Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikettutställning
Läst 1599 ggr
SaraC
0

Ställer du ut?

Ställer du ut din hund/dina hundar?

Varför/varför inte?

Ni som ställer ut, varsegod att skryta om era resultat!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

SaraC
0

Har aldrig ställt, det har bara inte blivit av. Men hade varit kul att testa och se hur det är. Får se om jag kanske drar med mig Eros längre fram!

Vattnadal
0

Jo, vi ställer ut. Vi började med Piro, siberian husky. Han fick en 1:a med HP som valp, sen bara 2:or, till han på sin sista utställning fick en oförtjänt 1:a av en för snäll domare. Vi var nöjda med det då, för vi åkte ju bara för umgänget mest.

Nu har vi blivit mer kräsna, och som sist, inte nöjda med 1:a och HP, för domaren påstod att han inte kunde ge CK då Gjöa var ensam i sin klass.Skrikandes

Vi ställer Drífa, Ego och Gjöa på de rasklubbsutställningar vi har råd och tid att ta oss till, samt de få SKK-utställningar som har domare som inte dömer fram bara show-husky.
Kommande valpar kommer att ställas, och en husky bör få ett CK för att duga till avel, om den inte bara får 1:or och är exellent i allt övrigt. Sen är mentalitet och dragvilja kanske viktigare, men de bör oxå vara rätt skapta i kroppen för att avlas på.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

SaraC
0

Hur pass kräsna är domare med mnkh.? Olika mellan olika domare kanske i och för sig.

Xondah
0

#4 Tror de är väldigt olika.

Min mamma hade stor pudlar när jag var liten. En av dem var för hög. Men lyckats endå bli både svensk och norsk champion bla. :) Sen vet jag inte om de blivit nogare nu med att mäta en var de var då.

Vattnadal
0

Det hänger på domare. Husky har max 60, men hundarna går mot den gränsen och passerar den ofta. Det är ju snyggare med stora maffiga hundar, så tyvärr premieras ofta det.

Vissa domare mäter, och drar av om de är för höga, andra bryr sig inte ens.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

SaraC
0

Ok Glad

Eros är bara 1 cm över, men det är ju svårt att veta hur kinkigt det är när man har noll koll. Han är ställd som junior och då var det "bör inte bli större".

Spelar i och för sig ingen roll om de skulle slå ned på det, eller nåt annat, ställer jag så gör jag det för att testa på hur det är.

Tokryck
0

Jag har ställt Kiwi en gång och Mira är ställd förr. Ingen av dem gillar utställning så vi har slutat med det, jag är glad att slippa ;) . Kiwi får 2:or för hon är felbyggd bak och Mira får en slät 1:a. Inget att slänga ut pengar på nu när jag vet hur de ser ut. Mira är rätt snygg men hon har för spetsig bröstkorg.

Jonna75
0

Jag bruka ställa min hund någon gång per år ungefär. Detta gör jag mest för att träffa andra "hundtokar" och kennelfolk samt kolla på ev avelshundar. Min yngsta hann jag ställa någon gång men efter hon fick konstaterat hd fel så följer hon bara med som sällskap nu mera.

Sen tycker jag det är bra att ställa hundar som man funderat på att låta gå i avel för att få bedömning. Även en del av mina uppfödda valpar har ställts med bra resultat Skrattande

Förra året tog Xena sitt första cert i Gällivare, det var även första certet jag fått må någon av mina hundar någonsin.