Rashjälp
Hej där! Jag har länge funderat på att skaffa en egen hund. Kommer nog inte hända inom snar framtid, men om något år skulle jag tippa. Jag har mycket erfarenhet av hundar, jag har bott med de och alltid haft dem i min närhet. Jag har verkligen fastnat för spetstypen, tycker att de verkar var urmysiga hundar. Dock är jag inte helt säker på att de är rätta, med tanke på att för det mesta när man läser på skk eller rashemsidorna, eller kennlar så står det att spetsar är väldigt självständiga. Personligen så vill jag gärna ha en hund som är lojal och social, inte nödvändigtvis mot andra människor, men mot sin ägare. Tycker att pomeranianer verkar ha väldigt bra mentalitet som passar mig, men jag tycker också att de är lite för små, vill gärna ha "något att ta på". Har också tittat på mittelspitz, hur är de rent mentalt? Har ni några förslag på raser åt mig?
Tycker det låter som att en spets kan passa bra'! Pommarna är faktiskt väldigt härliga! Jag är inte så mycket för småhundar men jag har blivit väldigt förtjust i dom. Se om du kan få besöka någon uppfödare och se vad du tycker :) Annars kan ett tips vara att besöka någon större utställning/hundmässa där det finns rasmontrar att besöka , så kan du spana in många olika raser samtidigt och se vad du fastnar för
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Det där att spetsar är självständiga stämmer verkligen inte in på min keeshond! Han är mer social än min cavalier blandning - han kan mycket väl lägga sig för att sova i ett tomt rum medan keesen alltid vill vara i det rum jag är i. Sen är han även väldigt glad för att mysa, tills han blir för varm:p. Jag tror självständigheten oftast refererar till att dem kan vara lite svårare att träna då dem tänker lite mer själva och "vad tjänar jag på det". Men det är min uppfattning. Jag har bara träffat en mittel men han påminde väldigt mycket om min kees :) men påverkas självklart av deras personligheter. Men spetsar är väldigt sociala och fästa vid sina ägare så vitt jag vet:)
Haha just nu t.ex ligger jag och keesen och myser i sängen medan cavalier blandningen ligger i vardagsrummet helt själv:p
Tack så my ket för alla svar! Keeshoundar är jag också väldigt förtjust i! #3 #1
Keeshond är enligt mig en underbar ras :) väldigt stabil i psyket, vänlig mot allt och alla (kan bli lite utskällda först men bara för att dem är ivriga att hälsa), beskyddande (vår andra hund blev attackerad och keesen skulle precis ingripa innan vi ingrep, nu när vi stöter på den hunden på promenader får keesen fnatt och SKA ställa sig mellan den hunden och vår andra hund), kanon bra och försiktiga med barn, tillgivna, gosiga, lättlärda och smarta, lekfulla, påhittiga och älskar att bara få vara med :) en ras jag varmt rekommenderar! Det jag inte gillar är att dem har lätt till skall, dock kan ju detta begränsas med träning!
#5 låter perfekt för mig…det här med skall ser jag självklart inte som något positivt, men eftersom jag är uppväxt i en sheltiekennel så är jag ju van, haha…
Haha ja då ska det inte vara några problem ;) sen går det ju att dämpa med träning så :) min favorit egenskap är att dem altid är glada, aldrig träffat en ledsen kees! :)

Keesar är otroligt trevliga. Jag har svårt att tänka mig någon annan ras. De är självständiga, men på ett positivt och stabilt sätt. Min är inte speciellt lockad av att leka med saker. Godis är en bättre belöning. De är skälliga, men eftersom man tränar dem att inte skälla, så kan de bli tystare än andra hundar som inte fostrats på samma sätt. Dessutom har de världens bästa päls.