Söker info om en Pomme
Hej de är så att jag har tagit hand om en Pomeranian som jag inte vet så mycket om men skulle vilja ta reda på lite mer info om tex uppfödare, födelsedatum mm…
Infon jag har:
Kön: Tik
Ålder: Född 2013 tror hon är ca 9 mån men kan vara både yngre och äldre men har nyligen löpt för första gången.
Färg: röd/orange
Chip-nr
Renrasig
Kallades: Gajja/Gaya
Såld till: Medelålders kvinna i Falun, har namnet men lägger inte ut det här.
Hoppas att någon har info, skulle bli väldigt tacksam!!!
Om du har chipnumret kan du söka efter hunden på Hunddata 🙂 Förutsatt att det är en renrasig och reggad hund.
Här söker du http://hundar.skk.se/hunddata/Hund_sok.aspx (skriv in chipnumret bara)
Säg till om du behöver mer hjälp!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Har redan gjort det men det är inte säkert att chipnumret är synkat
#2 Vad menar du? Att hunden inte är registrerad eller? Vad händer när du söker på numret?
Det är inte säkert att skk har chipnumret, fick veta av en uppfödare att så inte alltid är fallet och jag har sökt både i hunddatan och avelsdatan men får upp: inga träffar. Jag är säker på att hon är renrasig så det borde gå att få tag på info dels för att det är en ganska liten ras i sverige. Har även sökt på alla pom tikar födda 2013 men hittar ingen som heter så, så jag antar att hon heter något annat på stamtavlan.
Okej, vad konstigt. Är du säker på att numret stämmer? Kan tipsa om att kolla med rasklubben om du inte redan gjort det. Var i kontakt med dom för några år sedan och hon jag pratade med hade stenkoll. Mailadressen; info@pomeranianklubben.se

Är hon registrerad i SKK och inte har bytt chip, så ska du kunna hitta henne där. Testa att kontakta rasklubben och se om de vet vilka kullar som föddes 2013, eller så vänder du dig till SKK med den info du har, så kanske du kan få hjälp.
Även om hunden harv rasrena föräldrar behöver den inte vara registrerad, och då räknas den tyvärr inte som renrasig.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Du kan testa chipnummret i jordbruksverkets register. http://www.jordbruksverket.se/etjanster/etjanster/hundregistret/sokhundprivatpersoner.4.76ca33bb127af0b508c80007278.html