Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikettövrigt
Läst 3135 ggr
[Tilde]
0

Flappe- kostnader?

Blev hänvisad hit från Hundar iFokus… så jag kopierar väl mitt inlägg där och klistrar in här 😃

Jag går i tankar om att skaffa en flappe med min sambo, men vill såklart ha ekonomin på plats så man har en besparing till eventuella veterinärbesök och allt vad som krävs. Därför är jag nyfiken på alla utgifter varje månad, om vi tänker på att man enkelt och billigt kan göra/skaffa leksaker på egen hand.

Vad kostar en flappe i försäkring ungefär?

Vad betalar ni med finsk lapphund (eller annan ras i samma storlek) varje månad för mat och liknande? - Jag hade tänkt att BARF:a eller i minsta fall inte ge spannmålsmat, vilket jag vet kan bli lite dyrare. 

Sen en fråga som säkert har kommit upp flera gånger… Vad betalade ni för alla saker när ni skaffade hund (säng, matskålar, koppel, karda, osv.)? Om ni orkar räkna ihop lite snabbt. Skrattar Alltså endast "grundsakerna".

Em_
0

Roligt att du ska köpa flappe!

Minns inte exakt vad försäkringen ligger på, runt 3500 kr tror jag. Beror på hur hög självrisk man vill ha och hur mycket man tar med, jag har t.ex. liv- och rehab också. Medlemskap i vissa hundklubbar ger rabatt.

Själva fodret (bättre torrfoder) kostar runt 400 kr/mån. Sedan blir det kanske 50-200 kr på revben, korv, mm.

Hade mycket hundgrejer sen innan men i inköpspris blev det typ så här:
Skålar + diskborste 150:- 
Y-sele hurrta 250:-
Läderkoppel 200:-
Borste, kam, sax, klotång 300:-
Tasssalva, canikur, bandage 300:-
Vaccination, avmaskning 400:-
Handdukar, schampo 200:-
Krocktestad bilsele, filtar till bilen, termometer till baksätet 700:-
Långlina 100:-
Reflexvästar (hund + människa), lampor 200:-

När han blev för stor för selen köpte jag ett halvstryp (stort så det inte stryper) för kanske 100:-  

Han har ingen egen bädd. Han får sova i en soffa om han vill, men han ligger oftast under sängen. Köpte billiga fleecefiltar på ikea, men de används bara som brottningsmotståndare :P

Var inte mycket till friluftsmänniska innan jag skaffade hund så jag har köpt lite kläder, skor och bra ryggsäck till mig själv också.

Em_
1

Klicker 30 kr, glömde jag. 

Ny mopp när han blev rumsren. 

Valpkursen gick på 1000 spänn.

[Tilde]
0

#1 Tusen tack för ett så utförligt svar! 🌺

Men kostar försäkringen 3500 kr om månaden?! Är inte det jättemycket? 😮 Resten är som jag hade förväntat mig ungefär, så det låter bra! :)

Em_
0

Nej, per år ;)

[Tilde]
0

#4 Aaah, tänkte väl! haha 😂 Men det är ju jättelite! Så skönt att höra! Vad tror du man bör lägga undan för eventuella oväntade veterinärbesök och liknande?

Haztparken
0

#5 Nu har jag inte en flappe men jag tänkte svara på det med att lägga undan för eventuella veterinärbesök. Dom flesta veterinärbesök blir inte så farligt dyra men man får ändå tänka på det går över 500-lappen.

Vi har en självrisk på 1500:- så upp till den summan får man betala själv men resten utöver betalar försäkring OM det är sådant som dom ersätter, alla sjukdomar och skador ingår inte i deras avtal.

Men som nu för några veckor sedan så fick min tik genomgå gastroskopi + koloskopi och då fick jag betala ca 4.000:- rätt och slätt hos veterinären för sådant som försäkringen inte tog, och då var ändå slutsumman på 13.000:- så försäkringen tog ändå 9.000:-

Så åtminstone en buffert på 5.000:- kan jag tycka är lagom att ha :) har man tur behöver man aldrig betala så mycket men tyvärr kan ju ens djur insjukna plötsligt och länge :/

[Tilde]
0

#6 Vi tänkte ha så hög självrisk som möjligt, alltså runt 2500 kr - det är helt ok, inga problem alls för oss! 🙂 Visste inte riktigt hur det fungerade så jag tänkte om det handlade om riktigt stora summor, hehe. Försäkringen verkar täcka i princip allt, så det är riktigt bra!

Vi (eller ja, min sambo) har en riktigt stor besparing så jag kan tänka mig att vi skulle ta ifrån den om det var nödfall och vi plötsligt behövde pengar till vård. :) Så minst de 2500 skulle vi stoppa undan till nödfall.

[Tilde]
0

Glömde nämna att allt jag skriver i kronor är i danska kronor då jag bor i Köpenhamn 🤪 Så det blir ju något mer om man omvandlar till svenska kronor.

SaraC
0

Beror också på om du har enbart fast självrisk eller inte. Många försäkringar har ju en fast självrisk och sedan olika procent sedan

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

smurfan-13
0

#8 bor ni i danmark lär ni behöva ha en dansk försäkring så då får du nog kolla upp vad som finns där o hur det fungerar då just försäkringar kan skilja sig mkt mellan länder.

[Tilde]
0

#9 Nej den var fast där vi kollade i alla fall :)

#10 Det har jag redan kollat upp och det är den jag har räknat utifrån. Blev under 1000 DKK per år med högsta självrisken. 🙂 Allt ingick då (sjukdom, skador, om hunden sprang bort eller dog, etc).