Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikettövrigt
Läst 1002 ggr
SaraC
1

Överleva i värmen!

Hur klarar era hundar sig i värmen? Hur gör ni för att underlätta för dem? Hur gör ni med aktivering?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Exoticas
0

Jag har en sh valp och vi duschar henne flera gånger om dagen, på dagarna går hon bara runt huset för kisspromenader för mer orkar hon inte när det är så gär varmt utan vi går en runda i spåret med henne lös tidigt på morgonen och sen får hon springa lös nere i en park här sent på kvällen. Hon sover nästan hela dagarna men blir vild på kvällarna när det börjar bli svalare. Vatten melon vet jag att många ger och fryst färsk mat för att hunden ska få aktivering, kyla och foder =)

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

nitisen
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min flh blev seg och orkar ingenting i värmen. Blött upp en handduk och lagt på han innan men har nu köpt ett kyltäcke och det är bland det bästa jag köpt till honom! Med det på orkar han gå på promenader och han är mycket piggare. Innan vägrade han nästan att gå ut.  :/ 
I övrigt så är det mest bara promenader som är aktivering. Han orkar dock busa en del med kyltäcket på så vi tar tillvara på de stunder han orkar. Annars så kör vi en del aktivering vid 19-tiden eller senare då det är svalare ute. Då blir det en väldans fart på honom så det märks att han samlar på sig energi.

När vi är ute i stugan så finns det massor med badmöjligheter för honom så då brukar han simma en hel del och blir även då piggare och brukar springa som en tok direkt efter simturen.

Jax <3

Vattnadal
0

Huskyna klarar sig fint, eras päls isolerar nästan lika bra mot värme som mot kyla. Jag släpper alla i rasthägnet 30-60 min om dagen, och de rör sig inte mycket, några varv då och då, badar i poolen, ligger i skuggan, nåt varv igen… De leker annars mer på kvällarna nu, och vilar/solar på dagarna. De har ju ändå "sommarlov" nu.

Jag försöker gå med Vidar, Vittra, Ingrid och Cora. Ingrid för att hon behöver göra nåt, de andra för att inte bli för runda. Dock är det svårt, när det är outhärdligt varmt. 2-4 km med flera stopp för bad brukar vi klara av. Annars tar vi bilen till en strand, och de får simma 10-30 min.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

SaraC
0

#3 Det är tydligen fysiskt omöjligt för pälsen att isolera mot värme och du borde raka dem istället 😉😜 http://hundar.ifokus.se/discussions/53d68aa08e0e742d040016b1-pals-skyddar-mot-varme?discussions-1

Vattnadal
1

Jag ser ju hur hundarna mår med päls, skulle ALDRIG raka dem!
Här en länk som förklarar hur hundar med dubbel päls (dvs täckhår och underull) fungerar.

MVH Elin

SaraC
0

Är helt med dig! Hoppas du förstod att jag var ironisk innan  Bra länk.

Vattnadal
1

Jo, läste tråden, men orkar inte ens försöka diskutera med dem. Lade länken där oxå. Jag blir nog lite upprörd av bara tanken på att raka våra hundar. 😂

MVH Elin

LillPom
1

Inez tycker värmen är jobbig men det går bra :)

Vi håller oss borta från mitt på dagarna, eventuellt så får Inez simma i badkaret hemma med flytväst och träna så lite.

Hon får gå löst mer på tomten då jag iaf känner att hon lättare kan bestämma om hon vill gå länge ute eller gå in.

Jag borstar mera och fönar med kall funktionen. Sen går vi ut på kvällen med en långpromenad.

Som mental aktivering blir det ju mycket mer antigen på morgonen eller kväller som allt annat, mitt på dagarna tar vi det lugnt och hon får sova på vårat kalla golv :) Det har funkat jätte bra för oss iaf :)

SaraC
0

#7 Men inte alls omöjligt att en lejonklippning skulle passa! 😄

Agda
0

Min gråhund på 6 år har klarat sig fint i värmeböljan, hon har mest legat ute i skuggan på dagar och kvällar, och på nätterna har jag haft korsdrag i rummet. Ingen aktivering förutom den hon gett sig själv när hon sprungit i löplinan. Hon blev opererad mot livmoderinflammation den 2 juli, så hon ska också ta det lugnt (inte för att hon vet vad ordet lugn betyder, 2 dagar efter operation var det nästan full fart på henne😛).

Tror hon har mått bäst av alla våra tre hundar, golden på 12 år har mått sämst men där spelar ju åldern in (plus att hon är dålig på att lägga sig i skuggan ute), stövaren, 8 år, med bara täckhår som skydd har haft mer problem med värmen utomhus (hon är också dålig på att vara i skuggan) så hon har varit inne mycket. De två har varit för trötta för några aktiviteter, att lunka lös resp. i löplina på gården har varit tillräckligt.

Nu har det som tur är börjar bli svalare här, vilket är skönt för både djur och människor😉