Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikett: raser
Läst 1332 ggr
Saffran0Spice
1

Alaskan Klee Kai - söker info!

Jag har börjat fått upp ögonen för denna ras och skulle vilja läsa på så mycket som möjligt om den. Samt får höra om erfarenheter från ägare av denna ras.

Finns det någon som har denna ras och kan dela med sig om erfarenheter/livet med denna ras?
Och känner någon till vart man kan läsa in sig mer om rasen och dess behov?

Tacksam för svar!
//Saffran

vallhund
0

Det lär finnas en eller annan i landet. De reggas inte hos SKK eller annan FCI ansluten kennelklubb.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Hildgrim
0

Jag är också nyfiken på rasen. Fast jag kommer aldrig kunna skaffa någon. Men det ser ju ut att vara en väldigt trevlig och vacker hund. :)

Saffran0Spice
0

#1 Klubb m.m. bryr jag mig inte om - en klubb gör inte rasen ^^

#2 Ja jag gillar det jag sett och vet om den, verkar vara en trevlig, aktiv sällskapshund =)
Därför vill jag veta mer om den om den skulle kunna passa som hund nr 2 här hemma.

Hildgrim
0

Vad jag har läst om dem så verkar dom ganska lika mexarna. ;P Jag hade själv kollat på dem seriöst om det inte vore för allergin, polarhundar är så vackra och det är kul att se en husky-liknande ras inte har dennes enorma motionsbehov.

Är dom inte väldigt svåra att få tag på dock?

VildaVittra
1

#3 Det är en sibbe i miniatyr rent mentalt och behovsmässigt, så tänk inte sällskapshund, utan draghund. Funderade själv på en sådan och var i kontakt med den norska uppfödaren och en i England, så min "kunskap" om rasen är så att säga vad de sagt. Men det blev en fullstor draghund istället. 

Men i framtiden kan jag tänka mig en sådan, när jag fortfarande gillar draghundar men kanske inte fysiskt orkar ha en stor hund.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Hildgrim
0

Hmm vad dumt att man då läser så mycket om att dom INTE ska ha samma behov som sina större kusiner utan mer åt sällskapshållet. Sprids den informationen bara för att dom ska sälja lättare? :(

VildaVittra
2

#6 Jag tror att målet med aveln är en sällskapshund, men att arbetsbehovet fortfarande poppar upp. Men det är bara vad jag tror. 

Så vänta några generationer till, så blir de nog rena sällskapshundar. 

Men det är ju inte omöjligt att tillfredsställa en liten hund, den kan ju dra en liten kälke eller vagn på en vanlig promenad. Så jag tycker inte det ska avskräcka folk från rasen, folk har ju jaktgalna hundar som JRT till sällskap.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Saffran0Spice
1

#7 Ja min tanke är ju att skulle jag skaffa en av denna ras så är det ju tänkt att vara aktivt sällskap - dvs drag, eller liknande på hobby/nöjes nivå om hunden kräver det ^^

vallhund
0

Dom är hur läckra som helst.

Stötte på dem första gången i ett TV program som handlade om designer dogs, dvs försöka att ta ut det optimala av olika raser för att få perfekta hundar till ex border/border till flydogs osv, samt att ta fram miniatyrvarianter av vackra hundraser för att kränga till folk som bor i lägenhet i NY o vill ha ett spann polarhundar.

Det var i samma program som jag först stötte på diverse poo blandisar.  En kvinna, som bor i USA intervjuades, hon hade importerat en poo blandis från Australien, osedd. Inköpspriset var astronomiskt för att inte tala om fraktkostnaderna. Det var visst värt det eftersom hundarna var garanterat säkra att inneha för allergiker.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.