Trött och löjligt nöjd!
Nu är siberian huskyns rasspecial -09 över.
Vi åkte hemifrån igår straxt före 6 på morgonen och kom hem efter 19 ikväll. Piro, Freja och Cora fick stanna hemma i hundgårdarna med lånegrabbarna Kasper och Treitiak. Mamma och pappa matade dem lördag och söndag, samt kollade till dem. Lilla Vittra hade de hemma hos sig. Vidar som inte vill sova i hundgård, och ingen vill passa, fick följa med. Sen packade vi givetvis Ego och Gjöa som skulle ställas. Drífa var anmäld, men vi funderade på att stryka hene, då hon var på väg in i höglöp. Pga att hon nu för första gången är fullt pälsad på en utställning tog vi dock med henne i alla fall. Vi höll henne från utställningsomtrådet ända till det var hennes tur i ringen, för att vara snäll mot alla hanhundar.
Lördagen var det valpar och hanar. Ego gick i juniorkklass hanar, fick en slät 1:a, men ruskigt bra kritik. Vi passade sen på att hälsa på bekanta bara dryga milen bort, innan det var dags för klubbmiddag. Brudarna fick sitta bak i bilen och grabbarna i baksätet under tiden. När vi kom ut efter en dryg timmes mys och prat, hade Ego käkat upp knoppen på växelspaken…
Efter det följde rolig middag, sen stupade vi i tältet. Någon hade sina hundar ute, så det ylades en hel del under natten. Vi sov hyfsat trots detta, mest pga fotogenkaminen som värmde oss.
Söndagen började tidigt med kissnödig Ego som pep i buren. Somnade om, åt sen frukost i sängen, sen var det minsann bråttom. Hann inte ens hjälpa Krister att rasta hundar, utan rusade upp till ringen med Gjöa. Även hon fick en slät 1:a med samma underbara kritik i juniorklass tikar. Någonstans där upptäckte vi vid lunchpausen att Vidar varits ur och kökat sönder bästa luftmadrassen! Sen var det dags för hundbyte och Drífa i Öppen klass tikar. Karsten som dömde var hård, så jag var ett tag osäker på att få en 1:a. Väl inne i ringen skötte hon sig strålande, var bara lite oengagerad när kritiklappen skrevs. Susade fram i sin underbara flytande vägvinnande trav för första gången i ringen. Detta har hon bara visat hemma lös, eller framför släden. Det var massor av hundar i öppen klass, och under konkurrensen plockades hund efter hund ur. Tillsist började jag räkna, och insåg att det närmade sig att vi var 5 kvar. Sen var vi det, och fick springa igen, och vi placerades som 2:a där 1-3 fick CK. Jublande glada var vi, äntligen fick hon ett CK! Uppfödaren Malin Sundin började genast tänka om i sin upfödargrupp. Givetvis skulle Drífa få ingå nu, trots sitt höglöp. Så vips var det dags för bästa tik, och vi med CK gick åter in i ringen. Nu räknade jag skarpt med att åka ut på en gång. Även här avtackades tikarna en efter en. Innan jag fattade vad som hände var vi bara 5 kvar igen. Nu gick pulsen upp ännu mer!
Vi fick springa ett varv, hundarna flyttades om och fick springa en gång var, sen placerade han oss som 4:a. Helt otroligt, och så ofattbart att vi änstan lämnade henne hemma! Konkurrensen var hård då det var massor av hundar med. Ca 200 anmälda, och det var fler tikar än hanar, så hon blev 4:a av ca 100 tikar.
Sedan hämtades Ego upp för att ingå i Ylajärvis HM Mettemarits avelsklass. Malins avelsklass placerade sig 2:a, med 1:a och HP. Sen var det äntligen dags för uppfödargruppen. Förra året skojade vi om att vi skulle dit i år och hjälpa Malin att ta hem den. Nu stod vi där, jag med Drífa, Krister med Ego, så Malin med Egos syster Grynet och deras mamma Mettemarit. Till vår stora glädje och sprittande stolthet tog kennel Ylajärvis hem det! Vi kramade om varandra, fotograferades massor, och sen packade vi leeende ihop oss för hemfärd!
Nu snurrar det i huvudet, trött och lycklig. Ska nog lägga mig redan nu, då helgen varit underbar men sugit musten ur mig! Oj vad man blir taggad inför SKK 3:e oktober! Tyvärr är inte Drífa anmäld då, utan bara Ego. I Arboga 10 oktober ska bara Ego och Gjöa ställas. Fast nu har vi blodat tand!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

STORT grattis! man kan helt klart säga lyckad helg
Finns det bilder?

Jodå, men de ligger i kameran än. Ska ladda upp några så fort jag hinner!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Vad kul att det gick så bra. Stort grattis!
Synd att vi missade det.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Grattis!:)