Information om canaan dog?
Jag har just nu en väldigt lugn golden retriever kille på 3 år, och jag går i tankarna att så småningom skaffa en till hund. Jag har tittat runt på olika raser för att hitta en ras som funkar i vår familj.
Utseendemässigt så älskar jag Canaan dog, och det lilla jag läst låter ju bra, men jag tänkte höra med er som faktiskt har erfarenhet av rasen.
Jag är ute efter en hund som tycker om att lära sig tricks och som går att ha lös i skogen (alltså inte för mycket jakt i sig). Den ska kunna bo i lägenhet och kunna vara själv nån timme vid enstaka tillfällen, så inte för vaktig.
Den ska funka med barn och andra hundar, men det är ju mer individstyrt än rasstyrt..
Framförallt ska den kunna ta det lugnt. Den ska klara av dagar då vi bara myser, leker lite inne och bara tar rastningsrundor runt området. Med nuvarande hunden sticker vi ut i skogen eller hundrastgården så att han får springa löst och busa av sig ca 2-4 dagar i veckan beroende på mitt schema och vädret. På sommaren lägger vi även till några utflykter till närliggande sjö så att han får bada. Veckor när jag jobbar mycket så blir det lite mindre utevistelse eftersom resten av familjen föredrar att hålla sig inomhus. Vi behöver alltså ha en hund som inte blir knasig av att inte få massa motion hela tiden,
Skulle en Canaan dog funka eller är jag inne på fel spår?
Är man beredd på att de kan ja väldigt mycket vvakt i sig och är försiktig med det så kan det nog passa.

Caanan brukar behöva mer berikning än aktivering, kika på det!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#2 Vad innebär berikning?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Här hittar du en nyare tråd med info om canaan
Sen kan du använda sökfunktionen på sajten och se om du hittar fler. Du får mer än gärna starta egna trådar, men ibland kan det ta tid innan man får svar så vill bara tipsa om att kolla in gamla trådar också 🙂
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar