För & nackdelar
Vad anser ni om dessa raser, för och nackdelar? Berätta gärna personliga åsikter om hundarna ni har träffat :)
Mittelspitz
Keeshond
Finsk lapphund
Eurasier
Mini aussie
I have no sympathy for people without empathy
Det är otroligt svårt att räkna upp fördelar- och nackdelar med att äga en viss hundras om man inte vet vilken typ av liv ägaren lever och planerar att ge hunden.
(Jag är lite ledsen att svensk lapphund väldigt sällan är med på den här typen av listor. 😭)
Keeshond:
Positivt- Lagom storlek (enligt mig), följsamma, knappt någon jaktlust, bra familjehundar.
Negativt- Lätt till skall
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
Eurasier
-är överlag inte skälliga
-hårar inte mycket mellan fällningsperioderna
-lagom stora
-klarar av att ta det lugnt och bara gå promenader ibland
-Självständiga
-Envisa
-Något ointresserade av främlingar
Radar upp lite saker (stämmer såklart inte in på ALLA eurasier, men de jag träffat/äger), vad man sen tycker är positivt/negativt är upp till en själv :) Jag tycker att det är positiva saker.
Mittelspitz
Positivt: Ivriga, vill vara med, gillar när det händer saker, lätta att ha att göra med, lättskött päls, liten jaklust, larmar, praktisk storlek, orkar mycket men kräver relativt lite (jämfört med bruksraser)
Negativt: Lätt till skall, larmar. De har har lika roligt på egenhand som med föraren, så man får jobba med motivation och belöningar. Man kan inte ställa krav på samma sätt som på raser som är avlade för samarbete , så man får anstränga sig lite mer om man vill lära in tråkiga saker som platsliggning.
Finsk lapphund
Positivt: Envisa, modiga, bra minne, familjekära, lugna, tar det mesta med ro men är ändå aktiva, funktionell päls, lättlärda
Negativt: Envisa, "jag åt älgskit här förra månaden och har inte fått göra det sen dess men jag testar i dag med för att se om det går", en del har lätt till skall, fäller en del och tar en stund att borsta, vill helst ta de lugnt i skuggan varma dagar.
#1 vad menar du? Finsk lapphund står ju med :-) träffade en mittelspitz idag, har träffat flera men den jag hälsade på idag var helt cool lugn, trygg och hälsade glatt men inte flängigt. Dom är så himla vackra också. Jag gillar verkligen dom uppfostrade spetsarna. Det är många jag träffat som varit understimulerade samt tillåts att skälla i tid och otid på ingenting. Förstår att dom har lätt till skall men det är verkligen inte konstigt att en hund är skällig när den tillåts skälla medans man står och pratar med ägaren och ägaren lyfter inte ens ett välnoppat ögonbryn för att tysta hunden.
#5 Svensk lapphund är en egen ras, men beskrivs ofta som skarpare än finsk lapphund. Därför finnen mer populär bland folk som vill ha en sällskapshund eller enklare sporthund. Visst är det tråkigt att en svensk ras väljs bort, men samtidigt tycker jag det är bättre att börja med en hund som känns lagom och kanske ta sig an en större utmaning sen, än att man köper en hund som är för svår.
#6 oj! Jag läste att du skrev finsk lapphund! Blev ett missförstånd där. Jag vet vad svensk lapphund är och jag är inte särsilt intresserad av den så därför står den inte med :-)
#6 men om du vill får du gärna skriva för och nackdelar om den ändå :-)
Finsk lapphund
fördelar: lättlärda, vänliga, bra storlek och passar dem flesta och de flesta situationer.
Nackdelar: lätt till skall (men går att träna bort till viss del)
#8 De finska är väldigt fina och beteendet är likt den svensk lapphundens.
Men visst är den svenska skarpare generellt sett, i vakt är vår hane väldigt skarp jämfört med i princip alla finska jag stött på. Även en viss jaktinstinkt finns. Detta verkar ändå variera en hel del mellan olika individer.
Jag är hundnybörjare och precis som #6 skriver är svensk lapphund kanske svårare än den finska och en del andra spetsar. Har dock lyckats få en snäll, relativt tyst hund genom att läsa på mycket om rasen och med mycket passivitetsträning. Men visst, den finska kanske är lite mer tacksam om man har svårt att hantera den svenska skärpan, eller helt enkelt inte önskar den. Har full förståelse för det men tycker ibland den svenska blir lite "glömd", det finns inte så många kvar tyvärr.
Då jag bor på landet är vaktinstinkten hemskt uppskattad, kanske inte samma sak om man bor i lägenhet.
I övrigt har svensk lapphund samma härliga flockkänsla och "på och av-knapp" som den finska. De älskar barn och andra djur och är enormt trofasta, samtidigt som de kan vara extremt envisa!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar