Härligt!
Vilken härlig sida! Jag älskar spetshundarna, har inga egna men min farbror har en jämthund, här inne kommer jag nog att vara en del :)
Skulle vilja ha husky i framtiden, men är mer inne på irländks varghund och softcoated weathan terrier just nu (har ingen egen hund just nu men kommer skaffa i framtiden).
Kände en jättemysig norrbottensspets som heter Idril, hon är jättegullig :)
Mim morbror hade en finnspets när jag var liten, kommer inte ihåg henne tyvärr, hon dog av förgiftning när hon var ganska ung.
Men som sagt, älskar spetshundar, de är så mysiga och om de liknar vargar blir jag alldeles pirrig (vargar är mitt favoritdjur), skulle vilja träffa en sharloos och en halvvarg nån gång…
Jaja, hoppas att den här sajten kommer överleva och finnas kvar, jag gillar den redan :)

Det är härliga hundar, de i rasgrupp 5! Är lite svag för jämten själv, förutom caanan och huskyn då.
Dock måste jag varna för att fundera över att skaffa husky! 
Man kan drabbas av polarhundssjukan, och så vips, så sitter man på på en gård ute i skogen, lååååångt från grannar och kommunal trafik, spenderar sjuka mängder pengar på räkningar (högre boendekostnad, dyrare lån på nya huset, släpkärra med hundboxar, stora coola bilar med 4-hjulsdrift, stuga i Härjedalen för säker snötillgång på vintrarna, dyr kamera för att man ska kunna få snygga foton på slädturer och hundutställningar) hundfoder, selar, koppel, anmälningar till utställningar, nya hundar osv.
Det är ett härligt liv, men inget vi ens kunde drömma om att vi skulle ha, när vi åkte upp till Skellefteå efter vår första husky. En omplacering som skulle lära vår golden hundspråk.
Det finns lixåm inte att anpassa huskyn efter oss, då blir de olyckliga, eller i alla fall inte lika lyckliga som de är när vi anpassar oss efter dem!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Låter kul 
Har man "tur" kanske man hittar en ompalceringshusky som inte fungerar i drag, som man kan aktivera med cykel och skogspromenader och liknande. Är inte så jätteintresserad av drag (men har å andra sidan inte provat) men skulle hemskt gärna vilja ha en sån hund i alla fall.

Åk och träffa några då! Känn efter om du gillar mer än bara utseendet. Det finns ju showtypen, som inte är avlad på drag. Fast de ser ut som fluffiga leksaker mer, anser jag då.
Det dyker upp hundar som inte vill dra då och då på blocket. Ofta är det huskyn som fått farträdsla, kanske skrämts rejält. Vill de inte längre, kan de fungera utmärkt som aktiva sällskapshundar. Problem annars med rasen är att de är svåra att lämna ensamma (stora flockbehov) och har mycket jakt och självkänsla, dvs svåra att ha lösa. Ibland kan det vara svårt att få fd hundgårdshundar som aldrig bott inne att bli rumsrena.
Fast de är sjukt underbara hundar. Lätta att ha att göra med, signalkänsliga så man lär sig att "tala tyst och rätt" med kroppen, vackra att se på dessutom!
Ångrar inte en sekund att vi hämtade Luomi den där dagen för 7 år sen, även om vi som sagt inte hade en aning om vad som väntade oss!
MVH Elin
Jo, jag känner till det där med att ha en husky som ensamhund inte funkar speciellt bra, finns nån som bor här i närheten som har sin på balkongen av alla ställen (de bor i lägenhet, vet inte om de har kvar hunden då det var ett par år sedan jag såg den sist).
Så jag kommer absolut att ha fler hundar innan jag skaffar husky. Men det kommer dröja ett tag än innan jag kan skaffa hund. Och jag kommer inte att släppa den lös förrän jag känner den och vet att jag kan lita på den (inte med någon hund för den delen).
Vad roligt att du hittat hit och gillar sajten! Välkommen!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

#4 Vad skönt att det finns folk som du, som inte bara sähger "Åh, vilken vacker hund" och köper, utan tänker oxå! Hundarna i rasgrupp 5 är vackra, men de flesta av dem har mycket jakt i sig, och en hel del att tänka på för blivande ägare.
Vi kommer att kunna lära varandra massor på den här sajten!
MVH Elin
Hehe, haft Husky och min granne har Jämthunds uppfödning :) Han har 6st just nu och får 2 kullar per år, 10 st oftast varje kull :) Så jag när det är valpar är man där varje dag x) Annars går man ju ut/tittar/leker med hans vuxna några grr i veckan ;)
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se