Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikett: raser
Läst 1459 ggr
[MyCassie]
3

Eviga frågan om rasen

Jag blir knäpp när jag läser runt på nätet där person efter person hävdar att ALLA hundar korsade med Siberian Husky är Alaskan Huskys om de så innehåller samojed eller schäfer eller malamute eller pitbull osv. 

Enligt min mening är Alaskan huskyn en hundras framtagen genom känd härstamning med generationer av avel där siberian huskyn är grunden. 

Så hur ligger det till?

En sak är i alla fall säker och det är att alla hundar korsade med siberian husky är definitivt inte alaskan huskyn. Jag har själv ägt en siberian/schäfer/jämthund mix och inte var det en alaskan husky utan en vanlig mix.

Novelia
0

Aldrig hört! Följer tråden. Det där handlar ju enbart om okunskap.

I have no sympathy for people without empathy

Sofy
0

En Siberian husky x vad som helst för ras är en blandras medans en Alaskan husky är en prestationsavlad hundtyp framavlad för att vara en bra slädhund som officiellt också räknas som blandras.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Vattnadal
1

Det finns många som kallar alla huskymixar för alaskan husky, vilket är fel. Ännu mer fel att det ska vara malamute och siberian…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[MyCassie]
0

#2 Det är lite så jag tänker också samt har fått lära mig genom alla år. Men så stöter man på dessa personer som säger att har hunden siberian husky i sig samt andra raser så är det en Alaskan Husky oavsett om den är prestationsavlad eller inte. Många anser tydligen att alla siberian husky korsningar är alaskan huskys sen blir de jävulskt förbannade när de får förklarat för sig att så inte är fallet. Jag tycker det är fel att kalla en hund för något den egentligen inte är och sen ge ut felaktig information om "rasen" till andra personer.