Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikett: hälsa
Läst 1627 ggr
SaraC
0

Är din hund/dina hundar röntgade?

Berätta gärna varför du valde att röntga hunden/hundarna vad den/de fick för resultat.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

SaraC
0

Eros är röntgad eftersom han gått i avel, med resultaten HD:A Patella/Ad: UA.

Vattnadal
0

Vi har bara kollat Drífa, vår blivande avelstik. Höfter, armbågar och ögon. Inte för att vrasen har det som krav, utan för att det känns seriösast och bäst.

Kommer att kolla alla som ska gå i avel, men inte annars. Huskyna är oförskämt friska, då de avlas på funktion.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

SaraC
0

#2 Jaha, det visste jag inte, hade snarare trott att man kollade dem som skulle användas till drag.

Vattnadal
0

Det börjar bli vanligare att de kollas innan avel nu. Dock är det så få som har problem att det egentligen är onödigt, enligt många veterinärer. Då man bara avlar på hundar som fungerar bra och presterar bra, så avlar man ju aldrig på sjuka hundar.

En hund med dåliag höfter håller inte att springa flera mil framför en släde i hårda förhållanden, så enkelt är det.
Tror att det är vanligare med koll på de andra polarhundarna.

Det har däremot börjat dyka upp smärre problem med ögonen, så där är det nog dags att börja kolla på allvar, innan det blir ett problem på riktigt.

MVH Elin

SaraC
0

Ja, annars brukar ju de flesta raser kollas för i alla fall HD/AD även om de inte har några problem. Eller i alla fall som jag förstått det. Eros är ju till exempel det.

Men som du säger så blir ju funktionen som ett test istället då. De andra polarisarna är inte lika friska i höfter/armbågar alltså? Kan tänka mig att samojeden inte är det i och för sig, där har ju en del av aveln gått mycket på utseende.

Vattnadal
0

Jag är ju van med golden annars, där 30% av hundarna har problem med höfterna. Så för mig känns det naturligt att man kollar alla hundar när de är över året. Huskyna kommer vi dock bara att kolla om de ska avlas på.

De större tyngre polarhundarna tror jag man kollar lite mer.

MVH Elin

SaraC
0

Oj, det var inte lite. Syrran vill ha golden, kan tänka mig att det blir lite jobb att leta bland uppfödare och kullar.

Okej, intressant att veta. Man tar bara för givet att större raser alltid röntgas.

Vattnadal
0

Jag tackar gud för SKKs avelsdata och rasdata. Man kan söka på hundar, hitta statistik på individer, deras kullar, syskon och hur brett och långt tillbaka som helst! Sen tar man ju en chansning ändå. Dock finns det många raser som är sjukare, så jag tvekar inte på golden.

För mig var det viktigaste att ha en hund som rätt funtad innanför pannbenet, men även att den har rätt typ och färg. Efter att ha släktforskat hoppas jag att klara av att få en frisk hund i min Vittra, som har allt annat jag vill.

MVH Elin

SaraC
0

Ja, det är kanon! Har försökt kika om det finns någon motsvarighet utomlands, men det blev för knepigt.

Har svårt att tänka mig att det blir något annat än golden för dem, de har båda drömt om rasen sedan länge. Som sagt, man ska ju inte utesluta en ras som passar en bra bara för att det finns andra raser med bättre hälsa.

Taci
0

Texas är inte röntgad än då han är knappt ett år bara. När han börjar närma sig 2 års ålder ska vi dock röntga honom. Dels för att vi vill veta hur han ligger till, dels för vi vill ta minst en kull på honom, och dels för att det står i vårt köpekontrakt med uppfödaren (hon står för 1000 kr av kostnaden). :)

SaraC
0

#10 Jag tycker det är kanon att röntga även om man inte tänker/inte vet om hunden ska användas i avel, det ger ju rasklubben och uppfödare mycket information. Kommer absolut röntga även framtida hundar även om de inte planeras gå i avel!

Taci
0

#11, ja absolut! Det tycker jag också. Det för ju rasen framåt, o förbättrar förhoppningsvis rasens hälsa, om man meddelar sådana resultat till rasklubben och uppfödaren :)

Förstår inte alls varför man Inte skulle röntga, när vi så tacksamt kan göra sådant nu för tiden! :)

SaraC
0

#12 Nej, precis. Och dessutom får man besked om hur ens hund ligger till.

Bleenda
0

Nobsarna behöver inte röntgas för att bli godkända för avel. Däremot så måste dom ögonlysas före parning.

rifla
0

karelar hanen har b höfter och armbågar ua..tiken b/c höfter och ua armbågar..bara hanen ska gå i avel om han får till jaktproven..