör så leker vi av oss på fotbollsplanen eller tar en runda på joggningsspåret.
Och på kvällen blir det två halvkorta kvällspromenader.
På helgerna kommer jag att ta med mig hunden till Uppsala där pojkvännen bor och de har en stoooor gård så hunden kan vara ute hur mycket den vill. Där finns även andra hundar. Alt. åker vi hem till min pappa som där med bor på landet med två storpudlar och massor med skog. Så hunden måste kunna vara lös utan allt för stor Jaktinstinkt (givetvis så ska vi träna bort det om det finns).
Jag kommer att vara väldigt aktiv inom utställning. Vill kunna köra agility som aktivitet. Intresset är också starkt för Spår och Rapport och även Lydnad. Men i grund och botten vill vi ha en snäll, pigg och glad sällskapshund.
Stor eller liten hund spelar inte sådär jätte stor roll, men med våra aktiviteter kanske ändå en hund av modell medel/stor skulle passa?
Gällande pälsvård så spelar det inte heller så stor roll, .. Dock ingen klippras!! (ex. Pudel) eller annan krävande pälsras … Kan tänka mig i övrigt att ta fram borsten 1-3 gånger/vecka.
Blir sååå tacksam för alla svar!!
Spontant känner jag att du skulle välja en medelstor eller liten hund och just nu inte satsa på en Akita eller Dalmatiner. Även den mest väluppfostrade Akitan eller Dalmatinern kan vara en match att hålla reda på när det händer något.
Efter din fråga i någon annan tråd har jag lyssnat med några olika människor angående temperamentsskillnad mellan Amerikansk Akita och Japansk Akita och alla verkar överens om att den Amerikanska är vassare och mer temperamentsfull än sin Japanska släkting.
Är du mycket förtjust i Akitans utseende och grundtemperament så skulle jag i ditt ställe välja den mindre Shiban istället. Gå in på Novéns-kennel och kika lite. Elisabeth Novén har fött upp min Akita och födde förut upp både Akita och Shiba, men nu bara Shiba. Hon är vettig och bra att ha att göra med. När det är dags för mig att köpa ny hund kommer jag att köpa en Shiba av Elisabeth.
Du skriver att du är sugen på en nallebjörn, i sådana fall kanske Japansk Spets eller Samojed kunde vara bra alternativ. Dessa kan ju SaraC och Jonna75 berätta mer om. Båda dessa raser är tåliga och lättsamma raser som jag tror skulle passa dig bättre efter vad du själv har beskrivit.
Jag tänker också på att din mamma är sjukpensionär och därför kanske inte ska ha en alltför stor och tung hund som promenadkompis.
/Désirée

1# Tack så mycket DesK för ditt svar. Hade nästan väntat mig ett svar från dig då du själv äger en Akita =)
Har tittat lite på Shiban idag, och läst på lite. Sägs att de ska vara mycket lättlärda hundar. Och det gillar jag! =)
Vi får se vad det blir. Än är inget bestämt, utan vi bollar med olika raser och vi får se om vi hittar någon kennel vi kan hälsa på av dessa olika raser. Kanske även ta en titt på Shiban? =)
MvH Claudia
Det beror på lite vad du vill med spår, rapport och lydnad. Vill du bara prova på och se vart det går, så passar i stort sett alla raser. Men om du redan nu vet att du vill satsa på att gå längre så finns det ju vissa raser som har större förutsättning än andra. Många av spets- och urhundsraserna har ju en egen vilja, även om de ofta är måna om att vara till lags.
Japansk spets är mycket hund i behändigt format. De är tåliga och tuffa och hänger glatt med på allt som man hittar på. Inomhus är de ofta lugna och gosiga. Även om de har mycket päls och blir varma i varma lägenheter, så har de oftast inte några problem med det utan vill vara med familjen. Exempelvis samojeder är oftare sugna på att ligga ute när det blir varmt.
De flesta jappar har ingen jaktinstinkt alls, men det finns säkert undantag. Eftersom rasen är så flockbunden brukar de oftast vara enkla att lära att gå lösa, de håller oftast koll på vart matte/husse är och sticker inte. Vad det gäller pälsvården så borstar jag min hund högst två gånger i månaden, oftare när han fäller. Ställer man ut kanske man vill borsta och fixa mer, men min är snygg i pälsen och jag tycker det räcker med det jag borstar. Lite av en individfråga också, hur de "håller" pälsen.
Jappen är en sund och frisk ras. De har inga rasrelaterade sjukdomar. Skulle ändå rekommendera att man väljer en uppfödare som kollar höfter/armbågar/patella, de flesta gör det.
Rasen ska inte vara skällig, men de är i botten en "larmhund" och de vill gärna säga till om det till exempel kommer någon. Därför bör man i tid träna hunden att vara tyst när man ber om det och när det är ok att ge några skall och inte. Det verkar finnas en del individer av rasen som är väldigt skälliga ändå tyvärr, vet inte om det är "taskigt" avelsmaterial eller dålig uppfostran. Men skulle kolla hur uppfödarens hundar är om jag funderade på en valp.
En av min Eros döttrar är en duktig tävlingshund som bland annat blivit Årets arbetande jappe flera gånger. Hennes matte har kennel och föder upp trevliga, snygga hundar.
Vad långt det blev
Tipsar än en gång om att besöka en utställning där du får träffa hundar, ägare och uppfödare av olika raser!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

2# tack för sitt svar SaraC!
Tycker jappen är så otroligt fina.
Har tittat lite på Shiba också. Det är nästan som en Akita fast i mindre format. De är smarta och väldigt lättlärda vilket jag verkligen gillar hos hundar! =) Så igår läste jag på om rasen så mkt jag hann med =)
Kollade in Novéns kennel igår hela kvällen och det verkade vara en bra kennel som fokuserar sig på utställning och sällskap och de flesta av deras hundar är välmeriterade inom utställning vilket är ett STORT plus för mig som är intresserad av utställning =)
Hittade även en Kennel i Örebro, där jag bor.. så man kanske kan boka en ett kennelbesök hos dom för att träffa deras hundar för att få en så bra uppfattning om rasen som möjligt =)
Ja Shiban och Akitan är i allt väsentligt mycket lika, det är nog mest storleken som skiljer dem åt. Shiban har ett lite smidigare format
Elisabeth Novén bor ju i Malmö så det är lite längre att åka.
Det är nog bra om du kan besöka flera kennlar om du har möjlighet.
Det bor en "mini-Todd" här i närheten och den verkar jättetrevlig och rolig 
/Désirée

Ja jag såg att de bodde i Malmö, därför känns det som ett bra alternativ att besöka någon kennel här i närheten eftersom möjligheten finns
. Såg att det fanns en kennel i Linköping (?) och det är ju inte heller farligt långt att åka =) Men blir det en Shiba så blir det nog från Novéns kennel. Tackar så jätte mycket för tipset på kenneln också!
Såg en shiba på stan här om dagen föresten! Men oj så små de såg ut att vara! riktigt liten var den =)
Japp de har en riktigt behändig storlek 
Jag skulle ju helst vilja ha en Akita och en Shiba 
/Désirée
Shiba låter bra tycker jag med. :) Men kom ihåg att många små hundar behöver lika mkt motion och stimulans som större hundar.
Det är lite tokit när folk inte tror de, är så tråkit med alla jobbiga ostimulerade små hundar som underskattas! ;)