Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikettövrigt
Läst 1442 ggr
[Mi-rand-a]
0

Skaffa hund

Har funderingar på att skaffa hund  och har haft det i 3-4 år så det är inget förhastat beslut men nu när jag känner att det kanske börjar närma sig så har jag fått lite bekymmer ..

Min egentliga plan var att skaffa hund när jag jobbat ett tag och hittat eget boende så jag sen kan ta ledigt och vara med valpen. Men då kom jag på det jag inte tänkt på tidigare, hur ska jag ha råd med hyran m.m? Har en kille som jag varit tillsammans med i 2år så om vi skulle flyttat tillsammans hade det ju varit enkelt om han jobbat och jag varit hemma med hunden men hoppet att han ska skaffa jobb är riktigt lågt så ingen jag vill förlita mig på eller ha framtidsplaner med när det gäller djur. 

Tänkte då om jag skulle ta och skaffa hund nu till sommar (tar studenten) och vara hemma med den så länge som det behövs för att sen kunna börja jobba och hitta eget boende och framförallt hitta ett jobb som passar in.

Är dock inte säker på om någon av mina planer är smarta så behöver tips, hur hade ni gjort?

Hildgrim
0

Spontant så låter nog klokare att göra tvärt om, alltså att skaffa hunden sist när du löst dom andra problemen.

Jag vet inte vart du bor men på många ställen är det ett helvete att både få tag på jobb och att hitta boende, speciellt om man kommer direkt från gymnasiet. Att sedan försöka ordna båda dessa samtidigt som man har en hund att ta hand om låter som ett väldigt stort projekt.

[Mi-rand-a]
0

Ja att hitta bostad här är väldigt svårt men på något sätt känns det jobbigare att ha en hund man ska uppfostra samtidigt som man ska försöka ha råd med hyra, är det inte lättare att ensamhetstärna hunden först och sen hitta jobb för att sen lyckas ordna med bostad, då har man ju redan pengar för hyra m.m och hunden kan förhoppningsvis klara sig själv i några timmar. 

Men eftersom det lär bli min första hund så kanske jag inte riktigt kan sätta mig in i hur man bör tänka, eller vad man ska säga så bara bra om jag skulle få mer hundägares synpunkter.

Novelia
0

Tror det bästa vore att ordna allting först med boende jobb fast inkomst osv och sen skaffa hunden. Samt vad du gör med hunden om du inte har möjlighet att ta med den till jobbet. Sen är det svårt stt ha råd med hund utan inkomst om något oväntat skulle ske.

I have no sympathy for people without empathy

cissi_1993
0

jag har ingen hund själv men när jag gick ut gymnasiet (2 år sen) fick jag jobba extra och då blevdet mycket obekväma tider lång arbetsdagar och tiderna ändrades fort. nu gick jag hotell men om jag har förstått det rätt är det extra som gäller för dom flästa utbildningar ifrånbörjan om man får något alls. jag kan bara svara för mej men hund skulle jag inte klarat av att ha. och så bör du tänka på att ju längre du är arbetslös oavsett anledning blir det svårare att få jobb tyvärr.