Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikettraser
Läst 3217 ggr
SaraC
2016-08-17 22:36
0

Rastips?

Vi är för tillfället hundlösa 😕 Då vår hund vandrade vidare i samma veva som vi fick barn. Nu har vi börjat fundera lite på det här med hund igen. Men vad ska vi ha för ras? 🤔 Vi har ju givetvis redan egna tankar och drömmar om det redan, men är nyfiken på vad jag kan få för tips. Kanske får upp ögonen för någon helt ny ras?

Vi bor ganska enskilt ute på landet med skogen bakom oss. Det är lugnt och stillsamt vad det gäller folk här (så gör inget om det är en hund som t.ex gärna larmar när någon passerar), men mycket vilt så vi vill ha en ras med låg jaktinstinkt. 

Vill gärna att hunden ska kunna hänga med oss ute på gården och "bara vara", har planer på att skaffa höns, ankor, getter och dylikt, så det får gärna vara en ras som skulle kunna ha intresse av att "vakta" dessa (vakta=typ hämta/larma oss vid "fara", jaga bort någon räv eller dylikt). Det är dock viktigare med låg jaktinstinkt än vad "vaktinstinkten" är. 

Har två små barn och vill ha en "familjehund", en hund som kan hänga med lugnt i barnens tempo i skogen, i soffan och så vidare. En hund som är lugn inne och inte hetsar upp sig så lätt. 

Kommer främst aktiveras med promenader, dagligen lös i skogen och hemma på gården om det funkar. Övrig aktivering vi tänkter oss är vardagslydnad, spår/sök, lite det hunden själv visar intresse för. En mysig, pigg och glad sällskapshund söker vi! Två barn och två katter finns i familjen.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

ifoundnemo
2016-08-18 07:18
0

Keeshond :) vaktig, lågt viltintresse, bra med andra djur/hundar, bra med barn, sociala och mysiga :) vår kees passar in hos er!

parsley
2016-08-18 08:12
0

Håller med om keeshond eller möjligen euroasier. Euroasiern upplever jag som lojare och mindre vaktig än keesen, åtminstone de som jag har träffat.

parsley
2016-08-18 08:12
0

Håller med om keeshond eller möjligen euroasier. Euroasiern upplever jag som lojare och mindre vaktig än keesen, åtminstone de som jag har träffat.

Vattnadal
2016-08-18 12:23
0

Vittra hälsar att du skulle kunna ha ett guldfärgat hängöra, om du inte benhårt tänkte hålla dig till denna rasgruppen då.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

ifoundnemo
2016-08-18 14:19
0

#2 mindre vaktig stämmer helt klart! Men lojalare tror jag inte, de keesar jag träffat har varit väldigt lojala :) men håller med om att Eurasier också passar inte, om inte vakten är avgörande :) båda är väldigt trevliga raser :)

immobilized
2016-08-18 14:32
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag sommarjobbade en sommar och dom hade två st Eurasier varav en var valp 🙂

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

immobilized
2

.

.

immobilized
2

Den vuxna

.

LyQa
2016-08-18 17:21
0

Jag tänkte direkt på Volpino Italiano! Tror den skulle passa er perfekt, lågjaktinstikt, trevliga familjehundar och går bra ihop med djur. :)

SaraC
2016-09-27 21:24
0

Tack för alla svar! 🌺 La in samma tråd på Hundar iFokus och det var intressant att se skillnaden i svaren. 

Kul att det blev flera tips om Eurasier som är den rasen vi själva har haft i tanken i flera år nu! 

#4 Hade det blivit valpar efter Vittra så kaaanske 😉

Vattnadal
2016-09-28 16:21
0

#10 Jo, jag var nära, och hade planer. Men det är ju jobbigt nog att sålla bland köpare på husky och grönlandshund, som folk ändå förstår att är arbetande hundar. Kände att jag inte riktigt skulle klara av att hitta bra köpare till 8-12 goldenknyten, när det är "vanligt folk" som ska ha dem.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

maryolsson
2016-09-28 20:33
0

Eurasier, helt klart! Har väldigt lika önskemål som du har och jag ska få min första hund (eurasier) nästa år. Har lite svårt för att vänta :D

SaraC
2016-09-28 21:50
0

#11 Förstår det! Finns mycket jag gillar med retrievers men också mycket jag är mindre förtjust i. Är inte en ras jag definitivt räknar bort, man vet aldrig vad som händer i framtiden #12 Vad kul! Har ni klart med uppfödare?

maryolsson
2016-09-29 18:15
2

#12 Ja, det har vi! Funderar dock på om man ska ställa sig i kö på något mer ställe. Vad som helst kan ju hända med den parningen vi står i kö för. Tiken kanske går tom eller så blir det helt enkelt inte tillräckligt många valpar för att vi ska få en. Sambon går endast med på att ha hund om vi tar en tik så kriteriet för tik minskar ju chansen också :)

maryolsson
2016-09-29 18:16
0

#13 menade jag såklart

maryolsson
2016-11-12 11:40
0

#1 har du skaffat en ännu? :)

felucca
2017-01-09 16:38
0

Vi är i samma sits! Ingen hund än men precis samma förutsättningar och önskemål som ni har.  Kollade också mycket på eurasiern och även på västgötaspetsen, men nu har vi fastnat för den svenska lapphunden. 🙂

Största skillnaden från eurasiern är att lapphunden är mycket mer social och även kräver och orkar med mer aktivering - vi valde den över eurasiern på grund av hur den fungerar socialt.

Skriv gärna och berätta vad  ni valde och hur det går!

SaraC
2017-01-10 12:35
0

#16 Menar du mig? 🙂

#17 Jaha, vad kul! 🙂 Ja, svensk lapphund är en ras jag skulle kunna tänka mig. Har även varit lite sugen på den lapska vallhunden! Men jag känner att som livet är nu med två små barn så kommer jag kanske inte ha tid att aktivera så mycket (självklart kommer hunden få den aktivering den behöver) och vill därför ha en ras som genrellt inte kräver så mycket. Därför lutar den nog mer åt eurasier än svensk lapphund för oss i så fall. Men ni verkar ju istället önska lite mer driv i er hund 🙂 Västgötaspetsen tycker jag också är intressant! Har ganska nyligen fått upp ögonen för den.

felucca
2017-01-11 10:37
0

#18 Sambons familj har alltid haft västgötaspetsar, fött upp också, och det är riktiga toppenhundar! Glada och positiva, lagom aktiva för lantliv med barnfamilj. Enda ”nackdelen” är väl att de låter en del, gruffar och grymtar och småskäller liksom, men det är ganska mysigt också på ett sätt, det känns alltid som om de kommunicerar med en. Har inte räknat bort dem helt för vår del än, kan bli en liten västgöte ännu 😉

Svenska lappisen blir ju en ny ras för oss om vi tar den så vi har en del att tänka på innan vi bestämmer oss 100%. Tanken är att vi också har små barn som ränner runt om några år, och då är det ju viktigt att man inte tagit sig vatten över huvudet utan orkar med båda!

SaraC
2017-01-12 10:23
0

#19 Jag tror det är lättare när en redan har en hund. Vi hade hund när vår äldsta var liten och då tyckte jag det gick bra, men nu när jag varit utan hund ett tag har jag blivit lite bekväm 😉 Nej, men de djur en redan har när en skaffar barn har en ju redan "gjort plats" åt i livet så att säga.

Vad kul att få höra lite om västgöten! Tror du det hade passat med en sådan hos oss också?

felucca
2017-01-12 19:08
0

#20 Jag tror den skulle kunna passa! Värt att fundera att varv på hur som helst.

Jag uppfattar den som en utmärkt familjehund - barn brukar bli väldigt förtjusta och de västgötar jag träffat har alla varit goa och glada tillbaka, pigga och hänger med på allt liksom. Vet inte hur det är med vaktinstinkten men de har tillräckligt mycket vall i sig för att vilja hålla koll på vad alla på gården gör och brukar ge skall om det kommer främlingar. Alla jag känner brukar ha dem okopplade i skogen - hunden kan mycket väl uppskatta spännande rådjur om de får syn på ett, men ett bestämt nej brukar räcka för att de ska stanna på fläcken (det värsta som kan hända en västgöte är att matte eller husse blir arg, uj uj uj så ledsamt det blir då…) Däremot kan de vara lite aktiva även inomhus så det är väl det som stämmer in sämst på din lista.

SaraC
2017-01-15 20:45
0

#20 Vad roligt! Nu tänker jag långt fram, det dröjer ju förmodligen tills vi skaffar hund nr 1 ens, men jag skulle ju helst vilja ha två hundar. Och då tänker jag att västgöten kanske kunde vara ett alternativ på hund nr 2 🙂 Om vi då skulle känna att vi vill ha en hund som kanske är snäppet "vassare". Hade gärna haft en mellanstor och en lite mindre hund. Det är som sagt långt borta, men alltid kul att hitta nya intressanta raser och lära känna. 

Har ni börjat kolla in några uppfödare?

maryolsson
2017-01-15 21:51
0

#22 Tycker ju fortfarande att en eurasier säkert hade passat er ;) Hur går det med den?

SaraC
2017-01-15 22:14
0

#23 Jo, det lutar ju väldigt mycket åt att det blir en sådan också 🙂 Men vill nog vänta tills våra barn är något år äldre. Så kanske tidigast nästa sommar eller så.

Hur går det själv? 🙂

maryolsson
2017-01-16 07:38
0

#24 Jo då, jag köar. Vi ska ha valp i år. Ville egentligen helst ha någon gång juli-september men verkar inte finnas några lovande kullar just då så får nog vänta till höst-vinter :/