Stackars Eros

Men stackarn! Vad har hänt?
Mitt tips till dig är att vara j-vligt noga med rehab hos sjukgymnast sen! Min ena hund bröt frambenet när han var 1 år. Det läkte superfint och alla veterinärer som sett plåtarna har varit fascinerad över hur bra han läkte det. Vi gjorde ingen rehab alls eller så efter benbrottet. 6 månader senare så var han halt igen och då visade det sig att han felbelastat sig (vi såg honom aldrig halta eller så efter att benbrottet läkt) och nu är hans armbågsleder förstörda. Det är 4 år sen nu och vi har kämpat massor med rehab, simning, kosttillskott mm, men snart går det inte längre. :( Så se till att ha kontakt med en duktig sjukgymnast under hans eftervård!
Han ramlade ner från en altan i fredags. Det var ligament i hasen som slitits ut och han fick benet stabiliserat. I morgon ska jag ringa och få tid hos ortopeden och först då få veta vad som måste göras.
Nej, vad tråkigt med din hund
Har fler leder än det från början brutna benet blivit förstörda nu? Ska absolut tänka på det!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Det är främst leden på det benet som fick ta vikten för att avlasta det brutna benet som tog stryk. Men båda hans armbågsleder är slitna och dåliga nu. Känns så himla surt, då alla pratade om hur BRA han läkte sitt benbrott och ingen tog upp att han kanske behövde rehab, simma eller liknande.
Hoppas det går bra för Eros nu och han snart slipper det där åbäket på benet.
#3 Ja, jag förstår det. Det hade de mycket väl kunnat påpeka även om benet läkte bra. Vart blev han behandlad om man får fråga?

#4 vi bodde i spanien då det hände. Men han såg både spanska, engelska och svenska veterinärer utan att någon påpekade det. Det var först när vi vände oss till ortopeden på Blå Stjärnan i gbg som vi förstod att vi skulle ha vänt oss till experter med en gång.

Oj, håller alla tummar jag kan för honom!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Oj, stackarn:/ Håller oxå tummarna för honom!
Åker till Falun i morgon klockan 10, så då får ni hålla dem hårt 
#5 Okej. Tänkte utifall vi hamnade på samma ställe.

Jag ska hålla dem, allt jag kan!
MVH Elin

Klart vi håller tummarna!
Han har träffat en del veterinärer på västkusten som inte reagerade, men Blå Stjärnan var underbara under hela hans rehabtid! Nu bor vi i Linköping och sköter hans friskvård själva.
Stackars Eros! Hoppas han kryar på sig och blir bättre.
Håller också tummarna.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#10 Hoppas att han blir så pass bra han kan! Tack för tummarna.
#11 Tack för det Lina.
Phu! Det blev några timmar i Falun, med undersökningar och röntgen. Det var mycket riktigt en hasled som är instabil. Kommer bli steloperation nästa vecka, det är en bakre led så han kommer förmodligen inte påverkas ett dugg av operationen.
Nu har han fått ett smidigare bandage och en manligare färg denna gång 
Då får vi fortsätta att hålla tummar och tassar för honom då 
/Désirée
Ja, det går nog fint det där! Nu sitter jag mest och gruvar mig för att lämna honom på sjukhuset för operationen.
De verkar rara och fina med djur här på djursjukhuset, så jag tror at det går fint för Eros, men du kommer nog längta ihjäl dig
/Désirée

Operation känns alltid jobbigt, men du ska se att det går bra! Veterinärerna kan ju ofta sin sak. Och glöm inte att höra dig för ordenligt om rehab och eftervård ;) Så ska du se att din kille kommer klara detta superbra!
btw såg att han är import, kan du inte berätta mer om hans historia?
Ja, det tror jag också de är, men du vet lämna ifrån sig dem när de är skruttiga och på ett okänt ställe är jobbigt för fjossiga mattar 

#18 hihi Just det, jobbigt för matten ;)
Sist när Gimli var dålig (skadad av grannhunden och hade MYCKET ont utan synlig orsak) så var jag ett sånt nervvrak så jag knappt fixade att vara med inne hos veterinären. Gimli var glad att man mamma var med så han kunde få lite stöd. Då lämnades han bara in för att sövas för ordentlig undersökning av skalle/käke, men det var bland det jobbigaste jag varit med om. Inte ens hans operation för 4 år sen var så jobbig. :P
Men det kommer gå bra för Eros! ;)

Vi har Gävle och Bollnäs närmare, men åker alltid till Falun om det är något större. Där opererade Raksha ut sin livmoder och fick somna in där ett år senare. Vidar har opererat ut en tand där, och vi är SÅ nöjda med dem. De verkar dessutom rara med hundarna när vi inte är med. Våra hundar var lugna och harmoniska trots övernattning od där, när vi fick hämta dem.
MVH Elin
#19 Känner igen det där! Hittade en hård knöl på Eros förut och innan jag fick komma in och få veta att det var en gammal skada var jag livrädd och helt säker på att det var cancer. Att man alltid ska tro det värsta, konstigt.
#20 Ja, det är så viktigt att man får förtroende. Det här är första gången jag är där, har aldrig behövt göra något så här "stort" förr, men fick också ett bra intryck. Annars går jag alltid till Torkel på AB Veterinärservice, han är världens bästa på allt utom att linda snygga bandage 
Ja det var verkligen oturligt, men då får vi hoppas att operationen går bra. Jag förstår verkligen din nervositet, är man hönsmamma så är man. Eller hönsmatte kanske snarare passar in.
Kan inte låta bli att le lite åt bilden längst upp, han ser ut att skämmas lite över sitt julröda ben 
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#22 Nä han avskydde sitt röda ben och ville gärna gnaga bort bandaget. Nu har han ett lite smidigare i den manliga färgen grön!
Har pratat med en bekant som nyligen opererat sin hund där och man fick då följa med in tills de somnat, så nu känns det lite bättre.
Sara, försök låta bli att oroa dig.
Veterinärer är världens bästa läkare, sa en mycket god vän till mig. Hur då? frågade jag. Jo de är vana vid att de måste anstränga sig för att förstå sina patienter + att veterinärerna vet att de inte kan ljuga för sina patienter. Det går inte att ljuga för en hund eller katt.
/Désirée
#24 Tack snälla. Det var goda råd från din vän.
Jag är inte särskilt orolig nu för det här ska ju gå hur bra som helst, men kan tänka mig att timmarna han är på operationen kommer bli väldigt lååånga.
Så bra! 
Joo, de timmarna blir väldans lååånga för dig, men snart nog har du din käre Eros hemma igen. Jag bor ju inte så långt därifrån så jag ska tänka lite extra på er båda.
Ha en skön helg och pyssla om din fina kille lite extra, han är så söt även med rött bandage 
/Désirée

Sen är de bra i Falun, ringer så fort allt är klart. Dessutom söver de med gas, så hundarna vaknar fort och är oigga igen. 20 min efter Rakshas operation ringde de, då hade hon redan varit ute och kissat oxå.
MVH Elin
#26 Tack, tack 
#27 Det låter bra det!
Nu har jag varit och lämnat honom. Han blir kvar över natten, så det var en jobbig överraskning, hade jag inte väntat. Vad tomt det kommer bli! Helst inatt.. Husse är också borta. Tur jag har skitungarna (katterna) i alla fall. De skulle ringa i eftermiddag och berätta hur operationen gått. Känns som att han är i trygga händer i alla fall.
Sedan blir det gips i 6-8 v om vi inte har tur att det läker fortare. Min lilla hopptoss, när ska han få skutta runt igen.

Jag brukar tänka att det faktiskt är bra att de stannar över natten efter en större operation. Då får de toppenvård, om något skulle hända. Har ju hört om folk som fått hem dem på en gång och det händer något.
Fast det är tomt!
MVH Elin
#30 Nej, men precis, de håller ju dem kvar av en anledning och inte för att vara taskiga
De skulle hålla honom för att kunna hålla koll på smärtor och smärtlindring.

Vi får väl oxå en rapport när de ringt och sagt att det gått bra?
MVH Elin
Självklart. Jag väntar och väntar här hemma..

Vilken tid trodde de att han skulle vara klar?
MVH Elin
Han sa att de skulle börja operationen under eftermiddan. Vet inte riktigt varför han skulle in så långt i förväg, men det måste väl handla om några förberedelser.
Nu har vet. ringt!
Operationen hade gått kanon! Och dessutom trodde han att gipset bara skulle behöva sitta en 14 dar istället för 6-8 v.
Nu stod Eros och tittade på honom, han undrar väl vart mamsen är stackarn. Får hämta honom i morgon vid 11 om inget uppstår.

Härligt att det gått bra! :)
Vad skönt att de gick bra!:)
Ja 
Nu ska jag strax åka och hämta honom!
Å vad skönt 
Undrar vem som blir gladast? 
/Désirée
#40 Ja, det kan man undra 
Nu är vi hemma. Han var tröttare än jag trodde, var så pigg hos veterinären och på vägen hem. Kissade väldigt mycket, är det vanligt efter att de varit inne på något sånt här? Drack väldigt mycket när vi kom hem också.
Han har bäddat ner sig själv här bredvid mig och jag har stängt in oss så han får vara ifred från katterna. Han började snarka så fort han la ner huvudet, ligger med kragen som stöd så sött 
En bild på benet
La mig på mattan med magen i vädret när vi kommit innanför dörren, hade saknat att få gosa.
Sara, japp det är mycket vanligt att de gör så. Både kissar mycket och dricker mycket och verkar pigga ända till man kommer hem. Så pyssla om honm i lugn och ro nu så är han snart sitt vanliga jag 
/Désirée
#43 Ja, att tröttheten kommer när man kommer hem till lugnet kan man förstå. Men vad beror kissandet och drickandet på, är det på grund av sövningen?
Tror det och den torra luften som ofta är på vårdinrättningar både för djur och människor
/Désirée

Mina hundar är iaf vana att vara ute och kissa oftare än vad de erbjuds när de ligger inne, så då är det ju inte heller så konstigt om de kissar mkt när de väl kommer ut.

Glömde ju
Skönt att han är hemma nu! :)

Då är ni nöjda och tillsammans igen, vad skönt!
MVH Elin
#45 Okej!
#46 Nej, i och för sig kanske det också spelar in 
#48 Japp! Fast inte heeelt nöjda förrän gipset är väck och läkningen klar.
Nu kommer han nog vara ganska trött de närmsta dagarna. Gipset tas av om 14 dar men han får inte motioneras förrän efter röntgen om 6-8 v, och han har redan varit lugn i 2 v nu. Så ni får gärna komma med förslag på lite huvudgöra! Har letat godis i trädgården och fått sina kong, och min fantasi är död just nu.

Klicka in om han inte är inklickad. Kör sen fåniga trick där han inte måste röra sig så mycket. Slicka sig på nosen, nicka, skaka på huvudet, vinka men en tass i taget, plocka upp saker från golvet etc.
MVH Elin
Går inte, har försökt. Han är rädd för klickern 

Men hitta på ett annat ljud då! Har du testat klickrarna med volymkontroll? Haft den i fickan?
MVH Elin
Har testat med volymkontroll och haft den nerstoppad. Försökte med en kulspetspenna några gånger men han tyckte mest jag var jobbig, borde kanske ge det en ny chans?

Gör det, och ge så himla gott godis att det fungerar!
MVH Elin

Min tik var livrädd för klickern innan. Skyggade kraftigt för varje klick och det spelade ingen roll hur mkt jag försökte m olika ljud och dämpningar. Men så testade jag att göra saker med henne som hon redan kunde och berömde som jag brukade + la till klickern. Visst tyckte hon att det var lite skumt, men det var så mkt annat kring som hon kände igen och gillade, så hon vande sig vid klickern och idag ÄLSKAR hon den. :)
Tack för tipsen! Ska testa till veckan, får se hur det går.
Skönt att det gick bra och att han är hemma :)
Hur är det med Eros, nu så här några dagar efter hemkomsten?
Vi har ju i alla fall härligt väder här 
/Désirée
#58 I Borlänge är det också sol, härligt!
Jo, det går fint med tanke på omständigheterna. Idag hade han lyckats få av sig tratten, men han hade inte rört stygnen tack och lov.