Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikettövrigt
Läst 1975 ggr
[napulii]
0

Husky/Malamute?

Hej!

Eftersom dragsporten intresserat mig ända sedan jag var riktigt liten har jag självklart kollat in alla de olika polarhundarna en hel del. Siberian Husky och Alaskan Malamute är de raser som jag fastnat mest för, och jag har lite frågor kring dessa som jag önskar få besvarade. 

Först och främst är det jaktinstinkten - är det någon skillnad? Jag har fått uppfattningen av att malamuten är något mindre "jaktig" än vad huskyn är, något som självklart är en stor fördel då jag gillar att gå med hunden lös (även om jag naturligtvis vet om att detta inte alls kommer som en garanti med någon polarhund). Min pappa hade en husky han var yngre - inte helt renrasig dock, 75 % siberian husky och 25 % alaskan husky som han kunde ha helt lös utan några som helst problem (vilket är tvärtom mot vad man läser när man söker om det..) så att det skiljer sig från individ till individ har jag redan förstått. Och så huruvida bra pli man har på dem, såklart. 

Sedan har jag också hört att malamuten är lugnare och mer stabil i psyket - att den är lugnare är jag redan hyfsat säker på efter att ha frågat ägare av denna ras, men ifall den är bättre i psyket har jag faktiskt aldrig fått reda på om det är sant. Av egna erfarenheter har pappa sagt att huskys kan vara lite ostabila i psyket ibland, att de helt utan förvarning kan få något "knäpp". Har hört från honom att han hade en kompis med husky, som en dag lämnade dörren öppen och hunden den for - rakt in i grannhuset där den bet deras baby i ansiktet. Den hunden var, fysiskt, helt frisk.

Har även en vän som fått sin goldenvalp ihjälbiten av en huskytik. Riktiga skräckhistorier båda två, men iallafall den senare hade en extremt dålig ägare… Och det är ju mycket möjligt att så även var fallet i det förstnämnda. Vill betona att jag inte har egen erfarenhet av detta och därmed inte alls vet om det är sant eller inte. 

I vilket fall. Som jag förstått det är malamuten lugnare av sig och har mindre jaktinstinkt, och huskyn är det lite mer spring i benen på. Malamuten är också mer "stabil" i sitt psyke. 

En stor fördel med husky är att den verkar vara snabbare i draget, och därmed roligare att stå bakom skidor för. Dessutom är den oftast snällare mot andra hundar, till skillnad från malamuten som kan vara vass mot sina artfränder (framförallt av samma kön).

Har jag förstått detta rätt? Nu dröjer det väldigt många år innan jag själv kan skaffa en helt egen hund, men nyfiken som jag är så tänkte jag att det kunde vara roligt att få svar. Vore även kul ifall ni som äger någon av dessa raser kunde berätta lite mer om dem :) Läsa på kan man ju lära sig hur mycket som helst av men det är alltid roligt att höra personliga erfarenheter också.

Vattnadal
1

Hej!
Jag har siberian husky, 2 gamla alaskan husky-pensionärer oxå, och  även en grönlandshund.

Vi har för tillfället 8 huskyn, där 1 av dem kan vara lös, flera av dem hade nog gått om vi haft tid att träna. Dock är polarhundar inga hundar man ska räkna med att ha lös. Det är VÄLDIGT mycket jakt i dem, och är olyckan framme kan de både skada vilt eller tamboskap, eller bli påkörda. Detta gäller i alla fall malamute, husky och grönis.
Grönlandshunden Ingrid går utmärkt att ha lös både hemma och på promenader, till viltet kommer för nära, då stänger hon av den vanliga hjärnan och kopplar in jakthjärnan istället.

De polarhundar som har mindre jakt i sig, har tyvärr oftast mindre drag oxå, då draget är en form av jakt för hunden. 

Huskyn är lite intensivare, men enligt mig mycket stabilare mentalt. Om jag skulle välja en polarhund som skulle vara till drag och aktiv sällskapshund, och bara ha en, skulle jag välja grönlandshund. Även där är det dock bäst att ha två. Ville jag ha flera, skulle jag välja husky. Att hitta en hund som garanterat vill dra, under förutsättningen att du inte lyckas ställa till så du förstör det själv, är väldigt lätt på husky och grönländare. Kör bara en valp från någon som pysslar med drag av någon form, så är det klart. Tyvärr är det inte så lätt med malamuterna idag.

Jag tror det bästa för dig vore att redan nu ta kontakt med några kennlar på alla polarhundsraserna. Sen hälsar du på dem, träffar de vuxna hundarna, får se hur de är både hemma och i draget, och sen funderar du över vad som passar dig bäst.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[napulii]
0

#1 Tack så mycket för svar!

Att de flesta inte går att ha lösa är jag redan medveten om, men tänkte om det fanns någon skillnad överhuvud taget. 

Grönlandshundar har jag hört ska vara ganska hårda i sättet, men det kanske jag förstått fel? Iallafall så kommer jag förmodligen börja med en hund vilken ras det än blir, men drömmen

just nu

är att ha en två, tre-fyra stycken som jag aktivt drar med så jag kommer förmodligen inte hålla mig till en hund. Ifall jag fortfarande vill ha polarhund (och därmed hålla på med drag) då det väl blir aktuellt, vill säga. 

Jag har faktiskt redan kontaktat några kennlar och ska hälsa på en med arbetande malamutes i slutet av mars/början av april. Husky har jag inte fått svar från, men har tyvärr inte hittat någon i stockholmstrakten utöver den jag mailat.  Får kanske kolla upp någon med grönlandshund också :)

[napulii]
0

Oj, det blev lite tokigt med styckeindelningen. Men "drömmen"," just nu" och "är att ha…" hör ihop iallafall.

Vattnadal
1

Grönländare och malamute är lika i mycket förutom att grönisen inte har draget bortavlat, och är jämnare mentalt. Det är en sån där ras som folk tror man måste dänga i backen. Är man för hård med dem, blir de hårda och fysiska i relationen mellan andra hundar med. Det finns så klart olika hundar där med, Ingrid är väldigt mjuk, aldrig fysiskt korrigerad.

Vill du ha arbetande hundar får du lämna stan. 😉
Vi föder upp husky, även om det kan bli långt mellan kullarna. Vi finns inte mer än 2,5 timmar norr om Stockholm, 6 mil norr om Gävle. Hos oss får du träffa både husky och grönis.

Kikaq på SPHKs hemsida efter utställningar och träffar, så får du se alla 4 raserna samtidigt.

MVH Elin

[napulii]
0

#4 Hm, ja det låter ju bra! Hur är de i draget jämfört med malamuter och huskys? Snabba/långsamma?

Jo stan är vi beredda att lämna definitivt, tänkte mer att ha det någorlunda nära. Tror inte mina föräldrar är beredda att köra bil i flera timmar för att hälsa på lite hundar, och blir det alltför långt bort tar jag nog helst inte bussen själv heller. 

Har ni någon hemsida? Skulle det vara aktuellt att besöka er så vore det toppen :)

Vattnadal
0

Grönländare, samojed och malamute tävlar i samma klass. De är lite långsammare än husky, men starkare istället.

Här är vår hemsida, under uppdatering, då den legat nere ett tag.

MVH Elin