Lapsk vallhund
Hej! En lång tid nu har den Lapska vallhunden varit ett klart beslut om det hund jag i framtiden ska skaffa. Men nojig som jag är så har jag börjat fundera på om jag inte klara av den? Jag är mycket aktiv med långa skogpromenader, agility, freestyle och rallylydnad samt en del spår ibland då jag har en welsh springer som bara älskar att spåra! Jag hälsade på en kennel för ett tag sen som var väldigt inriktad på att man just verkligen ska JOBBA med hunden på en sån nivå jag kanske inte kan erbjuda. Dom jobbade dagligen med personsök och massa bruksgrenar vilket jag kan säga att jag inte alls är intresserad av, tyvärr. Har någon av er en Lapsk här? Jag är igentligen kanske inte så orolig för om jag ska klara av hunden utan om någon faktsikt skulle villja sälja sin valp till mig? Kenneln vi var på sa ägaren ( när alla valpar redan blivit sålda och vi bara skulle hälsa på ) var att vi inte var såna personer hon skulle sälja valpar till eftersom jag inte skulle köra bruks eller vall. Hur ser era liv ut med en lapsk? Och tror ni någon skulle vilja sälja sin valp till mig även fast jag inte kör bruks?
Jag har en lapsk tös på snart två år och vi tränar inte dagligen sök eller annat superaktivt men visst kräver hon en del motion o lite huvudträning på olika sätt. Det låter som att du aktiverar hunden mycket och att du har koll på det hela (många tror lite naivt att de är superaktiva människor men sen när de har en hund hemma som måste ut på långpromenad och någon mentalträning var dag så inser de att just så aktiva som de trodde) så jag tror en lapsk kan passa dig super!
Med de lapska så finns ju många olika linjer och mentaliteter, se till att hitta ett föräldrapar (och en kennel) som du tycker är trevliga och att de motsvarar den hund du vill ha.
Den kullen vi tog vår tös från är väldigt aktiva, ett av syskonen är arbetande renvallare och en annan tränas inom räddning. De är dock väldigt ljudliga. Även om vi tränat mycket på att få bort skallet så sitter det där, envist och öronskärande men allt kan man inte träna bort. Hon är fantastisk på så många sätt ändå så lite skäll får vi uppenbarligen stå ut med ;)
Jag skulle säga att du bör träffa lite fler uppfödare och lite fler olika hundar. Det är ju ingen stor ras så jag vet att det kan vara svårt att hitta olika individer inom sitt närområde, dessutom är inte föräldrarna någon garanti för hur valparna blir. Mycket är ju träning också.
Värt att tänka på är att de mognar sent, mellan 2-4 år så man får stå ut med en hel del "fjams" från dem ;)
Vart i Sverige bor du?
Har du fler frågor så ställ dem du så kan jag svara så gott jag kan. =)

Jag har en Lapsk, hon är ett och ett halvt år. Hon är mkt aktiv och jobbar gärna, kräver en del motion. Men om jag inte har så mkt tid att lägga på henne en dag, är det inget problem. Då är hon ändå lugn, men nästa dag kräver hon mer. Skällandet och passivitet är problem, men vi har tränat MYCKET, och det lönar sig.
Vi har får och jag vallar/driver får med henne när det behövs. Vi har även en gammal Rottis, som hon leker med. Hon är alltid med på jobbet, där är hon i lunchrummet tillsammans med en-fyra Labbar. På lunchen går vi en liten runda och hundarna får busa. Vi tränar inget speciellt, mer än vallningen, men hon är nästan alltid med oss och aktiverar sig mkt själv.
Du verkar aktiv med din hund. Jag tycker inte att man måste träna inför tävling eller så, bara hunden aktiveras. Vissa uppfödare kan vara kinkiga, men hittar du rätt, kommer den att förstå att du kommer att aktivera din hund även om du inte tänker tävla ditten eller datten.