Huskyn och barn
Gör en ny tråd till detta, då det är ett mycket intressant ämne.
Benar först ut skillnaden mellan de 2 huskytyperna:
Siberian husky är en ras, den har avlats under flera tusen år, och är homogen.
Alaskan husky är mer än hundtyp än en ras, egentligen. Den är baserad på siberian husky, men sedan har det korsats in nästan vad som helt för att få fram den ultimata slädhunden. De såg lite lika ut beroende på vem som avlat fram dem, men gemensamt för alla var att de var tävlingshundar, slädhundarnas formel1! Snabba och uthålliga, ofta mer högbenta och med mindre päls än siberian, för att få ett långt steg och inte bli överhettade lika lätt. Tror de är de snabbaste djuret i världen, när det gäller långdistans.
Nu för tiden kallas ofta alla huskyblandningar för alaskan husky av vissa, medan andra hävdar att den äkta alaskan huskyn inte ska ha andra raser inblandat på många generationer. De som får annat inblandat nu, kallas tex alaskan husky/hound,om det är fågelhund inblamndat eller greyster, om det är greyhound inblandat.
Vår Luomi var en "äkta" alaskan husky, Freja har hound inavlat för 2-3 generationer sen för ökad steglängd. Vidar med både grönlädnare och shäfer kallar vi skämtsamt för alaskan huskybastard eller "rallytraktor" (stor, stark men snabb).
Då är vi kanske överrens om att det är lite olika hundtyper, men ändå rätt lika.
När det gäller barn, är siberian huskyn underbar. Detta beror på att tjuktjerna som tagit fram rasen var oerhört beroende av sina hundar. De måste hålla hundarna vid liv, annars var hela människofamiljen dömd att dö. Således fick hundarna mat före barnen, om det fanns dåligt med mat vintertid. Dog hundarna av svält dog ju barnen oxå.
Hundarna fick bo inne i tälten med dem, men bara dräktiga och digibvande tikar fick bo i den inre delen med människorna.
Husyn fungerade lite som dagens byhundar med barnen. De var barnvakter, "blöja" och lekkamrater, det sistnämnda kanske mest gällde valparna.
Vi har sett det väldigt tydligt på alla våra hundar, både siberian, alaskan och alaskanblandisar, att de älskar barn. De måste få hälsa på barn, och att få nosa på en nyfödd är det bästa de vet.
Sen ska man ju aldrig som förälder låta barn och hundar vara ensamma ändå. Barn kan omedvetet göra illa, skrämma eller felbehandla en hund. Oftast varnar hunden innan, och barn, eller för den delen många vuxna, är för dåliga på hundspråk för att se detta. En kram är mys för oss, men ett oerhört hot för en hund. Huskyna och de allra flesta urhundar och spetsar, är mycket signalkänsliga. De älskar oss och är gärna uppe i famnen och pussas, men vill inte bli fasthållna.
Sen kan det naturligtvis slå fel, och gå riktigt illa. För några år sedan hade ett gäng alaskan huskys i Norge rymt från sina hundgårdar. De stötte på en pojke, minns jag rätt var han 11-12 år ungefär. Han väntade på bussen, hundarna kom fram, något händer och helt plötsligt anfaller hundarna och biter ihjäl honom.
Jag tror inte det fanns vittnen till vad som egentligen hände. Jag har lekt med tanken att det kan vara så enkelt som att pojken blir omkullknuffad, ramlar över en hund som blir rädd, gör ett utfall mot honom, och alla hundarna hänger på.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
- Redigerat 2020-09-23, 10:45 av Niklas

Det här var intressant att läsa! Är inte särskilt insatt i huskyn och dess historia, så det var kul att få lära sig lite nytt. Tänk att våra hundar betytt så mycket för oss människor och vår överlevnad, det här är ju bara ett exempel på det.
Min Eros är väldigt förtjust i barn, blir överlycklig när han ser en barnvagn och vill alltid vara i närheten av dem och gärna pussa dem ordentligt. Det märks att han vet att ta det försiktigare med dem, mitt ena dagbarn kan mata honom med pyttesmå godbitar och han tar dem superförsiktigt, medan han är raka motsatsen när en vuxen ger honom om man inte säger till honom först.
Men, han tycker inte om barn som håller fast honom, tar i för hårt eller som springer mot och runt honom. Har blivit utskälld av en mamma efter att han markerat (morr och nafs i luften) åt ett barn som tog ett kraftigt grepp om honom.
Det är så viktigt att vi vuxna styr barnens umgänge med hund och att vi från början lär dem hur man beter sig kring hundar. Tyvärr får många hundar ta skulden för vad som egentligen är vårt fel.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Intressant läsning, bra skrivet.
Ja, just detta med att folk altid bskyller hunden är en trend som inte är bra.
En hund skall få försvara sig mot övergrepp, precis som alla andra, utan att riskera att avlivas som "ilsken" för det.
Bara jobbigt att se gamla damer med dessa småhundar som springer lösa och bjäffar och nafsar "sött" efter min hund. Bara att hoppas att de köper en riktig hund för de eventuella skadeståndspengarna jag måste betala om en löshund blir biten en dag.
För det är ju garanterat så att det blir JAG, som har hunden kopplad, som bär ansvaret, inte den som släpper sin oskyldiga, söta dvärgpudel med napoleonkomplex.
Eller gammelgubben som kommer fram och lutar sig fram och kliar bakom öronen med spritluktande andedräkt och är allmänt högljudd och "hotfull" utan at förstå då hunden backar, så han får sig ett bett i handen.
och så vidare, och så vidare och så vidare.
Det är nog sant - hundägaren har absolut ansvar, men var tog sunt förnuft vägen?

Jo, därför är det skönt att bo i skogen! Fast inte ens här kommer man undan. Häromkvällen satt jag i TV-soffan, och hör helt plötsligt ytterdörren öppnas, hundarna rusar före mig, och Vidar ger riktigt skarpa vaktskall. Inne i hallen står en främmande karl, full som ett ägg, pratar med hundarna och försöker klappa dem!!!
Han ville få hjälp att dra upp bilen ur ett dike en bit bort på skogsvägen… Jag gick snabbt in mellan honom och Vidar, som glatt lät mig ta över situationen.
Man får alltid vara på sin vakt när man har hund, och hålla alla hundar och främlingar från dem. Då är man en trygg ledare, samtidigt som man skyddar sin egen hund, räddar man ev anfall mot plånboken!
MVH Elin
Så sant. Dessvärre är det ju behövligt.
För övrigt hoppas jag att fyllesvinet inte fick hjälp med att dra upp bilen, med tanke på att det borde vara fri jakt på rattonykterister. De har liksom ingen anledning att vara ute bland oss andra och bara vara farliga.
Men det är just det med trygga hundar och de som har tillit till sina ägare. De VILL helt enkelt inte ta hand om en situation om de slipper och ledaren tar över.
Bra jobbat.

Som parantes: (Jag ser mig inte som flockledare här hemma egentligen, ska jag erkänna. Jag försöker vara ett mellanting mellan förälder och lärare, fast av annan art då.
Är lite allergisk mot allt prat om att vara en flockledare, och alla missförstånd som uppstår då vissa hävdar att alla problem man har beror på bristande ledarskap. I det vilda lever hundarna i familjer, inte flockar. De sk ledarna, alfaparet, är föräldrar. Ett tips på billig och lättläst bok i ämnet är Barry Eatons Dominans och ledarskap.)
MVH Elin
Ja, så är det, men föräldrarnas ansvar inför barnen är främst att leda vägen så de hamnar rätt ;-).
Det är en ganska vitt spridd myt om just alfa… Men å andra sidan är det oftast de som inte ser skillnaden på ledarskap och styre, som missförstår vad man menar.

#6 Tror du man kan låna den boken på biblioteket?
Bra skrivet har själv haft en Alaskan husky (?) Hon var 50&Sibbe och 50%malmute, då var hon väll en AH? Aja upf sa då det..

#8 Vet inte, men tror canis säljer den för under hundralappen på nätet.
#9 Vet du säkert att hon var 50/50 sibbe malamute? Annars är det den vanligaste missuppfattningen, att en alaskan husky ska vara just den blandningen. Jag kallar en sån hund en polahundsblandis, för mig är alaskan husky en ras, även om den inte är homogen på annat än draglust och sådana egenskaper.
MVH Elin
Suffy (schäfer/collie-sibbe) brukar bli tokglad när han möter människor han gillar och skutta upp på dem osv. Men när han möter ett barn sänker han huvudet och står blixtstilla och låter sig klappas i öronen och runt ögonen om barnen så vill.
Han är jättesnabb på att märka om en människa beter sig underligt eller ej, man behöver aldrig vara rädd när man är ute med honom.
Han är väldigt signalkänslig och är bra på kroppsspråk. Kan inte tänka mig en bättre hund som kan skilja på människor så bra.
Suffy är lika gosig som våra katter om inte gosigare, och alla i familjen får krama å gosa med honom hur länge som helst. Men när han märker att man t.ex ska plocka en fästing på honom springer han undan som om han hade eld i baken

#10 Amstaffen har tagit bort sig men eftersom hon är hos mig nu så får hon skriva från denna anv:
Jag vet att det inte är Malamute/sibbe som bara är Alaskan husky men ja jag är säker på det. För mig är AH inte en ras, eftresom enligt som jag fattat det så är en AH en sibbe med vad annat helst inblanadad, men enligt vissa somsagt måste AH vara en AH för att både mamman & pappan är AH. Aja jag tyckler då inte det är en ras.. Dom är ju inte godkända heller och kan inte ha en stam. Och även renrasiga Schäfrar t.ex utan stam räknas som blandis. Då måsyte ju AH verklifen vara blandisar
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

#12 En alaskan husky kan ha en stamtavla, våra har haft det, utom Vidar. Dock är det inte SKKs stamtavlor, som bara rasrena och registrerade hundar har.
För min del är det bara bra att det inte är en godkänd ras. Så fort det blir så, så kommer det att börja avlas på annat än funktion.
Om alaskan husky är en ras eller en hundtyp spelar mindre roll. Det är dock inte en siberian husky blandis. För en sibbeblandis är fortfarande en sibbeblandis.
MVH Elin

#13 Nej men kaniner har ju h'rstammningbevis ocks[, det 'r lite samma sak som Alaskan huskys stamtavla

En stamtavla är alltid bara en stamtavla. Om det är ett registreringsbevis där djuret är registrerat i någon form av stambok gör det mer seriöst, och är det sen landets största stambok för djurslaget, som ex SKK, så betyder det mer.
(Jag är inte bara kennelinnehavare, utan är oxå registerad musuppfödare och föder upp tammöss med stamtavla. Kommer att starta upp genbanksuppfödning på gestrikefår, mellerudskanin och hedemorahöns. Även där kommer jag att följa normerna och reglerna som finns på registrering.)
MVH Elin

#15 alla f[r tro/tycka som dom vill men `enligt` mig 'r AH inte en ras osv.

#16 Oavsett om alaskan husky är en ras eller inte så pågår det en seriös avel av dessa hundar. Det är funktionen framför släden som räknas och utseendet spelar ingen roll. Den som vill fördjupa sig i alaskan husky och alskan husky/hound korsningar kan gå in på denna sida
Frågar du folk som kör med denna hundtyp så är det enda gemensamma svar du kommer få att det inte är en blandning mellan siberian husky och alaskan malamute. Jag har pratat och frågat många och var mer säker för några år sedan på vad det var men nu är jag mer osäker.
Det finns en bra text på www.ylayarvis.se