För liten sele?
Jag köpte idag en sele till min lilltjej. Jag provade flera stycken men tyckte denna passade bäst, storlek 2. Storlek 3 hamnade över hennes ben fram, i stället för på bröstet.
Men sen när jag kom hem och spände den rätt kändes den för liten. När hon sitter stramar den lite under frambenen.
Hur tycker ni det ska se ut?

Jag tycker den ser liten ut, men det är svårt att säga enbart av en bild. Det kan vara svårt att hitta riktigt bra sittande selar då iaf mina hundar inte tycks följa "norm-hunden"
Håller med #1. Själv har jag hellre lite för stor än lite för liten.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Hmm, ja okej. Är det inte hemskt obekvämt för hunden om bandet där framme sitter över benen då? Är det inte i vägen när hunden går?
Nej, det ska inte sitta över benen. Menade att hellre att den är lite lös i själva passformen, inte att den är för stor på det viset. Om du förstår 
Här har du en bra mätanvisning och bilder på hundar i olika selar som sitter som de ska finns också på sidan.
Jo, men jag skrev ju i första inlägget att storlek 3 hamnar över hennes ben… Så då vet jag inte vad jag ska välja, eftersom ni skrev "hellre för stor".
Jag hade nog testat en annan sele. Tycker den här ser ut att sitta så tight bakom benen. Det går ju att ställa om selarna, man kan få fixa och trixa lite ibland, men antar att det inte går att ställa om bröstbandet?
Sen verkar det ibland vara svårare att hitta selar som sitter bra till hundar som inte växt färdigt.
Den ser lite liten ut men kan du inte göra den lite större? elr är "bandet" slut? Har själv en sele till min långhåriga hund & ibland är den jätte stor & ibland liten…
Jag hade valt en storlek större. Hon är ju fortfarande inte fullvuxen, så då har hon ju lite att växa i också :) Men om en större storlek blir alldeles galet som du beskrev det, så kanske du skulle testa en annan modell.
Hon var fin i den iaf :D
Det är bara bandet runt "magen" man kan reglera, och det sitter inte alls för tight (det ser nog ut så eftersom hon har så mycket päls).
Problemet är bandet som går över bröstet, det är antingen för kort eller sitter för lågt.
Jag kanske får göra som Taci föreslår och köpa en annan modell, det är så väldigt svårt att hitta billiga bara…
Jo, det beror ju på hur mkt man e villig att lägga. Speciellt nu när du redan köpt en :/ Vår sele är av märket Hurtta o den är vi jättenöjda med, jättemjuk o sitter skitbra, kostade runt 180 kr :) Storlek 2 förresten, oj Texas som har 4, vilken tjockis han är, hih ;)
Har du någon bild på hur den selen sitter på Texas?
Men den ser ju faktiskt ut att sitta lika tight som Novayas sele under frambenen… Fast den verkar ha bättre passform i övrigt.
Har inga bra bilder, men här är Eros i en specialsydd sele.
Om du inte hittar spårselar som passar finns det ju andra modeller också.
Jag använder en sån här sele Ställbar sele
Jättebra tycker jag då hunden växer. Den har Y-front och som sagt ställbar överallt nästan. Iof inte stoppad, men har man pälshund så har man