Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikett: övrigt
Läst 2814 ggr
[louisemattson]
2

finsk lapphund

hej! har kollat lite på finsk lapphund och har några frågor till er som är erfarna. 1) är det en bra familje hund? den yngsta i vår familj är 8 år och ska kunna vara med den utan några problem. 2) går den bra ihop med andra hundar? 3) fäller dem mycket päls? 4) kan dom vara ensamma hemma i några timmar? 5) jag har hört att dom har "vall instinker" i sig, stämmer det? 6) hur stora blir dom ungefär? 7) skäller dom mycket?

tack i förhand, louise:)

Em_
0

1) är det en bra familje hund? den yngsta i vår familj är 8 år och ska kunna vara med den utan några problem. 
Ja, de funkar bra i familj. Däremot tror jag inte en 8-åring orkar hålla hunden om den t.ex. ser en annan hund och vill leka, så jag hade inte låtit en 8-åring rasta hunden helt själv.

2) går den bra ihop med andra hundar? 
Det är olika, det beror på om hundarna gillar varandra eller inte. Oftast går det bra.

3) fäller dem mycket päls? 
Ja, ganska. Det blir dammråttor av den. Jag tycker den är lättare att städa upp och borsta från tyg än hundar som har kort päls. Den brukar vara som små nålar som naglar sig fast. När hunden byter till sommar- och vinterpäls måste man borta mycket, annars är den rätt lätt att sköta. Nackdelen är att det fastnar mycket sand i pälsen om det är lite blött ute, även om man går på "ren" asfalt.

4) kan dom vara ensamma hemma i några timmar? 
Ja, men man måste lära de det. Det tar några månader innan de kan vara ensamma två-tre timmar.

5) jag har hört att dom har "vall instinker" i sig, stämmer det? 
Ja, en del mer, andra mindre. De flesta kennlar tar aldrig reda på om föräldrarna är bra på att valla eller inte, så därför vet man inte hur valparna blir. 

6) hur stora blir dom ungefär? 
Hanarna blir runt 49cm och tikarna lite mindre. Hanarna brukar vara lite grövre än tikarna och har mer päls.

7) skäller dom mycket?
Ja, man kan träna så att de skäller mindre, men helt tysta blir de väldigt sällan.

[T-Fia]
0

1. Ja, mycket
2. Lika bra som någon annan ras.
3. De fäller mycket två gånger om året, för mig som även har en korthårsras så måste jag säga att jag föredrar Lappisens päls hundra gånger om då man slipper ha korta små hårstrån överallt, hela tiden.
4. Ja, de klarar sig bra några timmar, individuellt förstås.
5. Inte samma sorts vall som en klassisk vallhund, så nej skulle jag säga.
6. Idealhöjd är 49 för hanar och 44 för tikar- +-3 cm.
7. Nej, jag tycker inte de är särskilt skälliga, men allt är relativt och olika linjer och en uppfostringssak. Däremot låter deras skall väldigt skarpt när de skäller…

[louisemattson]
2

okej! tack för alla svar :)

Cherryey
1

DOM ÄR UNDERBARA! :D den finska lapphund jag mött mycket är helt otroligt snäll, lugn och ändå pigg på att leka och gå ut o gå.

Bra med andra hundar, barn och människor i alla åldrar.

Fäller inte mkt alls och tillomed en allergiker kan va i samma rum och klappa i flera timmar!

Vallinstinkten märks inte supermycket på denna hund iaf, han har inte vallat nånting, andra individer kanske agerar mer som vallhundar.

Skäller inte alls, bara när han blir väldigt inne i leken kan han bjäfsa till.

Klarar sig några timmar själv vad jag hört.

Han är några år nu och han är ca häften upp på låren på mig (174cm lång). Han är nog en stor hane iof.

EN HELT UNDERBAR RAS SOM JAG ALDRIG UPPLEVT ELLER HÖRT NÅGOT ONT OM!❤️