Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikettraser
Läst 5459 ggr
[MariaFotografi]
0

Alaskan Malamute ?

Lade in samma inlägg på Hundar iFokus men det passar troligen bättre här:

Jag har planer på att skaffa en Alaskan Malamute i framtiden men har lite funderingar kring rasen, kennlar etc.

Jag vill ha en aktiv hund som vill följa med ute och springa och promenera i skogen. Jag är fullt medveten om att en malamute vill dra också, så det kommer han/hon självklart också få göra eftersom det är något jag tycker verkar väldigt intressant.

Jag vet att de behöver mycket motion och det är jag villig att ge den, men på ett ungefär hur mycket?

Finns det några särskilda sjukdomar/problem som är vanliga för rasen eller är det något annat speciellt man bör veta?

Jag vill gärna att ni som äger en alaskan malamute skriver lite om eran hund, självklart är inge hund den andra lik. Bilder är också välkomna såklart.

Vill även att ni rekommenderar kennlar osv. som verkar seriösa då detta är väldigt viktigt för mig.

Tacksam för svar!

lisinda
0

Jag är inte så jätte insatt i den rasaen, men kan lite om polarhundar. Jag går hundinriktnign i gymnasiet och får möta på många hudnar och hjälpa andra att lösa problem. Min bästa kompis har två stycken. polarhundar är hundar som vill ha en flock precis som vargen. gruppen polarhundar är mest "lik" vargen. 

Det går självklar att bara ha en, Men då kan det lätt bli att hunden vill ha "ledarskapet", stirriga, agressiva. Min kompis köpte en till då det inte gick att ha en. Hennes hund blev mycket lugnare nu när hon skaffa sig en till. 

Innan gjorde hon utfall mot andra och nu leker hon med alla möjliga hundar. 

jag har hjälpt 2 personer med den rasen och ena har skaffat sig en till och fått bättre "resultat" på den första hon skaffa. Den andra jag hjälpte fortsätter kämpa med sin ena alaska. Han har blivit mycket bättre. 

Det går självklart att klara sig med en, men då kan det bli lite mer jobb. Dom vill helst ha en flock dom kan känna sig trygg i.

Hoppas lite av informationen hjälper :)

Lev inte i då tiden eller framtiden, gör som hundarna och njut av nuet! http://bloggbybella.se/, https://www.facebook.com/starkreumatiker  medarbetare cockerspaniel ifokus   

[MariaFotografi]
1

Tack! :)

Jag har koll på att de trivs bäst i en flock och tanken är inte att hunden ska vara ensam. Jag har en egen hund sedan innan, en liten pomeranian så att de har sällskap. Min mamma kommer också vara dagmatte, och hon har en hund. Tillsammans kommer de alltså bilda en liten flock. :)

Vattnadal
0

Vill du ha utseendet bara, eller malamuten som individ?

Grönlandshunden är jämnare i mentalitet, har inte fått draget bortavlat, är väldigt lik malamuten men har fler bra sidor.

Faller du mest för utseendet, men vill ha en hund som är mindre krävande gällande motion, och kanske något lättare, kanske du kan kika på eurasier eller american akita.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[MariaFotografi]
0

Jag har fastnat för både och men utseendet är inte det viktigaste. Vill ha en hund som gillar att vara ute och jobba, är även intresserad av att börja med drag. :) Ska kika på grönlandshunden!

Har faktiskt en eurasier för tillfället, eller det är familjens hund, helt underbar ras. Det står emellan dessa två raser, även om det inte är dags ännu, men det känns som en malamute vill "arbeta" lite mer. 

Jag har även kikat lite på canadian eskimo dog, alaskan husky och siberian husky. Men jag förstår inte riktigt skillnaden i temperament mellan de tre sistnämnda.

[RMSLiners]
1

Av egen erfarenhet och det jag vet om rasen… Malamute är en svår hund och har dominans beteende mot andra hundar liggandes i rasen, det betyder att utfall mot andra hundar inte är sådär jätte ovanligt och kan bli svårt att få bort. Det är en krävande ras inte bara motionsmässigt men också lydnadsmässigt. Envis som satan, ganska mycket framåt, tålamodskrävande och flockbunden vilket gör att lämna den ensam hemma kan vara en utmaning. Skillnad mellan alaskan husky och siberian, alaskan är ingen erkänd hundras dvs icke godkänd, den har mer energi än siberian och enorm dragvilja. Siberian är lite "slöare" som draghund men liksom malamuten också den flockbunden så ensamhetsträning blir en utmaning.

Vattnadal
5

Många tror att både grönländare och malamute måste hållas hårt, korrigeras massor och läggas ner om de försöker "ta över". Detta leder dock oftast till en hårdare hund, som om man har otur väljer att svara emot en vacker dag. Polarhundar tar ingen skit.

Jag tror envist på att hunden blir mycket av det man gör den till. Jag har sett flera malamuter som har problem med hundagressivitet där ägarna är väldigt hårda med dem. Hundar tar efter den internella normen, dvs är ägaren hård och mycket fysisk, blir hunden det med.
Man kan vända sig till olika kennlar och se hur deras hundar är. Vissa har hundar som fungerar hur bra som helst med andra. Andra kör med stång istället för lina, för att hindra hundarna att slåss i spannet.

CED har jag ingen koll alls på, måste jag säga. Siberian finns avlade för utställning, små, lite lugnare, kompakta, ulligare päls. Sen finns den avlade för sprint, rangligare kroppar, mindre päls, väldigt energiska. Vidare så avlade för långdistans, där de är outtröttliga, jobbiga som tusan innan de blir 2 år.

Alaskan husky ser ut och uppför sig olika, beroende på hur de är avlade. Vissa valar dem för sprint, andra för långdistans. De är snabbare än de andra polarhundarna, men ska man dra med släde kan det krävas fler av dem.

Jag skulle råda dig till att besöka uppfödare av alla raserna. Kanske åka på någon av polarhundklubbens utställningar, där du kan träffa malamute, grönländare och siberians (samt samojed) på samma ställe. Vill du träffa alaskan huskys, är det väl draghundstävlingar som gäller.

Vill du ställa ut, tycker du att en rasren hund är viktigt, välj någon av de SKK-godkända raserna.

MVH Elin

[MariaFotografi]
0

Tack så mycket för era svar!

Jag har insett att det är en "svår" ras, men jag tror att jag kan klara av det eftersom jag har intresset av lydnad, motion etc. De känns även lite lika euraiser i sinnet, och eftersom jag har en sådan dam vet jag lite hur de fungerar. Jag ska ta mig ut till lite hunduställningar och titta på rasen, prata med hunduppfödare och sådant. Dock är det ju inte dags än att skaffa en malamute. ;)

Jag har börjat titta lite mer på Finsk Lapphund också, det finns alldeles för många hundraser att välja mellan!

BumbleBe
0

Jag har inte erfarenhet av rasen men jag tror att många som skaffar en Alaskan Malamute glömmer bort att dom måste få tänka lite med. Allt handlar inte om de fysiska. Sen är väl ett tips att öva TIDIGT med sin Malamute att bli van vid andra hundar. Känner man någon med hund så är de en fördel. Annars kan ju en promenad i stan hjälpa väldigt mycket. Då blir dom vana vid både nytt folk och hundar. Detta vill man ju mest för att undvika bråk + att man vet aldrig om man kanske vill skaffa en till hund senare. Och då vill man ju att de ska funka.

Bekka-AR
4

Hej! Jag har en alaskan malamute! Kan säga att det du hittar på nätet inte stämmer alls på hunden utan du behöver träffa en uppfödare och fråga de. Våra uppfödare skratta lite när de fick höra våra frågor vi hade som vi hittat på nätet för de inte alls är sant! :p Ja är en väldigt krävande ras som du förstår men alla polarhundar är också väldigt olika varandra. Kan säga att en siberian husky är helt annorlunda än en alaskan malamute. Detta är sånt man ser skillnad på när man träffat båda raserna. I min åsikt är malamuten mkt lugnare i temperament och kan ta det lugnt hemma utan några som helst problem. Ser mer att huskyn blir sturrigare men är min åsikt.. Drar du inte med hunden får du tänka på att den har mkt energi och kan dra i kopplet men detta går att lära så den vet skillnad på drag och promenad. Enligt vår Det ni säger med aggressivitet kan bero på att rasen har svårt att läsa andra hundraser eftersom de är så lika vargen. De har som ett eget språk. Men det betyder inte att hunden kommer ha svårt med andra men ja det finns en chans.. Våra går på dagis och funkar med alla hundar som är snälla mot honom. Men det har med personlighet å göra med. Som #1 säger är de flock djur! Vill inte vara ensamma detta betyder inte att du måste ha två men den tyr sig väldigt mycket till oss och vill vara med på allt! Ylar när han är ensam. Det är en ras som vill vara dominant å bestämma så man får inprincip vara beredd på att man hela tiden måste påminna om vem som bestämmer. Det betyder inte att de är aggressiva utan mer att de pekar finger åt en å gör vad de vill. Enligt nätet har de jätte mycket jakt instinkt å går aldrig å ha lös men det stämmer inte! Våra älskar å springa runt i skogen och lyder bra! Enligt mig har stor pudel mer jakt instinkt än dessa men man får inte glömma att det är en hund. Något ingen nämt ovan är att detta är en ras som ska sova ute! Det är för varmt inne så de föredrar att va ute. På sommaren är det viktigt att ni har bra ventilation och kanske AC. Blir lätt varma.. kan säga att våran var varm under vintern när vi hade som svalast hemma. Vår sover ute på vår altan men balkong funkar också men kan säga att tro att det funkar om man bara har svalt inne är väldigt svårt kan jag säga. Innan vi flytta och fick våran altan sov han inne. Men det var för varmt så vi fick ha öppna fönster på vintern! Något speciellt du vill veta om rasen? :)

Michiis
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Angåenda uppfödare tycker jag du ska gå in på polarhundsklubben rasklubb för Alaskan malamute och kolla deras uppfödarlista. 
Det är faktiskt väldigt bra att kontakta en uppfödare och ställa de mesta frågor till dom eftersom de har erfarenhet osv kontakta gärna flera då många ändå är olika och sen ev om man skulle få komma och hälsa på och träffa deras hundar, så får man ju se lite med egna ögon se hur hundarna är och sådär.

Lite om min malamute som nu är 9 månader ; 
Hon är väldigt människokär älskar när vi får gäster hemma då blir hon deras buddies direkt och får gäster att känna sig väl välkomna hit. Hon är envis. Hon är även väldigt pratglad! Hon är väldigt tydlig i sitt kroppspråk. Lätt att muta. Hon är väldigt framåt, vill vara med på allt och så är hon väldigt lugn inne, för det mesta sover hon inne- spar energin tills vi ska ut ;) Hon är riktig kelgris vill gärna ligga mysa med en i soffan osv 
Något som hon är riktig duktig på är att hitta på bus när jag inte ser, som att tex tjuva ätbara saker från bord osv. När hon var mindre valp gjorde hon det när jag såg på men efter ett tag förstod hon att det inte var okej och sluta med det, meeen när matte inte ser ;) då passar man på… (så jag har lärt mig, inget kan vara framme som hon kan få för sig att sno). Sen är hon ju väldigt självständig - alltså lönar det inte för henne, varför ska hon lyssna? Så det jag kämpar med vääldigt mycket med henne är att lyssnar hon på mig, kommer det alltid att löna sig! Jag vill vara hennes roligaste kompis och hon ska se mig som sin resurs alltid :) Men det är väldigt mycket jobb då hon ser sig själv som the queen. Och jag har verkligen fått vara konsekvent med henne och lära henne vad som är rätt och vad som är fel och vara väldigt tydlig med det jag menar. Hon har aldrig haft problem med andra hundar och visat sig dominant (ännu, hon är fortfarande ung/liten ju), utan mer när dom skäller då kan hon tycka dom är obehagliga och förstår inte riktigt vad de menar, annars har hon alltid visat sig underdominant med alla de hundar hon fått träffat och visat att hon bara vill leka vääldigt tydligt,dock kan hon vara lite för på mot andra hundar för hon leker väldigt hårt och därför får hon mest leka med sina jämnstora hundvänner:) 
Ja det var lite om henne. Måste stoppa här annars kan jag skriva hur mycket som helst. 
Kort sagt, jag är jätte nöjd med min hund, det är en underbar speciell ras ! Men somsagt hon/de kräver endel :)

// Michis

Vattnadal
2

Det är en ras som kräver att man hittar en uppfödare som passar ens egna mål och sätt att ha hund.

Hälsa gärna på flera uppfödare, både de som kör drag, de som kanske mest ställer ut, samt de som lever med hundarna i familjen. Känn dig för, prata med inte bara uppfödare utan deras valpköpare. Åk på SPHKs utställningar, där du får träffa alla 4 polarhundsraserna.

MVH Elin

Snowflake_
0

#9 och #10 

Får jag fråga er sak, våran malamute valp kommer hem till oss om några veckor. Vi har koll på det mesta, men en sak jag undrar är vilket foder ni använde till era hundar när dom var valp? 🙂 Startade en tråd igår men har inte fått några svar.. Har ju pratat med uppfödaren om vad den använder men vill ändå ha lite fler alternativ.

Michiis
1

#12: Jag körde på samma foder som valpen var van vid hos uppfödaren, vilket var vom og hundmat puppy (färskfoder) varierat/tillsammans med four friends valpfoder (torrfoder). Efter ca 2 månader kanske gick jag över helt på vom og hundmat puppy färskfoder.  Nu är min malamute 1 året och vi kör fortfarande färskfoder samt varierat med barf.

// Michis

Snowflake_
0

Okej tack svaret. 🙂Är det bättre att ge färskfoder än torrfoder? Verkar som om många använder färskfoder.

Michiis
1

Jag gillar färskfoder mer än torrfoder då det känns mest naturligt för dom, hunden tar upp mer och det är inte så mycket tillägg,tillsatser och grejjer eller vad det nu är i torrfoder? (är inte så insatt haha)  x) men nackdelen är väl att färskfoder inte ger så mycket tuggmotstånd så tycker i alla fall jag att man bör kunna komplettera med ben osv för tändernas skull :) 
Men om du är intresserad så kan jag tipsa om att läsa på lite om färskfoder,  tex **http://vomoghundemat.no/se/  .  **Sen så kan färskfoder vara liite krångligare då man behöver ganska mycket plats i frysen, eftersom en "korv" håller inte så länge när den är tinad..

// Michis

Snowflake_
0

Jag har kikat på sidan och det lät bra. Köper du fodret från affär eller från internet? Vilken sida i så fall? Vad tror du om att varva mellan färsk och torrfoder? Alltså färskfoder några dagar i veckan, och torrfoder andra. Kommer att prata med uppfödaren också. Blev lite många frågor, men hoppas att det är ok. 🙂

Snowflake_
0

Du skrev ju att du hade använt både färsk och torrfoder när din var valp, gick det bra? (Haha, många frågor)

Michiis
1

Har köpt både från affär: arken zoo, djurmagazinet, granngården .. 
Och beställdt från internet: zoozoo.se och vetzoo.se (då måste man köpa minst 15kg) jag tycker det är bekvämast att beställa men man får kolla upp vilka dagar posten har utlämningsdagar för har hänt att det kommit upptinad iaf från vetzoo..  Jag tyckte det gick bra att använda både torrfoder och färskfoder men man märkte ganska fort att hon var mer förtjust i färskfodret :) sen så när hon åt torrfoder tyckte jag hon sket hela tiden och mycket! Men kan ju varit för hon var valp också .. Men annars tyckte jag hennes bajsningar minskade väldigt när jag sluta med torrfoder helt. Men färskfoder är såklart dyrare än torrfoder :) speciellt med en stor ras som malamute. 

// Michis

Snowflake_
0

Tack så jätte mycket för dina svar! Har lite att fundera på nu. 😃

Michiis
0

Varsegod! Och lycka till med valpen! :)

// Michis

Snowflake_
0

Tusen tack 🙂😘

Vattnadal
0

Minj erfarenhet säger att polarhundar behöver mer kött än andra raser. Våra huskyn äter torrfoder, men på hösten när de börjar jobba får de V&H oxå, så de får mer kött, annars håller de inte. Valpar får mycket kött, både färskfoder och barf, medan de växer upp, samt torrfoder, för att funka på allt i framtiden.

MVH Elin

Snowflake_
0

Okej, tack för tipset 🙂