Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikettraser
Läst 3049 ggr
[erika.tornlycke]
0

Norsk buhund?

Hej! Sitter och drömmer mig bort bland spetsar x). Jag älskar spetsar; envisheten, den stora personligheten, pälsen etc. Ja mer eller mindre allt förutom skällandet men det överlever jag:p. Har börjat tänka på nästa vilken ras nästa vovve ska blu och fastnat för bl a norsk buhund. Överallt jag läser står det att dem kräver mycket motion och mental aktivering, då är väl min fråga vad menas med mycket? I dagsläget får våra hundar (en keeshond och en cavalier mix) 2 h promenad (där den längst på 1-1,5 h oftast är i skogen) och någon form av mental aktivering (tricks, aktiveringsspel, agility, spår) i 10-30 min. Några gånger i veckan blir det även bus i rastgården. På helgerna blir det mer och vissa vardagar blir det lite mindre. Med nästa hund är tanken att satsa (inte tävla dock utan bara för att det är kul) lite mer på agility, spår eller rally. Så innan jag blir tokförälskad i rasen; hade den passat in i vår livsstil? Kan tillägga att vi bor i lägenhe och vill ha en hund som inte blir knäpp av några dagar vila vid tex sjukdom. Andra raser jag fastnat för är finsk lapphund, västgötaspets, Eurasier och isländsk fårhund (dock tolkat det som att den kräver mer än vi kan ge). Men är öppen för förslag om ni kan komma på någon annan spets som passar ;). Kan självklart tänka mig en hund som inte är spets om personligheten passar bättre men är såld i spetsar :p älskar deras sätt :)

[linda1989]
1

Japansk spets kanske? har en underbar liten kille på 12 veckor som inte skällt en enda gång =) ska träna så det fortsätter så, men fel i rasstandarden om de skäller. Uppfostrar man dem och aktiverar dem ska de inte skälla.

[erika.tornlycke]
1

Jo jappar är trevliga, en kompis har två stycken spm enbart skäller 1-2 gånger när det plingar på dörren :) är en ras jag överväger men behöver nog träffa fler individer, dem två jag träffat har inte viljan att träna riktigt och det vill vi ju göra, men ska försöka träffa fler ;)

SaraC
0

Jag har själv ingen koll på norsk buhund, men om du inte får tag på något svar här så skicka frågan till en uppfödare av rasen? 🙂

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[erika.tornlycke]
0

Jo det var tanken men eftersom det inte är aktuellt med en till hund på så lång tid ville jag testa här först :)

[linda1989]
0

#2 Min hund är väldigt träningsmotiverad än så länge så beror nog på. Hans föräldrar har hållt på med agility och sånt. Min visar helt klart tecken på att han skulle passa till agility och sånt, hoppar fram när vi leker apport. Haha. Väldigt följsam i träning och lättlärd.

[erika.tornlycke]
0

Va kul att du fått en mer träningsglad vovve!:). Jag har inga tankar på att tävla men vill träna för att det är kul för både mig och vovven :). Men det beror kanske lite på linjer, om föräldrarna är lite aktivare eller främst utställning :) de jag känner är från enbart utställningslinjer :)

[linda1989]
0

Ja hans syskon används till utställning och sånt också. Vill inte heller tävla men gärna träna och testa på agility :) men ja det går att finna en träningsmotiverad hund om du vill ha en jappe i framtiden :)

[erika.tornlycke]
1

Noga med uppfödare är man ju men blir det jappe får det bli från en som tränar aktivt i någon sport med sina då dem jag känner har alldeles för lite motor. Självklart är dem väldigt trevliga hundar men dem hade inte passat hos oss riktigt :). Får fundera vidare om kappen ;).

[linda1989]
0

Ja precis, förstår vad du menar =) vill träna agility och gärna testa på lite spår osv men att den ska kunna ta det lugnt inne också.

[erika.tornlycke]
0

Jo men exakt - vill ha en aktiv vardag m

[erika.tornlycke]
1

…men vill inte ha en hund som klättrar på väggarna av att ta det lugnt någon dag vid tex sjukdom :)

Alana82
0

Finsk Lapphund är inga träningsfreaks men ganska lättmotiverade eftersom de älskar mat rent generellt och min hade inga bekymmer med vilstspår ena dagen och soffhäng andra dagen, kan bli skälliga om man inte vet vad man gör dock.

Eurasier är mindre skälliga enligt rasstandarden men har ingen egen erfarenhet av rasen.

Annars är ju lapsk vallhund ruskigt fina också men kräver nog mer in den finska lappisen

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

[erika.tornlycke]
0

Jo, finsk lapphund och Eurasier hade nog passat oss väldigt bra :). Norsk buhund är väl den vi är osäkra på, har mailat två uppfödare om hur krävande dem är och väntar på svar! Lapsk vallhund verkar också vara väldigt trevliga hundar men jag har fått bilden av att dem kräver oerhört mycket aktivering och vet inte om vi fixar det riktigt…vet du hur pass mycket dem kräver generellt?:)

Hiro
0

Min uppfattning är att isländaren och västgötan kräver en hel del, finnen och eurasiern kräver väldigt olika på individ men och jag "förstått dem rätt" så kan du både göra nästan ingenting och tävla på en "viss nivå" om du så önskar. Buhunden skulle jag nog säga (om jag förstått rätt..) är att den är typ som finnen och euraisern i aktivitetsnivå

Buhund
0

Det var ett tag sedan du frågade men jag är nyfiken på om du har valt ras och vilken det i så fall blev.

Jag är också spetsälskare, och precis av de orsakerna du nämnde – har just nu en västgötaspets och en buhund. Båda är omplaceringshundar och de första individerna av de raserna som jag mött i verkliga livet så jag vet egentligen inte om mina är typiska för sina resp. raser. Buhunden är den mest intelligenta hund jag har haft (men han var mycket tricktränad när han kom), älskar att lära sig nya trick, älskar all form av spår och sök och skulle nog gilla agility om jag bara engagerade mig mer. Västgötaspetsen är underbar att gå viltspår med – spårnoggrann och tempo som man kan hänga med i. Hon har ett stort ego och bangar inte för att snäsa av en grand danois om hon anser att det behövs. Flera andra tävlar i agility med sina, men min 15-åriga tant tycker inte att det är så intressant.

Berättar mer senare om du fortfarande är intresserad.

ifoundnemo
0

Hej! Glömde lösenordet så fick skapa ny användare x) Men jag är fortfarande intresserad!

Maken har precis börjat arbetsträna efter att ha varit sjukskriven i över 2 år så har inte kommit så värst långt i tankarna. Är inte läge att skaffa en till hund medan han återhämtar sig, men hoppas på sommaren 2017! :)

Var på utställningen i Malmö nu i mars och träffade flera islänningar som både jag och maken föll pladask för!! Så underbara hundar :) Tyvärr hade ingen med buhund riktigt tid när vi såg dem (vi frågade inte för dem skulle precis upp i ringen så det kändes inte så lägligt). Väldigt vackra hundar men svårt att hitta bra information om rasen. Hittar mest, t.ec. kräver mycket motion…men så svårt med vad som menas med mycket :p. Men du får väldigt gärna berätta mer om buhunden!:D

Västgötaspetsen har jag träffat ganska många av och det är en underbar ras men den lockar inte alls maken…så lutar mer åt någon annan ras:)

Just  nu lutar det åt: finska lapphund, norsk buhund, isländsk fårhund, shiba inu (ingen ordning då det än bara är tankar).

Men ja, som det stårt där uppe så kommer det erbjudas promenader (ca 2 h, varav 11,5 h i skog), lite allmän hjärngympa dagligen och några gånger i veckan lite mer träning. Både jag och maken tröttnar ganska snabbt på olika hundsporter så vi tränar t.ex. agility i några veckor, sen spår i några veckor, sedan rallylydnad osv.  med andra ord har vi inga tävlingsambitioner utan vi tränar för att det är kul och för att hundarna tycker det är kul :) båda våra nuvarande hundar har dagar när dem inte alls vill träna - dem bara tittar på en som om man är knäpp när man ber de göra nåt XD locka med godis (båda älskar godis) funkar inte så bra om dem inte är på rätt humör :P något vi båda tycker är charmigt!