Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikettdrag
Läst 2507 ggr
Theres
0

Draghund

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur gammal bör en hund vara när den börjar dra, och hur mycket vikt är lämpligt att dra för en hund eller två hundar om det går på hjul? Har en husky och så känner vi en husky till. Går det att köra drag med så lite hundar (kortare sträckor) eller bör man ha 6 hundar?

golf.ifokus.se

Vattnadal
1

Fan, ursäkta språket, men hade skrivit ett låååångt inlägg, och sen råkade jag drulla bort det. Får börja om då…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Vattnadal
1

Det blir lite kortare nu…

Husky och grönlandshund har jag börjat köra in vid 6 mån, om de är vana promenader och har grundkondis. Börja med 2-4 km, sluta medan hunden tycker det är roligt. Trappa upp tempo och längden du kör gradvis, se till att det alltid ska vara roligt för hunden när ni slutar, så att den har positiva minnesbilder av det till nästa gång.

1-2 hundar kör man lättast med cykel eller sparkcykel på barmark, och tolkar efter på skidor eller kör med kickspark på snö.
3-4 eller fler kör man säkrast med vagn eller ATV på barmark och släde på snö.

Tänk inte så mycket på vikten, om du inte tänkt dig att den ska dra pulka och du ska sitta i den och lata dig. 😉
Cyklar du så trampar/sparkar du när det behövs, särskilt i uppförsbackar, samma sak med skidor/spark/släde, hjälp till, särskilt när det går tungt och uppför.

Börja alltså kortare sträckor, jobba er uppåt. En hund på runt året med grundkondis kan du köra uppåt milen utan problem. När de är 2 kan du lätt dra många mil. 

Ha bra utrustning från början. En nomesele som sitter rätt, eller en kombisele om du vill kunna dra både med lina och skakel. En tolklina med expander funkar både för cykling och skidåkning, det finns dubbla om du kör med 2 ibland.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Theres
0

Tack för snabbt svar :) Vi som har huskys funderade på om vi skulle köpa någon slags anordning ihop och nu fick vi ju lite mer kött på benen :) Min är 7 månader nu och deras är snart 9 månader. Dags att börja lite smått då :) Maya drar ju redan som en tok nu när vi går med andra hundar. Hon bara måste vara först ^^

golf.ifokus.se