Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikettraser
Läst 3373 ggr
Ricko
0

Sibbe & AM & AH

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja enligt ni, vad är skillnaden mellan dom förutom utseéndet?(Siberian husky, Alaskan husky och Alaskan Malamute)

PS: Bilden är på en Alaskan husky tik jag haft, bilden är också redigerd

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Vattnadal
0

Det är ju 3 olika raser, avlade för olika saker.

Siberian huskyn är avlad för att dra laster i ganska snabbt tempo, långa sträckor. De var mest ute å jaktturer, samt att flera jägare skulle kunna sätta ihop sina spann då de skulle långt och sälja skinnen. Hundarna var viktiga för ffamiljens överlevnad och togs omhgand på bästa sätt. De ska fungera att jobba ,med främmande hundar.

Alaskan malamute är avlad att dra tunga laster kortare sträckor. Det behövs inga storspann på dem, då de är myckeyt starka. De är således byggda för detta, och kan ha problem med andra hundar av samma kön.

Alaskan huskyn är främst avlad för slädhundstävlingar. Dete nda som är viktigt är att de kan springa fort, långt och länge!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Ricko
0

Har du nåt spann? Hur fick du släden? Och vad för linor/selar har du?

Vattnadal
0

Vi har för tillfället 2 slädar. En är köpt begagnad, kikar man på draghundsportförbundets annonssida hittar man ofta begagnade slädar, barmarksutrustning, slädar och så hundar förstås. Sen beställde vi en nytuillverkad björkissläde oxå.

Vi har 7 hundar som är inkörda nu. Vi kör antingen alla i ett spann, eller dlear upp så att jag kör med 3 och Krister med 4. Målsättningen är väl till att börja med ett 6-spann siberians, kanske ett större sopann såsmåningom, för Krister att tävla långdistans med.

Vi har nomeselar från björkis, halsband från sundpro (tror jag) och linorna består av vajersektioner med draglinor och nacklinor av rep.

MVH Elin

Ricko
0

Vart kan man köpa selar och linor? Eller kan man bara använda en vanlig sele och en/flera(bror ju på hur många man har) spår lina? Fast om man kör med spår lina måste ju hundarna springa sidleds…

Och hur lärde ni in hundarna att dra och att dom ska stanna när man säger nåt, och vänster höger osv..

Vattnadal
0

Selarna köper vi i djuraffärer som har dragartiklar. Björkis är ett ra märke på nomeselar och nomehalsband.

Ska hunden dra måste du ha riktig utrustning. Drar du med lina är det en nomesele det du ska ha. Har man fel utrustning sliter det på hunden och kan ge skador. Drar hunden pulka ed, bör man ha skakel, då du inte kan bromsa pulkan.

Vi tränar in kommandon som höäger, vänster, sakta, stanna od när vi går med hundarna. Yngre hundar kan med fördel gå bredvid äldre hundar i spannet för att lära sig mer av dem sen.

MVH Elin

Ricko
0

Finns det nån hemsida man kan köpa selor och linor? T.ex en Björkis sele? Men alltså så om man drar med vanlig lina ska/kan man ha en Björkis? Men vad finns det för andra linor, vad änvänder ni för sorts linor och vad kostar det osv?? Bor ju inte nära en stad så har svårt att köpa in saker osv.. Men ja bli väl en när jag flyttar hemifrån ändå så..

Skakel?

Vattnadal
0

Björkis är en tillverkare, inte en typ av sele. Sundpro och dragråttan är andra tillverkare som har bra saker.

Drar man med skakel ska man ha en sele till det, sen finns det kombinationsselar, och så nomeselen till lindragning. På nomeselen har du en liten repögla längst bak, där du fäster draglinan från slädens stamlina, eller tolklinan om du ska åka skidor eller cykel efter hunden.

Om du ändå inte har någon hund att dra med nu, så är det ju inte bråttom att hitta utrustningen heller. Dragselar ska sitta exakt för att hunden ska kunna jobba bra i dem. Man bör ha med hunden och prova ut den, så att det blir rätt.

Vi har ofta haft en sele till hunden som unghund, sen bytt till en större när de är vuxna på riktigt.

Till släde och 4-hjuling har vi stamlinor av vajer och på den korta nacklinor som man fäster i halsbandet, samt dralinan som man färster i selen.

MVH Elin

Vattnadal
0

Kostnaden då, dragselarna kostar mellan 300 och 600, tror jag. Linorna vet jag faktiskt inte, då det är maken som köpt in de första, och efter det gjort egna. Han kanske svarar här imorrn från jobbet, om han hinner.

MVH Elin

Ricko
0

Okej då vet jag. Ja det är ju inte bråttom.. Sen ska ju hunden växt klart också så det tar väl 1-1½ år innan man ändå kan börja dra med den? Så kommer nog ändå inte dra osv på 10 år då jag kanske skaffar en hund(iallafall av de* rasen(erna)) först om 8 år, så kanske den är "klar"(nog gammal och tränad) först efter 2 år..

Vattnadal
0

Vi har börjat dragträna våra lite smått runt 6 månader eller lite mer, beroende av när de är födda.

Vi låter våra springa lösa mycket i skog och mark som små  så att de bygger muskler och bra balans redan från början. Tar man det lugnt, går det utmärkt.

Det är en frisk ras, gjord för att arbeta. En golden tex, håller jag dock inne på motionen länge. Vittra får då bli 1 1/2 innan hon får börja leka med huskyna.

MVH Elin

Ricko
0

Jaså? A men det blir nog ändå ingen släde/spann på ett par år så det är nog ändå ingen brådska ;) (?)

corabora
0

#6 När det gäller att köpa liner och selar tror jag du bor bättre till än vad vi gör. Min första uppsättning draglinor köpte jag från Dragråttan som åtminstone då höll till utanför Vilhemina. Selar går att köpa från olika tillverkare på nätet men det är bäst om man kan ta med hunden och prova selen direkt.

#9 Beroende på när på året de är födda så börjar vi dragträna dom vid 6-7 månader. Först korta turer där de bara får prova på att dra med de andra, tycker de att det är kul kör vi ca 2-3km innan de tas ur spannet. Sedan ökar vi sträckorna och ser till att de hela tiden tycker att det är roligt. Vid ca 1 år ålder får de följa med på kortare slädturer 2-5 mil med pausar när det behövs. Vid ca 1,5 år ålder börjar vi ställa krav på dem att disiplinen i spannet ska fungera och att de inte får ha för mycket konstigheter för sig och vid 2 års ålder körs de för fullt.

Är du osäker på ras så kan du åka påå SPHKs utställningar och tävlingar för att se de olika raserna i arbete och temperament. Kontakta olika uppfödare och besök dem för att försöka ta reda på vilken ras som passar dig.

Mer länkar om drag hittar du i tråden Höstmörker och vinterskoj