Nomesele, lapphund
Tänkte prova på lite drag med min finska lapphund, tror att han skulle älska det. Eftersom jag vill hålla isär promenad med drag så ska dragsele införskaffas på en gång, trots att det säkert går lika bra med vanlig Y-sele egentligen. Men… Jag mäter och mäter, men får inte ihop storleken. Han är ganska liten, 18 kg till sina ca 50 cm cm. När jag mäter från manken till svansroten så blir det ungefär 50 cm, och när jag mäter halsvidde (manke-bröstben), så blir måttet 65 cm om jag inte drar åt väldigt hårt och plattar till pälsen helt. Han är ju ganska grov över framdelen. Nome Jokke-selen har antingen måtten 62 cm i rygg, 56 i halsvidd och 93 i "fotöppning" (?). Storleken större har rygg 68, hals 70 och fotöppning 111. Låter ju tokigt?! Vad sjutton väljer man? Ska tilläggas att det är tal om lätt drag, typ lite cykel, lite längdskidetolkning och, om allt går bra, drag av pulka med 15-månaders barn vintern 2015.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Huveröds Hund & Katt inne på backaplan har en hel del olika dragselar, åk dit och pröva! Personalen är skittrevlig och hjälpsam också :)
-
Okej, tror du de har koll på dragselar? Min generella uppfattning av personalen där är att de kanske inte kan så mycket, men jag blir gärna överbevisad!
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Det finns ett knep och det är att selet ska precis gå att dra över huvudet, annars blir selen för stor och snedbelastar.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#2 Mja, har inte pratat så mycket om sådant med dom, inte speciellt mycket alls faktiskt.. Bara att de varit otroligt positiva och glada, vet oftast själv vad jag håller på med så har inte behövt speciellt mycket hjälp.
-
#3 Blir det inte att den ligger och trycker mot luftvägarna då? #4 Ja, de brukar vara väldigt trevliga men hur mycket de kan vet jag inte… Skadar ju inte att fråga dock.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#5 Nej, när hunden drar åker selet neråt fram.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Okej, tack!
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg

Ska du prova ut en dragsele bör du ha hjälp av någon som vet hur den ska sitta. Tyvärr vet väldigt få det.
För det första ska den precis gå att trä över huvudet, för att inte bli för stor över boken. Den ska dock inte klämma på halsen. Jag brukar vilja ha den ungefär vid bröstbenet, och inte så stor att den stör bogrörelserna. När du provar måste du locka hunden framåt, och hålla emot i öglan bak, så att den sitter som den gör när hunden drar. Den ska sluta vid svansroten, annars blir den för lång och stör då bakbenen. Den bör på sidan ligga på bröstkorgen, inte bakom.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

#9 Den bilden är ett bra exempel på att längden på selen är oviktig. 👍
Ja, jag känner spontant att jag skulle vilja ha kunnig hjälp att passa in selen. Håller på med hästar, kör bland annat lite, och vet ju hur oerhört viktigt det är att sådan utrustning sitter bra… men det är lättare att hitta hästfolk att fråga än hundfolk.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#11 Gör så här då, köp en måttbeställd. http://www.lisbethshundochsyverkstad.com/bestllningleverans.htm
Annars är det inte hjärnkirurgi att sy själv. http://yabastasiberianhusky.wordpress.com/2011/11/04/sy-din-egen-sele/

#11 fast måttsydd bygger ju på att man klarar av att ta måttet precis som selen skall sitta, så är man osäker på hur den skall sitta så hjälper ju inte det :/
Mja, precis, samma med att sy egen. Jag ska de mig omkring efter någon som vet hur selen ska sitta, och åka och prova ut en.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg

Var bor du? Det kanske finns nån som pysslar med drag i närheten som kan hjälpa dig hur en sele ska sitta?
Jag skulle inte lita på vanliga djuraffärer, de säljer ofta selar som är 2 storlekar för stora.
MVH Elin
Jag bor i centrala Göteborg. Finns det rent av en dragklubb här, kanske?
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg

I polarhundklubben pyysslar så gott som alla med drag mer eller mindre seriöst, även om du har en annan ras, så finns det säkert någon som kan hjälpa dig. I distriktet Västra borde du kunna hitta någon nära dig, tycker jag.
Annars kan du kika efter klubbar ansluta till draghundsportförbundet här, och se vilken som är närmast för dig, kika här.
MVH Elin
Tusen tack Vattnadal! :) Ska kika på det på en gång.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#13 Skrolla neråt så står det extremt tydligt vilka mått man ska ta.