Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikett: övrigt
Läst 1370 ggr
SaraC
0

Djurskyddsinspektörerna (TV-programmet)

Kollar ni? Åsikter?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

jossan84
0

Jag har praktiserat som djurskyddsinspektör och jag tycker att serien ger en ganska rättvis bild. Dock är man ju bara ute och åker en eller max två dagar i veckan, resten av tiden sitter man på kontor och skriver :P

[SophD]
0

Tycker det är väldigt bra! :) Dock förstår jag inte att de personerna som de besöker som inte har bra djurhållning går med på att de filmar ?

Anna-Helga
0

#2 Fast hundimportören har en sida på Facebook och där har hon fått "nöjda köpare" att lovorda hennes verksamhet och hennes hundar och talar om hur orättvis bild det blev i TV… Hon har vänt det till sin fördel och vissa går ju på  det.

Jag tycker det är bra att dom visar hur det är och hur det ser ut och jag tror det finns ett stort mörkertal när det gäller djur som far illa…

SaraC
1

Tycker också att det är bra att det här "ämnet" lyfts!

Men har känt mig lite fundersam till besluten inspektörerna tagit ibland.

jossan84
1

#4 De är styrda av att följa lagskrifter, så de har tex. inte rätt att omhänderta djur om inget av tre punkter är uppfyllda. Om jag inte minns fel är det.

1. Att djurhållaren inte kommer att kunna ordna till felen. (i exemplet där de omhändertog hundar uppgav ägaren själv att han inte kunde ta han om dem längre).

2. Att ingen ägare finns.

3. Att det är akut att det är nödvändigt direkt, tex. svårt lidande djur.

SaraC
0

#5 Nej, jag förstår också det. Och att allt kanske inte visas i TV. Men som i fallet med mor och dotter som hade så extremt många vinthundar, de hade även några katter som inte hade någon bra miljö. Det enda man får se i TV är då att inspektörerna påpekar att miljön är dålig, ägaren frågar en granne (?) som går förbi om den kan "hjälpa" med hennes katter och inspektörerna säger inget alls (i TV) om detta. Tycker att de iaf borde meddelat vad ägaren haft för alternativ till avlivning ?! (som man tolkar är det hennes granne kommer göra)

[Udoon]
0

Har tittat lite på det, tycker det är lite onödigt att de alltid ska visa att de stannar och fikar, hur intressant är det🤔

jossan84
2

#8 Det visar kanske att det finns "vanliga" människor bakom inspektörerna, och att "vanliga" saker också händer under arbetsdagen. Det är ju väldigt liten tid att av arbetet som går till att vara ute på kontroller, det är i huvudsak ett kontorsarbete :)