Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikettraser
Läst 2942 ggr
Ricko
0

Alaskan Huskyn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet att det finns en tråd om dem men orkar inte läsa igenom den igen. Så kan nån förklara kortfattat, Vilka raser ska blandas för att det ska bli en Alaskan husky, eller blir det en AH om man korsar Sibbe och Malamute? Eller blir det bara en AH om man korsar en AH och en AH? På en sida jag läste stod det, Siberian husky, Vorsteh samt några andra hundraser för att det skulle bli en AH. Har själv haft en Alaskan Husky(se bild) men frågade faktiskt aldrig uppfödaren om vilka raser hon var eller vad man ska säga..

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Vattnadal
0

En riktig alaskan husky ska ha alaskan huskys som föräldrar. Blandar du upp den med pointer eller annat, blir det en husky/hound. Ofta skrivs ut ca hur många % som är AH och Hound.

Blandar du en siberian med alaskan husky bör man egentligen kalla det en blandning mellan dessa, eller för den ena rasen, om den är mest det ena.

Siberian och malamute blir en polarhuindblandis.

Alaskan husky är en ras, eller enligt vissa bara en hundtyp. Man kan köra med utavel med en annan ras, för att förbättra dragegenskaperna.

Min Vidar är köpt som alaskan husky, men då han har lite schäfer och grönlandshund i sig, kallar kag honom för alaskan husky blandis.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Ricko
0

Okej, tack för svar! Gillar att du skriver långa (inte bara några meningar som vissa, förstår oftast inte så bra då) & bra svar Oskyldig

fiffiluren
0

nu har säkert vattnadal mer koll än mig på det här men den uppfattningen jag har fått är att en alaskan husky är en sibbe blandat med setter, vorsteh, pointer eller greyhound (och andra tunna snabba raser). Det gjorde man för att få fram snabbare draghundar till tävlingar (även om den totala krocken mellan de olika raserna gav en del komplikationer).

Så jag har aldrig uppfattat en alaskan husky som en ras utan mer som en hundtyp, för jag upplever att alaskan kan se ut lite hur som helst (oftast en tunn sibbe med lite tunnare päls (så har alla AH sett ut som jag träffat). Många av dom har nog varit direkta korsningar och borde inte kallas AH utan blandras.

Blev det rörigt nu? Srry isf :)

Ricko
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nä AH är somsagt (iaf vad jag vet) en hundtyp och ingen ras..