Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikettraser
Läst 2285 ggr
Tom-B
0

Spetsar & Urhundar?

Jag har haft hund i hela mitt liv (inte spetsar) men aldrig tänkt i de banor som rubriken säger.

Varför har ni slagit ihop Spetsar och Urhundar i samma sajt?

Är verkligen Spetsarna så nära urhunden?

Visserligen kan jag förstå om Sibirien Huskey och Grönländaren (är det en spets? Kommer den från Grönland) är gamla, då dessa raser förmodligen levt ett isolerat liv. Men ändå. Är dessa Urhundsraser?

Frågar en som inte begriper så mycket (här heller).

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Vattnadal
0

Det är helt enkelt Kennelklubbens rasgrupp 5. Gruppen baseras på ursprungliga raser och spetsar.

Grönlandshunden kommer från Grönland, och är en av de nordliga spetsraserna, räknas tom till polarhundarna, då den är så nordlig.

Siberian husky och de andra polarhundarna är gamla raser Just siberian huskyn levde med tjuktjerna efter klimatförändraingar för 3000 år sedan på Tjukterhalvön i nordöstra Sibirien.

Raserna i rasgrupp 5 kan vara nya oxå, som ex eurasiern, skapad sällskapshund av flera raser ur gruppen. Även om alla raser inte är urhundar i den bemärkelsen att de funnits som homogen ras flöera tusen år, har de urhundsmentalitet i större eller mindre grad.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Tom-B
0

OK! Det är Kennelklubbens indelning som gäller. Oc hdet är väl lika bra som något annat i det här sammanhannget.

Och tack för de övriga upplysningarna. Min erfarenhet har mest varit jakthundar av olika slag. Fast nu på senare tid den lilla Skåneterriern (en jakthund det också på sitt sätt. Kallas ju också Råttehund. Annars officiellt Dansk-svensk gårdshund).

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.