Sibbe & Alaskan husky
Ja vad har ni för erfarenhet och uppfattning om dom raserna(Eller ja ras och ras ang AH men)?
Själv har jag haft en Alaskan husky, en go och glad tik som enligt standarden(på huskys) i princip alltid ska vara snälla och vänliga vilket hon var, men en annan sak som dom säger i rasstandarden så ja hon var väldigt rymningsbelägen. Kan fösöka aldda upp en bild sen men annars får nån göra det från mitt fotoalbum åt mig (dom svart/vita bilderna är hon) :) Hon hette iallafall Sakura och vet inte nu vad teckningen heter men hon hade husky teckning och var svart/vit med lite gråa inslag och hade 2 bruna ögon. Känner även en renrasig husky med ungefär samma teckning som inte alls är rymningsbelägen utan stannar alltid på gården, skit fin är han! Brukar passa han ibland. Och anser ni Husky ägare/älskare att man måste dra släde med dom? Det gjorde/gör då inte vi och inte dom vi känner heller. Vi gick, cyklade, åkte skidor med henne och dom andra hundarna varje dag istället och sen på kvällen fick dom vara lösa i skogen i 1-2 timme.
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
*PUTT*

Jag ska svara, lovar, måste bara sova nu. Ska upp före ottan imorrn, rasta hundar, mata hundar, mata får, kaniner och höns, packa ut oss och 3 hundar (siberian husky Piro, alaskan huskyblandis Vidar och goldenvalpen Vittra) i bilen som bör åka kl 07.00. Vi ska nämligen till Uppsala och vara me dpå ett gbarnlajv. Piro ska spela varg!
Kommer sen hem sent, så först på söndag kommer svaret, men då blir det väl genomm tänkt istället! Jag har ju båda raserna hemma!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

De har ju många likheter, även om siberian huskyn oftare är jämnare. Detta både i utseende, beteende osv. En alaksan husky är ju bara avlad på drag. Där hänger det nog mest på vilka distanser de avlats till, samt hur den som föder upp vill ha hundarna.
Skillnaden på raserna, tjaaaa… Vi började med alaskans och går nu över på rasrena siberians. Mycket är det för att jag vill kunna avla och ställa ut faktiskt. Sen kan man ju med de rasrena hundarna hålla sig till polarhundklubbens tävlingar, som då blir jämnare.
Det anses av polarhundsfolk att det är lite "fusk" med alaskans. Där kan man ju avla in längre steg, snabbare hundar od.
Vi försöker hålla oss till hundar på medel och långdistanslinjer. Detta för att de ska vara jämnare i spanet. En kortdistansare går för lätt upp i galopp, har tunnare päls och orkar inte lika länge. Har man en hund som inte håller samma travsetg som de andra blir det ojämnt, och den hunden tröttar ut sig fortare. Sibben ska ha en flytande jämn och snabb trav. Tyvärr tittas det för lite på den i utställningsringarna.
Vi har haft husky av båda sorterna ett par år nu. Luomi, alaskan huskyn som fick oss att fasta för hundtypen och det där med draghundskörning finns inte längre. På Odlingen bor 7 huskyn nu. Äldst är alsakan tiken Freja på 10 år, samt den oregade siberiantiken Cora på 7 år (nästa månad), så Vidar, som precis blivit 6 år. Siberian började vi med för 4 år sen, då Piro flyttade hit, följd av Drífa, Ego och Gjöa, samt snart nu förhoppningsvis en kull valpar!
MVH Elin

En husky bör får dra tycker jag. Det bästa är ju om de får göra det de är avlade till, dvs dra i grupp, så att det inte blir för tungt och för långsamt tempo.
Visst klarar de sig på massor av motion oxå, men om de får prova att dra en gång, ser man hur de fattar att detta är vad de älskar mest! Ni skulle se glädjen hos våra hundar då dragselarna kommer fram. Cykel duger väl, men då blir det bara 1-2 hundar, möjligen om vi tar varsin cykel jag och maken, att det blir fler. 4-hjulingen är bättre, då alla får följa med. Fast tveklöst allra bäst är det att dra på snlö, och släde, så att hela flocken är med!
Jag är lite vrång på att hundar ska få jobba med det de är avlade till. Huskyn ska vara flera, då de är utpräglade flockdjur, och de ska få dra tillsammans, för att verkligen få leva upp!
MVH Elin
Så du tycker ej man ska skaffa Husky om man bara tänkt ha en hund och inte dra? Eller isåfall dra en spark eller pulka eller något liknande? Tycker det är så svårt att hitta speciella selar och slädar osv.. Sen finns det ju dom, t.ex jag som vill skaffa hund och då kanske en Sibbe men när man flyttar hemifrån har man oftast inte råd med flera hundar..

Jag tycker egentligen bara att man ska skaffa husky (menar alltså både siberien och alaskan) om man vill pyssla med drag, då behöver man ha flera.
Om det bara är utseendet och sättet hos dem man gillar finns det fler vackar trevliga hundar som är mer lämpade. Akitan och eurasier är ex på mycket vackra spetsar som är mer lämåade som aktiva sällskapshundar.
Om man har en ensam husky, så är det ju bättre för den om den får dra cykel, skidåkning med tolklina, dra pulka od, än att inte dra alls.
MVH Elin
Mhmmm….. Jo.. Men nu tycker ju jag att det är en av dom vackraste raserna XD Gillar även Eurasier men inte lika mycket som husky & malamute raserna.. Alltid när jag hittar en ras jag gillar sätter alltid nåt stop!
Vit herdehund = vallning osv(min hade som tur inte det, men var också hälften Schäfer), Schäfer=vill helst inte chansa med höfterna (har dock haft tur att våra inte hade det), Rottweiler=har också ofta problem(har även haft turen med mig där), Dobermann = Ser inga problem men har 6 småsyskon och eftersom vi haft en hund som bitit en i familjen vill mian föräldrar inte ha en ras som är vaktig av sig, Greyhound&Borzoi=LC & Kapplöpning, ja dom ska ju helst hålla på med sånt, ja sånt jag inte är intresserad av, Amstaff&Pitbull= Samma som Dobermann, sen säljer dom inte oftast till under 25 år och jag ska ha en hund före den åldern, Sen nu SH,AH,AM=Släde och att dom helst ska va en ganska stor flock.. Släde är säkert jätte roligt men tycker det verkar svårt att träna dom till det, hitta selar & linor samt Släden…

Ska man ha polarhundar och köra med dem, är ju det bästa att ha ett hus med trädgård så att man har plats för hundgrådar. Där vi bodde tidigare hade vi hundarna inne, men de gick ut i hundgådarna eftre frukost, och sen kom de in och åt middag. På så sätt sparade vi grannarna från en del ljud i alla fall.
Har man 2-3 huskyn får man rätt bra fart på en släde, så man kan gott klara sig på det. Det är ju den där polarhundssjukan som gör att man vill ha fler!
Att hitta utrustning är inte så svårt alls. Släde, selar, linor od kan man skicka efter allt nytt första gången, så lär man sig att göra själv när man vet hurb det ska se ut. En släde håller många år, om man tar hand om den och inte krashar den i en olycka förstås.
Att träna hundarna och köra in dem är lätt. De är avlade till det, såp det går av sig själv, nästan.
Det bästa man kan göra om man är intresserad av sporten och rasen, är ju att hitta någon i närheten som kör med sina hundar, och få vara med där och hjälpa till lite. Sen är det mycket bra att gå en "gröna kortet" kurs hos SPHK, så att man får koll på alla regler och grunderna inom slädkörningen.
Alla raser har ju sina egenheter och problem. Om man inte är beredd att ändra sitt liv så att det passar för polarhundarna, är det bättre att välja en anna ras. Inte har väl de vita herdehundarna så mycket vallning i sig att man vallar med dem? de jag vet som har rasen har dem som aktiva sällskapshundar. De tränar lydnad od, kanske tävlar lite för kul.
De raser som har sjudomsproblem kan man ju alltid läsa på massor om olika linjer, sen släktforska på SKKs hunddata och avelsdata till man hittar kombinationer som har förutsättningar att vara friskare.
MVH Elin
#11 Nja VH Har inte det men bör helst endå få jobba inom brukset.
Okej då vet jag.. Jo just nu bor vi på landet i en by utanför VIlhelmina(västebotten) vi har gott om snö här! Brukar bli runt 2 meter högt och 25-30 minus, en känns så svårt att träna dom och köpa in alla saker osv XD Men om man har 1 hund(husky alt. Malamute) kan man inte ha en vanlig sele och spårlina då?

Ska hundne dra ska den ha en riktig dragsele.Vanliga selar är inte gjorda för att dra i, och då kan de skada hunden. En riktig dragsele kostar inte många hundralappar, och är en bra investering.
Visst kan man ha en spårlina om man åker skidor efter hunden, men då bör du ha ett tolkbälte med lite expander i. Det blir kraftiga ryck, så för både din och hundens skull är en bit expander bra. Det behöver inte vara en speciell lina för skidåkning, eller ens ett bälte med inbyggd expander. Billigast kanske är att bara ta en bit rejält gummiband (köp på båtaffärer ed) som du sätter på linan.
MVH Elin