Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikett: beteende
Läst 2863 ggr
smurfan-13
0

Skillnad/likhet Podenco & Podengo?

Fick en fråga om vilka skillnader/likheter det är i mentalitet mellan podencos och podengon. Någon som kan ge ett bra svar? Jag saknar helt erfarenhet av podengo, men har en bild av att de är mer "lättränade". Funderar dock på hur mkt "fördomar" det är som pratar hos mig då…

Driva
0

Nu har jag bara erfarenhet av en den lilla podengon och det tror inte jag gåra tt jämföra med en podenco. 

Min tjej är väldigt lättmotiverad hon verkligen älskar att träna och har mycket motor. 
Som jag uppfattar podencon är den mer vinthund/urhund och kan vara ganska svårmotiverade. Jag är uppväxt med greyhound och kan tänka mig att det är lite samma. 

Greyhounden jag växte upp med (samma med den min mamma har nu) var jättemysig på alla sätt och vis, men när det kom till träning så tyckte han det var kul en stund om han fick godis, men sen tröttnade han och gick därifrån. 
Min podengo är som sagt hur motiverad som helst, och har mycket "willing-to-please". 

Min hund hoppas jag kunna starta i appellen i vår/sommar, hennes uppfödare har tränat lydnad med sina egna hundar. Jag vet flera som kör agility och lite lydnad. 

Sen har jag inte träffat de större varianterna, men jag hörde mig för lite om medion och de jag pratade med sa att de har mer jakt i sig, men folk säger att man ska kunna träna lydnad och så med de, samtidigt har jag hört att de är mer urhundiga de med.

Besök min blogg: http://bumpi.se

Maja2
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag håller med #1 om att podengon är oerhört lätt-tränad. Lätt att motivera, älskar att jobba med en. Podencon är iofs inte svårtränad, men gillar väl inte att träna tex lydnad, lika mycket. Viltspår osv är den dock väldigt förtjust i :)   Jag har både en podengo och en podenco, samt en bodeguero. Tränar olika saker med de allihop :)

Jamie+Engla
0

Podengo Pequeno är lättlärd men med en stark personlighet. Den är ganska omedveten om sin storlek men tycker de är roligt att jobba. Mycket fysisk aktivitet och psykiskt aktivitet kan krävas på unga individer :) Podengo Medió har jag träffat och den var lugnare än de små men med mindre vilja, inte fullt så aktiv men gick på "tårna" när de träna/tävlar.. beror mycket på individen. Podenco (ibiza) vet jag inte så mycket om. Bara träffat 2 st på nära håll och de var lugna och visste precis vad dem ville. Men när en aktivitet var på gång, var de som skuggor o gjorde allt föraren bad dem. (Detta var 2 vuxna hundar på 4 och 6 år)

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning