Chow chow
Hej spetsälskare!
Nu är det så här att jag är ute efter så mycket personlig erfarenhet om Chow chow det bara går att samla på sig. Jag har läst om rasen på SKK och på diverse kennelhemsidor, men jag vill gärna höra erfarenheter från ägare eller bekanta till rasen.
Min blivande sambo är väldigt intresserad utav rasen och jag känner att rasens aktiveringsbehov passar honom väldigt bra. Inför ett eventuellt hundköp så vill jag (vi) veta så mycket det bara går.
Jag är medveten om att det är en sjukdomsdrabbad ras, HD/ED, korsbandsskador och entropion är tydligen väldigt vanligt. Är det svårt att hitta fria linjer/uppfödare som enbart avlar på helt fria hundar efter helt fria hundar?
De ska tydligen vara väldigt reserverade, ointresserade utav främlingar. Hur pass reserverad är de?
De raka bakbenen, påverkar det hunden negativt på något sätt?
Pälsmässigt, har någon variant lättare att få tex fukteksem?
Det var de frågor jag har, men ös på med allt ni vet!
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Jag skulle också vilja veta mer, så hänger på tråden och hoppas någon svarar!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Jag har kollat runt på chowen ett tag. Det finns bara en uppfödare i hela Norden vad jag kunnat hitta som endast avlar på hd-A/B och ED-0. Och detta är Gurkans kennel.
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
#2 Tack för infon! Är det på grund av dåligt avelsutbud man använder "sämre" hundar i avel eller? Om du vet?
Antagligen är väl uppfödarna mer intresserade av att hundarna är bra exteriört än att de är friska, tyvärr. Jag menar om vissa uppfödare lyckas med att bara använda friska hundar så är det ju ingen omöjlighet för de andra heller.
Det är samma sak inom "min" ras keeshonden. Där finns bara två uppfödare som endast avlar på fria hundar.
De skjuter sig själva i benet liksom. Har hittat uppfödare på chowen som avlar på hd-D och ed-2-3.
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
Fan vad jag avskyr sådana oseriösa uppfödare. Dom borde inte syssla med djur utan nägon slags fruktodling istället så kan dom prioritera utseendet bäst dom vill utan att det drabbar någon annan. vad gäller dom raka bakbenen så diskuterade jag just detta med en genetiker för flera år sedan då jag var intresserad av dogo canario och dom har också raka bakben. Han sa att det inte borde påverka hunden negativt utan att jag istället skulle oroa mig över storleken på hunden, dom blir ju en aning tunga och det var fler risker med det. Chow chowen är ju en relativt lätt hund :-) enligt honom så ska det inte vara någon större fara med raka bakben. Jag skulle lägga mer fokus på hälsoproblemen som chowen faktist har.
I have no sympathy for people without empathy
Väldigt tråkigt! Har man inte problem inom rasen är det väl himla dumt att riskera att dra in! Ska försöka ta mig tid att läsa RAS..
Tack för alla svar, lite sent men jag hade helt glömt bort den här tråden. Sökandet efter information fortsätter, än är det inte aktuellt men rasvalet verkar väldigt bestämt så all info är välkommen!
Sabina
www.anibaz.blogg.se
kanske är lite sent att skriva i tråden nu men skulle annars rekomendera eurasier som är en lite friskare ras, ganska lik chow chowen också :)