Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikettraser
Läst 2527 ggr
[..$Dog$..]
1

keeshoun eller eurasier??

Lite om mig…. Jag skulle gärna vilja ha en hund till och har blivit intresserad av dessa två raser;) jag har redan en hund Dvärgschnauzer/Jack Russell. Och hade gärna velat ha en till, och det kommer ske mot sommaren.jag kommer aktivera hunden genom att gå promenader 3 gånger/dag och även lydnad, sök och lite apportering av bollar. Och varje helg brukar jag gå promenader i skogen . Frågor till eurasier eller keeshoun ägare…. Hur mycket motion räcker igentligen / dag ? Hur stora är de båda raserna? Hur mycket ska de äta:p Per dag? Passar de ihop med andra hundar om man lär dom från början? Om ni har fler frågor är det bara att fråga mig ★

SaraC
0

Nu är jag inte ägare till någon av raserna men svar ändå, på det jag kan.

Eurasier = Hanar: 52-60 cm, 23-32 kg. Tikar: 48-56 cm, 18-26 kg.

Keeshond = Mankhöjd: 49 centimeter, +/- 6 centimeter. Vikt: Vikten ska motsvara storleken.

Eurasiern är ju större och behöver mer mat, exakt hur mycket de behöver är ju mycket beroende på vad man utfodrar med! Färskfoder, barf, torrfoder, vilka märken och så vidare. 

De flesta hundar av denna typ brukar generellt inte ha några problem att gå ihop med andra hundar när de får lära känna dem i tid.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[..$Dog$..]
0

Tack för ditt svar ;)

[..$Dog$..]
0

Någon mer som har något att säga om raserna för just nu är jag inne på euarsier

TaschaOlga
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Förstod det som att det var du som ville ha en bild på vår blandning. Kan bara uttala mig om vår hund, hon är 46 i mankhöjd och väger 17 kg. Hon är väldigt lik en kees till utseendet trots att hon är en blandning. Men det är enligt vad vi läst oss till en helt normal storlek för en kees. Fördel med kees är att de inte har så stor jaktinstinkt. Nackdel att de inte gillar att apportera… Men de är förbaskat bra "larmhundar"! Vår tös skrämde bort en dieseltjyv redan innan hon var ett år. Holländarna använde dem som vakthundar på pråmarna. Men de bits inte, bara larmar. Hon kräver måttligt med motion och äter ganska lite, vi ger henne 200g torrfoder om dan. Hon är som sagt väldigt lättlärd och kelen, nåt som passar oss perfekt… Hon fäller i princip bara underullen vilket bildar små tussar som är väldigt lättstädade. Trots den tjocka pälsen är den ganska lättskött, vi borstar henne två ggr i veckan med "piggkam". Mvh Nicke

Persifone
0

Som skrivet innan är det inte så många keesar som gillar att apportera.

De äter runt 2 dl torrfoder 2 gånger om dagen.

Min tik på snart 10 år hänger med på en timmes promenad och fyra kortare rundor om dagen. Utöver det kör vi vardagslydnad, lite spår, skogsagility eller liknande. 

När det är bra underlag tar vi fram cykeln eller inlines för lite mer tempo. Dock inte när det är för varmt, då tar vi de längre promenaderna på kvällen.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus