Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikettdrag
Läst 3116 ggr
Luckysoul
0

Draghundssele

Jag är ganska vilse på hur en Nomesele ska sitta för att vara "perfekt" så jag skulle vilja ha bilder i alla vinklar på hundar där selarna sitter perfekt så att jag vet när jag ska köpa en ny till min hund =)

Vattnadal
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ska leta, tror jag har en del. Här en beskrivning i alla fall:

För det första så ska selen sitta tajtare än folk tror. Går den precis över huvudet, är det troligt att den sitter bra runt halsen.
Den ska inte bara tas på, utan ta en hand och dra i öglan bak och dra ut den, som den sitter när hunden drar. Det är bara så man ser om den sitter rätt under drag.
Känn vid bröstbenet på hunden. Selen ska ligga mot det, inte under, då är den för stor, inte över, då glider den upp på halsen och klämmer.

Kolla så att den inte hamnar ner på bogen vid halsen, då stör den musklerna vid rörelse. Längdmössigt ska den sluta vid svansroten. För kort är sämst, lite för lång kan vara OK, men inte så lång att den hamnar nere på låren och stör benrörelserna.
Den bör ligga rätt på sidorna, så att den ligger mot revbenen utan att klämma ihop buken.

Här visar Gjöa sin sele.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Vattnadal
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Selar framifrån.

Vi kär med nomeselar när de drar med lina i spann eller framför cykel/spark. Ingrid har en kombisele, då hon ska lära sig att dra med skakel, samt även med speciallina fäst i öglorna på sidorna dra kätting/däck ed på promenader. Länk till riktigt bra selar.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter