Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikettövrigt
Läst 1833 ggr
BettySue
0

Basenji+andra djur?

Hej! Jag går i hundtankar och är helt förälskad i basenjis. Men jag har ett "problem". Jag undar hur basenji funkar med andra djur? Jag har råttor hemma och vill ju naturligtvis att det ska funka med dem, annars kan jag inte ha basenji. Ja, jag har läst mycket om att de har mycket starka jaktinstinkter, men skulle det kanske funka ändå? Råttorna kommer ju vara där när valpen kommer, går det kanske att vänja hunden vid dem såpass att han i alla fall ignorerar dem? Jag bor i en etta så jag har inte möjlighet att dela upp lägenheten för råttor och hund..

Tacksam för svar!

xcess
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alla hundar är individer så det är jättesvårt att säga.

Jag känner en tjej som har en Tysk jaktterrier. Han är exemplariskt duktig på det han är avlad till -Att jaga!

Men denna tysk delar gärna korg med en 7 årig kanin som funnits i bilden sedan han var 8 veckor. Han vaktar Kaninen och har aldrig krökt ett hårstrå på henne .Eller Möjligen när han tvättar henne så hon blir ruffsigFlört

Vi har 2 st Tyskar i min familj (pappas hundar) de skulle inte funka med smådjur, visserligen har vi inte vant dem med det från början.

Så det handlar så klart om uppfostran men även individ

Ras spelar roll med då de kan ha olika mycket jaktinstinkt.

Du vet det säkert redan men jag skriver det ändå -Lämna aldrig din framtida hund ensam med råttorna.

Vattnadal
0

Jag har massor av djur, men i ett djurrum. Visasa av hundarna får aldrig vara obevakade därinne, andra är det ingen fara alls med.

En bur kan ju ställas högt upp, så att inte valpen/den vuxna hunden kommer åt dem. Sen kan man träna, träna och träna på antijakt, gällande råttorna, om det behövs. Annars kanske det går att bara ha råttorna lösa under extrem uppsikt, eller vara så fräck att hunden får vara i badrummet ed med ett märgben, den stund råttorna får vara lösa.

Just basenjins jaktinstinkt har jag ingen erfarenhet av, men det finns basenji här, så svar kommer nog!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

BettySue
0

Mm uppfostran lær bli riktigt viktigt. Jag har mailat några uppfødare men de har inte provat, har fått lite blandade svar.

Tyværr kan jag inte dela upp lægenheten då jag bor i en etta. Buren går inte heller att stælla høgt upp då det ær en voljær som ær 150 cm :P

Trænas antijakt på något speciellt sætt? Har du basenjis Vattnadal?

Vattnadal
0

Jag har husky  med massor av jaktinstinkter(och golden, med andra sorters jaktinstinkt), de jagar storvilt i flock, fågel, småvilt och ser de allra flesta små djur som mellanmål.

Hmm, då gäller det att göra voljären hundsäker. Antar att den är tippsäker, och att en hund inte kan lära sig att öppna den. Annars måste ju det ordnas först och frä,mst. Sen är det bra om inte tassar och svansar kan råka sticka ut på hundnivå, plastskivor på utsidan om nätet nedtill gör att råttorna kan klättra på insidan, men att inte hund kan knipsa av dem.

Antijakt kan tränas på många sätt. Det bästa tror jag är att hunden får utlopp för sina jaktinstinkter via jaktberikning, så att behovet att jaga och döda dina råttor minskar. Läs på om berikning och prata med basenjifolk om vad de kan behöva för jaktberikning.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

DesK
0

#3 Vattnadal förklarar bra i #4 vad du bör tänka på. Jag tilläger bara att såväl min Dobermann som min Akita hade/har väl utvecklad jakt/kamplust, men båda dessa har gemensamt att de på lydnad inomhus och i samma rum kan låta bli andra djur. Jag skulle dock aldrig våga låta någon hund som inte är uppvuxen med andra djur vara ensam med andra djur.
Eftersom du skriver att du bor i en enrummare bör du också fundera över hur du gör när djuren ska vara ensamma hemma. En hund kan vara mycket finurlig på att få upp olika låsanordningar till exempel.
Lycka till med ditt hundköp!  Glad

/Désirée

KitoBonito
0

Hej hopp!

Som någon nämnt är det väldigt individuellt hur stark jaktinstinkt din Basenji kommer få.. Min Kito har inte så stor viltinstinkt om det inte är så att han ser något i rörelse väldigt nära, så han anser jag vara en Basenji med ganska mild jaktinstinkt(men den finns ändå där när det triggas). Jag kan lätt trigga upp honom till att jaga t.ex. fåglar, vilket jag faktiskt har gjort ibland (aldrig med tanke att han ska kunna fånga någon, då såklart!) Detta i jämförelse med en annan Basenji jag känner som är extreeemt jaktgalen vid minsta lilla doft på kanin eller syn av fåglar. Hon blir helt vild. Nu har jag inte koll på hennes uppväxt men jag kan inte tänka mig att någon uppmanat det här beteendet. Samtidigt tror jag inte någon har försökt dämpa det heller.

Kito har inte växt upp med djur - kan man inte säga. Trots det har han nu lärt sig att dela hem med en katt jag tagit hit till min etta. Inget större bråk eller så. Han har blivit stel mot den men jag tror det beror på att han är lite osäker på den och inte för att han vill äta upp den..

Vi passade också en kanin en gång i några dagar. Kaninen var i bur och ibland även i mitt knä och de första timmarna var han hysterisk. Slickade sig runt munnen, krafsade på buren när folk vände ryggen till osv. Men efter mycket tillsägelse lugnade han sig och jag tror han hade lärt sig om han fått mer tid/dagar på sig.

Jag hade tänkt skaffa råttor för bara några månader sedan och hade Kito i åtanke men var samtidigt väldigt säker på att han skulle lära sig (eftersom jag var så bestämd på att skaffa råttorna). Så jag tror absolut det hade fungerat med en del träning.

Nu är Kito en vuxen hund och eftersom din sötnos kommer växa upp med råttorna från start tror jag inte det kommer bli problem. Bara du berättar för valpen att det är strängt förbjudet att försöka göra dem illa så fort den försöker något, OM den försöker något, vilket den säkert kommer göra förr eller senare. Och sen får man tänka på att Basenjis fortfarande är "halvvilda". Jaktinstinkten kan alltså kopplas in så att de absolut skiter i vad som händer runt omkring. Så jag hade ju aldrig haft en gnagare springandes på golvet tillsammans med hunden.. Som valp kan det kanske gå - det känns lite mer kontrollerat men som ung- och vuxenhund vet jag inte.. Jag hade kanske testat, men vid minsta antydning hade jag inte vågat faktiskt.

Och även om en Basenji bara vill leka kan det lätt missuppfattas/gå illa ändå. De jag stött på och Kito har så hårda och "våldsamma" lekmetoder.

Det är MIN teori som Basenji-ägare och jag tror absolut du kan ha hunden och dina små djur i samma hus. Bara det är lite kontrollerat. :) Och beroende på hur hunden är med djuren när du är i närheten kan du ju fundera vidare på om det är säkert att lämna dem ensamma tillsammans. Jag kan faktiskt inte direkt svara på det då jag aldrig haft chansen att prova!

Har du fler frågor är det bara att fråga på; här, via PM, email etc. Jag hjälper mer än gärna till.

Kul att du hittat intresse för Basenji! Du får hålla mig uppdaterad om vilken kennel du tänker på :)