Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikett: raser
Läst 3550 ggr
jojmaj0314
0

Akita Inu

Någon som äger en japansk akita här? Kan ni berätta om personligheten? :) Blir nog en sådan om ett år eller två :)

jojmaj0314
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så sjukt majestätiska!

tetri
0

Jag har och det är ingen hund man köper på utseendet utan en speciell och hyfsat krävande ras. Den har problem med rädslor och blir allt sjukare pga all inavel. Funkar oftast inte med de flesta andra hundar.

feral jesus

jojmaj0314
0

Det beror ju helt och hållet på individen och uppfödaren. Jag har kontaktat många seriösa uppfödare utomlands som säger att det är lugna fina hundar som visst kan komma överens med andra hundar och barn :) Och seriösa uppfödare kör inte på inavel.. om hunden är rädd är det något som inte stämmer. Den ska varken vara rädd eller aggressiv. Däremot är den vaksam och kan vara vaksam mot främlingar men det gäller bara att social och miljöträna så mycket som möjligt från tidig ålder.

tetri
9

#3 Du får välja att tro vad du vill men jag skulle rekommendera dig att vara åtminstone lite källkritisk. Jag har varit insatt i rasen i x antal år och läst en jäkla massa mentalbeskrivningar och träffat en jäkla massa uppfödare och hundar så du behöver inte försöka berätta för mig hur rasen är, det har jag bättre koll på än de flesta. Till skillnad mot dessa "seriösa uppfödare" försöker jag dock inte sälja dig något och har därmed inget att tjäna på att försköna rasen. Nej, den ska inte vara rädd - men det är majoriteten av individerna på ett eller annat sätt. Jag har inte nämnt något om barn men det är i grunden en kamphund och att tro att det inte påverkar den är naivt och gör dig bara en otjänst. Gener kommer alltid vinna över miljöpåverkan. Människoaggressivitet brukar inte vara något problem eftersom de flesta nu för tiden saknar den skärpa rasen egentligen ska ha. Detta innebär dock även att den troligtvis inte kommer vakta eller skydda med allvar. "Seriösa uppfödare kör inte med inavel"… Har du ens kollat stamtavlorna? Det är en inavlad ras med en snäv avelsbas, det kan man inte undgå hur man än vrider på det. Gå tillräckligt långt bak, typ 90-80-tal (vilket inte är långt alls) på vilken hund som helst så kommer du se all inavel. Att många uppfödare utomlands (och i norden men ffa övriga Europa) sen bara producerar valpar för att tjäna pengar och få utställningsrosetter gör inte saken bättre. Som sagt, du får välja att tro vad du vill, mig påverkar det inte öht. Jag rekommenderar dock att du tar och läser igenom ett par MHn och dylikt.

feral jesus

tetri
0

Bor du nära Göteborg/Halland så åk till tvååker hundutställning i helgen. Några av mina vänner och bekanta, varav tre är uppfödare, kommer vara där med sina akitor. Då får du en chans att träffa hundarna, bilda dig en egen uppfattning och ställa massor av frågor.

feral jesus

Shirokaze
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en vit akita. 2 år gammal hane som är importerad från Japan, kortväxt sådan.

♥Cosplay-blogg ♥  https://valkoinensamurai.blogspot.com/ ♥