Eurasier
Jag vill veta mer om Eurasier har du kanske en sån hund?
Vad har dem för motionsbehov?
Fäller dem mycket?
Behöver dem någon form av pälsvård?
Är dem skälliga?
tack för svar =) skicka gärna med en bild på din hund om du har en!
Jag har en eurasier, jag berättar gärna.
En anledning till att jag skaffade eurasiern var för att jag inte ville ha en hund som krävde massor med motion, men som kan vara med på allt.
Det är just så eurasiern än, lugn inomhus och kräver inte mycket motion som en brukshund men som gärna springer, drar, leker etc. Sheldon som vår hund heter är väldigt smidig och snabb i hundrastgården med andra hundar, trots att han inte är avlad för att springa direkt. Men jag kan ta slappardagar också om jag vill.
Det har fällperioder, och då fäller den stora tussar. Ett tips är att köpa en furminator, fast jag har en kopia. Då tar den bort all underull snabbt så slipper hunden fälla under fällperioden.
Annars fäller den knappt.
En av de bästa egenskaperna är att eurasiern nästan aldrig skäller. Också en anledning till att vi skaffade rasen. Han skäller inte när någon kommer hem till oss eller något.
Pälsvården är väldigt enkel för att vara så fluffig. Kamning 1 gång i veckan räcker om det inte är under fällperioden. Vi kammar mer sällan och det funkar det med. Vi borstar mest för att vi vill umgås med hunde och han tycker om det :)
Jag kanske ska skaffa eurasier det verkar vara en ras för mig har läst en hel del om den! :) och det du skrev lät bra också, du har en jättefin hund!
Ja tack!
Jag tycker verkligen du ska skaffa en eurasier, de är underbara.
de är VÄLDIGT snälla, och har HÖG retningströskel. Vi får göra nästan vad vi vill med Sheldon och han blir aldrig arg, just därför kommer han bli en perfekt familjehund när vi skaffar barn om några år. De är lugna också, vilket många uppskattar, de springer inte upp på folk som galningar och hälsar utan kommer lugnt fram och hälsar.
De kan vara reserverade, eller de är reserverade. Fast ju mer du socialtränar valpen desto mindre reserverad kommer hunden att bli som vuxen. När främlingar kommer hem till oss är Sheldon inte alls särskilt reserverad, det är mer när man är ute och folk vill fram och klappa honom. De får helst inte klappa honom på¨huvudet, men under hakan och på bröstet går utmärkt :)
De gäller väl att öva en del med hunden redan när den är valp att hälsa på folk det kanske hjälper? jag vill bara inte att hunden ska vara sur på främmande eller så. Vilka färger är vanliga på eurasier? om du vet? om någon annan har en eurasier så får ni gärna berätta va ni tycker också 🐶
#5 De är inte sura på folk, de är bara "blyga". Det jobbiga är att folk förväntar sig alltid att en hund ska älska alla, så när hunden inte vill hälsa så tolkar de hunden som rädd, vilket han inte är, han vill bara inte bli klappad av alla.
Eurasierna kan komma i massa olika färger, jag vet inte riktigt vilken färg som är populärast, kanske viltfärgad eller creme. Sheldon är som du kanske ser en röd fawn, fast i stamtavlad står det att han är röd.
Jag har också en eurasier och jag håller fullkomligt med i det som postmortum91 har skrivit!
Min grabb hänger med på det mesta, flera timmar på brukshundklubben/ i skogen/promenad eller bara stanna hemma och ta det lugnt.
Han skäller inte, men när flera eurasier leker tillsammans så har de en förmåga att låta som monster! :P
Han fäller knappt, jag kammar bort det mesta med en "pudelkam".
Färgerna är spännande, för det finns så många olika! Jag har för mig att de vanligaste är röd fawn och fawn. Det kan vara lite krångligt att färgbestämma valparna, så det är många som hamnar under "fel" färg. Men det gör inte så mycket! Freke står som viltfärgad, men eftersom att han saknar trefärgade täckhår så stämmer inte det :)
Jag har också en eurasier och håller med om allt som skrivits, det är helt underbara hundar! :-) Vill dock påpeka att hundar alltid är individer, och även om rasen i sig inte brukar vara skällig så finns det alltid undantag. Vår skäller litegrann, men sedan har han precis börjat bli könsmogen och är lite i spökåldern så tror det mycket beror på det. Han skäller om det kommer in någon genom ytterdörren hemma eller om vi möter något ute som han inte riktigt vet vad det är, igår var det en staty som blev utskälld ;-) Vår kille är Röd Fawn, har för mig att det är den vanligaste färgen. Han är 6 månader nu och färgen ändrar sig hela tiden, ska bli spännande att se hur han ser ut när han blir vuxen. Han har fällt sin valp-päls i ett par månader nu, det är dock ganska ovanligt att de gör det så tidigt om jag förstått det rätt.
#8 Håller absolut med, de är individer. Jag har träffat flera eurasier som skäller som tokar.. Men det är inte en sak som är vanlig när det gäller rasen :) Det är många som fäller valppälsen tidigt, speciellt när det är konstigheter med vädret! Min grabb hade vuxenpäls överallt utom på "manen" när han var 6 månader :)
Varför jag frågade om någon på detta forum vart med om att sin eurasier vart "sur" när främlingar hälsade så menade jag såklart inte alla undrade om någon vart med om det men enligt SKK så ska rasen inte vara så skällig vara reserverad men absolut inte sur men man får träna med den(om jag minns rätt😊).
Angående att många tänker att hundar ska vara jätteglada i att hälsa så kan jag berätta att jag har en hund här hemma som är sån och det är inte alltid enkelt eftersom hon har jättesvårt att acceptera när hon inte får hälsa så det är inte alltid lätt det heller
Eurasier kommer nog bli min framtida ras fortsätter läsa på en del, är rasen "svår" att få tag i Sverige typ lång väntetid va tror ni?
Vi väntade i ett halvår, men då hade vi redan valt en specifik uppfödare också. Om vi tvunget velat ha en valp tidigare hade det nog funnits valpar hos andra uppfödare :-) Så nej, tror inte det är så lång väntetid men det är nog bra att vara ute i god tid ändå. http://www.eurasierklubben.se/ Där finns en lista på uppfödare och även aktuella valpkullar :-)
jag kan absolut vänta och behöver ingen direkt nästa hund får komma när min lilla hund ja har nu är äldre
#10 Som jag upplevde det så behöver det inte vara någon vänttid alls egentligen om du hör av dig i tid till uppfödarna och kollar på eurasierklubben.se vilka som ska ha valpar.
Vi fick kanske höra om rasen första gången 2012 i januari, i februari åkte jag till en kennel och träffade en uppfödare som sa att hon väntade valpar, sedan i april föddes valparna och i juni fick jag hem Sheldon. Jag behövde iallafall inte vara plats nummer 10 på att få en valp och vänta 3 kullar, jag hade väl tur. Jag var plats 4 har jag för mig och tiken fick NIO valpar, så det gick ingen nöd på oss :P
Okej låter fint, 13# har du en hund eller flera =)? vilka raser isåfall?
Nej jag har bara lille Sheldon, det är vår första hund och en perfekt nybörjarhund. Vi hade förväntat oss ett litet helvete innan vi skaffade hund, med att få honom rumsren, lydnad etc etc. Men han har positivt överraskat oss varje gång och det har varit en barnlek i jämförelse med vad vi förväntat oss. Dock är det väldigt individuellt men generellt sett så är rasen väldigt lyhörd och snäll. Visst det är ingen BC som lever för att lyda dig, men är ändå väldigt lätta att ha att göra med.
Vi hörde om rasen för första gången i januari förra året, satte upp oss på väntelistan för nästa kull hos vår uppfödare i februari, valparna föddes i juli och i september fick vi hem honom. Så det tog ett tag :-) Men det fanns ju flera kullar som hade otingade valpar både innan och efter att vår kille föddes, vi ville dock ha från "vår" uppfödare så vi hade inget emot att vänta.
Åk runt och träffa olika uppfödare och deras hundar! Det är jättekul och de flesta är hur trevliga som helst! Sen kan du fråga dom om de har några kösystem eller hur de gör. Jag ska förhoppningsvis skaffa en eurasier i juli/augusti. Vi väntar bara på att tiken ska börja löpa så hon kan bli parad så får vi se om det blir någon valp till mig! :) En underbar ras är det!
Mvh Linn
Jag har kontaktat lite eurasier uppfödningar och det är lite väntetid men de är de nog värt verkar vara en bra ras för mig!
Låter bra! Om du har någon i närheten så får du säkert hälsa på, ibland får man valp tidigare om uppfödaren träffat en innan :)
Mvh Linn
uppfödaren ville att jag ska hälsa på redan nu, bara för att få träffa en vuxen eurasier får jag fråga vilken kennel du kollat på?
#20 Jag ska köpa valp från Lovely Megan's kennel :)
Mvh Linn
åh okej jag såg dem på SKK uppfödarlista tror jag…
Ja där finns hon, jätte trevlig är hon som har kenneln. Finns i Katrineholm :)
Mvh Linn
Vår kille kommer därifrån, kan verkligen rekommendera henne :-) Otroligt snäll och hennes hundar är underbara med jättebra psyke.
Man blir ibland förvirrad men hört massa från olika personer men nu så sa någon att eurasier är en svåruppfostrad ras har inte riktigt hört det förut? vad tycker ni är den svåruppfostrad, mittemellan eller "lätt"? beskriv gärna också tack för svar ni som har "erfarenhet" av rasen
Jag tycker eurasiern, iallafall min varit löjligt enkel att fostra. Vår eurasier är vår första hund, och han har varit väldigt enkel att fostra rätt.
Okej härligt att höra! :)
Det jag har hört är att dom är envisa och då är det viktigt att vara konsekvent. Säger du en sak är det det som gäller. Då menar jag inte att man ska vara elak mot hunden utan om tex du säger sitt så ska hunden sitta tills du säger något annat/ger ett frikommando. siter inte hunden kvar är det bara att sätta den igen och komma ihåg till nästa gång hur länge den klarar av att sitta och ge frikommando innan den hinner resa sig.
Jag har en cocker spaniel och det är ingen enkel ras, dom är envisa och har mycket egna åsikter om vad dom ska göra och inte göra men så länge man är snäll men envis så är det inga problem :) Skulle gissa på att samma sak gäller Eurasiern :)
Mvh Linn
har besökt en kennel idag
#29 hur gick det? Känns det lovande? :-)
#30 Om du vill & får så kan du besöka en kennel/uppfödning
Det är bra att hälsa på rasen den ena av dem var lite reserverad men
ändå nyfiken den andra var mer social men ändå inte jätteintreserad
att hälsa den som var mer social gillade mycket att bli kliad på magen
och dem var jättesöta verkligen, dem flesta eurasier behöver tränas
redan som små på att hälsa på främmande människor det kan bli
ett stort problem senare (uppfattade jag att uppfödaren sa) jag har en chans att få köpa en liten eurasier
antagligen en hane någon gång i sommar men får se om det ens går
att jag köper en, men kanske! 😃
#31 vad roligt :-) Jag och min sambo ska sätta oss ner och kolla på uppfödare för att sedan ta kontakt. Vi har inte särskilt bråttom, då vi planerar att skaffa hund om typ 2 år. Men längtar redan!
#32 man kan väl aldrig börja för tidigt med att leta efter en bra uppfödare? :D Det är ju en väldigt rolig del i det hela med att skaffa hund tycker jag! Jag började ta kontakt med olika uppfödare när jag fick höra om rasen för två år sedan, mest för att få träffa lite hundar och se hur de är :)
Mvh Linn
#33 nej, men är som sagt ingen brådska. :-)
När ser man vilken färg valparna blir? uppfödaren sa något om att man inte vet vilken färg dem kommer bli sen när man hämtar sin valp vid 8 veckors åldern
Vår uppfödare sa nästan på en gång vilka färger de hade :-)
Valparna färgbestäms när uppfödaren fixar informationen till stamtavlorna, men det kan vara riktigt svårt så det är inte alltid det stämmer! Vissa eurasier ändrar pälsfärgen lite hela tiden under sitt liv.
Sen är det såklart vissa som det är lättare att se färgen på :)
Jag vet en tik som står skriven som "viltfärgad" i stamtavlan, men nu är hon cremefärgad.
tack för info! =)
Hej!
Fanns så många Eurasier ägare i denna tråden att det kändes dumt att skapa en ny.
Jag och killen letar efter en hund.
Jag är rätt aktiv och har häst så vill gärna att den ska kunna följa med till stallet och typ ha med ut när man rider.
Även killen vill ha med den när han joggar och sånt.
Dock kommer ingen av oss (som det ser ut nu) ha tid att åka stup i kvarten till brukshundsklubben och träna men läste att om inte kräver så mycket så vara med i stallet kanske räcker.
Just nu har vi en rätt stor etta.
Hur har ni era hundar när ni jobbar?
Jag kommer försöka få jobb nära där vi bor så kan man åka hem på lunchen och sånt. Dock kommer vi inte skaffa just nu utan lite senare men kollar läget hur ni gör och vad för ras som passar oss.
Jag är utbildad djurvårade och har jobbat på hunddagis i över ett år. :)
Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.
#39 Jag har inte en Eurasier än men kommer förhoppningsvis hämta en i sommar/höst :)
Jag skulle gissa på att en Eurasier inte kommer orka springa massor mitt på dagen under sommaren. Samma sak med att hänga med ut när du rider. Många blir varma på sommaren och ligger helst i skuggan men det finns såklart undantag.
Jag kommer ha min hund på hunddagis, där jag har min nuvarande hund. Sen hoppas jag att den nya hunden inte kommer skälla när det kommer människor så jag kan ha den på jobbet ibland också :)
Mvh Linn
Förstår väl själv att den inte skulle orka springa med när man rider mitt på dagen, skulle inte hästen heller orka. Sen rider jag mest i skogen så är ju inte så att man galopperar i full fart ;) Utan isf tidigt på morgonen följa med ut när man skrittar en runda eller sent på kvällen. :) Tänkte också hunddagis men man kan ju inte bara slänga iväg en helt ny valp på hunddagis? :p
#41 Jag tror mycket väl att eurasier är ett bra val. Jag har fått höra hur många gånger som helst i hundrastgården "Men shiit vad han springer, det är inte många som hinner med min hund, men det gör din". Eurasiern ser inte så smidig ut med all päls, men är faktiskt jättesmidig, min springer som en dåre. Visst har han inte grundkonditionen som en BC, men alla kan ju få bättre med träning. Min sambo har varit ute och sprungit med vår hund 7 km som max, visst är han trött, men han orkar med det.
Vi är ute och låter vår eurasier springa och leka vid kvällningen nu när det är så varmt, idag vad vi ute vid 19 då solen fortfarande var uppe men temperaturen hade gått ner ordentligt och han var hur alert som helst. Tänk bara på att hunden får dricka mycket :)
Nej, en hundvalp ska inte på hunddagis med en gång, det är bättre att ha den hemma några månader innan. Sedan ska man ju inte springa med sin valp heller förrän hunden blir upp mot 1 år, men det gäller ju alla raser. Glöm inte att ni måste vara hemma hela dagarna med valpen ett par, tre månader innan ni kan lämna den ensam. Det kan ta lång tid innan en hund kan lämnas ensam längre stunder. Dessutom är eurasiern en hund som älskar sin flock och kommer därför bli olycklig av att vara ensam för ofta och för länge.
#41 hehe nej att slänga iväg en helt ny valp på dagis är nog inte helt enkelt. På det dagiset där jag har min nuvarande hund får man lämna valpar efter att dom blviit 12 veckor och är vaccinerade. De flesta andra dagis tillåter valpar från det att de blivit 6 eller 12 månader så man får höra med dagiset där man vill ha hunden. Många dagis har även kö.
Jag kommer ta semester helt dom två första veckorna när jag får hem valpen. Sen får jag se om min mamma fortfarande har semester, då får hon vara lite valpvakt så jag inte behöver ta alla dagar på en gång. Sen var tanken från början att mina systrar skulle hjälpa till att vara valpvakt vissa dagar men nu kommer nog ena systern ha hunnit flytta till annan stad innan jag får hem valpen och den andra systern ska troligtvis till Australien i höst (får se när och om hon åker) så jag får se hur mycket semester jag kommer kunna ta ut i början.
Jag hoppas att valpen inte kommer skälla så mycket heller på människor som kommer så jag kan ha med den lite på jobbet vissa dagar :)
Mvh Linn
Det mesta där vet jag om att ta hem valpen. Och det är som jag skrev (tror jag, lite trött xD) inte tillfälle just nu att ta hem en valp.
Om jag får som jag vill och hoppas på kommer jag jobba i antingen stall eller hunddagis och det gör ju allt så mycket lättare :)