Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikettdrag
Läst 1596 ggr
Lonewolf
0

hur mycket motion

Nu blir jag lite fundersam, jag har en valp alaska/husky på snart 6 månader och jag går drygt 1,5 timmar med den om dagen ibland mer ibland aningens mindre och när jag pratar med andra hundägare så säger en del att det är alldeles för mycket med en så ung hund men jag tycker ju att han verkar må bra på alla sätt och vis.

Så nu undrar jag hur mycket motion era hundar som är i samma ålder får?

Mvh Per

Elverpige
1

När min eurasier var 6 månader så gick jag också runt 1,5-2 timmar ibland upp till 3 timmar. Hur många timmar du går/är ute spelar ingen roll, det är hur lång sträcka du går. Man vill ju inte överbelasta den unga hunden. Vi strosade på lugnt, lite koppelträning, sen stannade vi på samma ställe ett tag och lekte, körde lite avslappning, han fick gå lös och nosa runt i sin egen takt. 

Vi var ute länge och rörde oss framåt, men ingen superlång sträcka och ingen "motionspromenad".

Em_
1

En timme ungefär, han fick springa av sig på lämpligt ställe och sedan gick vi i lugnt tempo, gjorde balansövningar mm på vägen. Tycker det blir fel när man behandlar valpar som porslinsdockor, röntgar på ettårsdagen och sedan kör järnet med de.

Joyous
1

Jag tycker personligen att många verkar så mesiga med sina valpar/unghundar och enligt vissa ska man helst undvika promenader helt det första året. Jag har en 4 månaders malle och hon vill absolut gå själv! Jag tar mycket pauser och jag försöker gå i lugnt tempo (vilket min tös inte gör). Jag promenerar inte för att trötta ut henne utan för att hon älskar att springa och röra på sig. Så länge din hund verkar må bra och nöjd ser jag ingen anledning till att du inte ska kunna fortsätta med dina promenader! (:

Vattnadal
4

Innan de är 6 mån kanske de inte ska motioneras, men de behöver ju bygga muskler, träna balans, var de har kroppen osv.

För mig hänger det på ras. En golden eller annan ras med mycket ledproblem börjar jag försiktigare med, husky och grönlandshund som är avlade på annat vis, för hårt arbete och de är friska, får längre promenader tidigare, och börjar motioneras och användas i drag från 6 mån.

Jag börjar med att bara vara ute med valpen, från 8 v, eller 5-6 v om det är en egen kull. Ute på gården, gå runt lite, lära dem att hålla koll på mig, testa att röra sig i olika underlag od.
Förlänger sen sakta med att gå lite, längs grusvägen, upp i skogen, håller mig nära gården, men går runt, så att vi rör oss, men har nära hem om en valp blir trött.
Från 4 mån går jag mer regelrätta promenader, men försöker ha valp lös, och hålla koll, får inte bli för trött ju. 

De som ska användas i drag har kondition, muskler och lite koll var alla 4 tassarna sitter och får då börja springa med lös när jag kör släde, bara några km från början. Vid 6 mån får de spännas in och vara med, fortfarande bara nån km. När de är ett år kan de hänga med i drag på milen utan problem, och gå milslånga promenader.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter