Fästingmedel/halsband
Använder ni någon sorts fästingmedel/halsband på era hundar? Berätta gärna om hur ni tycker de fungerar.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Eros har nog inte haft mer än 4-5 fästingar på fyra somrar. De senaste två åren har vi använt örthalsband, men eftersom han aldrig haft mycket fästingar så kan jag inte säga om halsbanden gjort varken från eller till. Vi testade det eftersom de var billiga och inte skulle innehålla några farliga/giftiga ämnen. Kan i alla fall konstatera att man får en ordentlig mintdoft på hunden 

Innan vi flyttade till Odlingen hade vi massor av fästingar. Började med örthalsband, som fungerade många år. Sen körde vi frontline och expot en sommar, egentligen för att döda löss, men detb höll fästingarna borta oxå.
Nu använder jag bara esprees citrusilschampo och thera care, när vi ska till fästingrikare områden.
Är sugen på att testa bärnstenshalsband, då jag egentligen inte alls gillar gift.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#2 Funkar schampot tycker du? Bärnsten låter ju helt klart värt att testa, men har förstått att det inte fungerar så bra på långhåriga hundar.

Jag är nöjd med esprres schampo och det andra medlet man blandar i. Fast å andra sidan bor jag inte i fästingtrakter heller…
Förra året innan flytten hit körde jag med det och såg skillnad. I Norrsundet är fdet inte heööer massor, men klart mer än här i alla fall. det är dessutom billigt, då man späder schampot med vatten och sen bara en liten liten gnutta av thera caren i det färdigblandade.
MVH Elin
Här verkar det vara väldigt lokalt. Syrran och svärfars katter har alltid fästingar och syrran blev nyligen biten och fick borrerlia. Men det kommer väl mer och mer överallt kan jag tänka, så det är bra att kolla lite giftfria alternativ. Dessutom tycker jag de är så äckliga att jag gärna trycker på Eros något ofarligt även om han inte får många.
Hur ofta använder du schampot på dem? Låter som ett bra alternativ.

Det rekommenderas att man badar ca var 3-4:e vecka. Så ofta kör inte jag, då vi inte har några här hemma…
MVH Elin
Okej, det lät ju lite väl ofta. Men man får väl testa sig fram, tror jag ska prova det nästa år.
Jag hade bärnstenshalsband på min hund (kelpie) och var hur nöjd som helst! Visst, ett par fästingar fick han ju ändå, men det var ungefär lika många som han fick sista sommaren med Scalibor… Hjälpte himla bra på honom alltså i alla fall.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Jag har nog testat det mesta :P Har MASSOR av fästingar där vi bor.
Bärnsten funkade inte alls på min hund jag testade det på!
Örthalsband av olika slag är kaserade sen ett tag tillbaks nu.
PROBs produkter är de jag är mest nöjd med om man vill klara sig utan gift, men har nästan gett upp det med nu. Duschar i deras schampoo under säsong, men deon har jag lagt ner.
Nu har jag 1 (ETT) scalibor-halsband storlek stor, delat på mina tre "stora" hundar. Jag har helt enkelt delat halsbandet i 3 delar och sen sytt på resårband så de passar hundarna. Funkar super. Skyddar så de inte fått några fästingar sen vi satte på det + att dosen blir lägre än om de hade haft var sitt halsband.
Den lille tål inte scalibor utan är den som ALLT testas på hela tiden. Frontline tål han och det får han innan vi åker till stugen för där är ännu fler fästingar.
Vi går mkt i skog och mark, dagligen i högt gräs och samtliga hundar utsätts för ett stort tryck med fästingar.
Jag har Frontline på min vovve, o det fungerar jättebra på honom :)
#9 Vad smart att dela halsbandet!
Jag har inte haft något på min valp i sommar men tänker prova något nästa sommar. Vet inte om jag vågar något med gift då vi har katter…
Bärnstenshalsbandet är jag nyfiken på, så det kanske blir det.

#12 frontline är ofarligt för katter (om du i slutänden vill ha gift), men mina katter har inte påverkats negativt av att 3 hundar har scalibor på sig (trots att de tvättar varandra och busar/gosar)