Husky- ja eller nej
Hej!
Jag funderar på hur det är att ha en siberan husky. Är det någon som har erfarenhet av hur de är, vad som krävs etc etc..
Vore jättehärligt om någon ville dela med sig! :)
Är du beredd på följande:
Att aldrig kunna lämna din hund ensam eller utan sällskap av en annan hund, gör du det finns det en stor chans att ditt hem blir ommöblerat efter hundens tycke.
Att ha en hund som kommer att vilja ha ihjäl ekorrar, katter, kaniner och annat småvilt mer än något annat du kan tänka dig.
Att alltid ha möjligheten att stimulera och motionera efter hundens behov, dvs trötta ut den rejält 3-4 ggr per vecka.
Att ha en hund som tränar dig istället för tvärtom.
Att aldrig bli förbannad på din hund för då finns det stor risk att du knäcker den och relationen du har med den kommer aldrig att bli sig lik igen.
Att eventuellt skaffa fler sibbar och riskera polarsjukan.
Att ha en hund som stundom kommer att matvägra utan att någon som helst anledning och förmodligen aldrig kommer att älska mat.
Att varje dag få uppmärksamhet utav folk, varav flera kommer att fråga om det är en varg du har i kopplet.
Att inte känna dig bortstött om din husky väljer golvet i hallen framför platsen brevid dig i soffan.
Att dammsuga två gånger per dag kommer att bli standard under fällningstiden och du kommer alltid, oavsett årstid att ha hår precis överallt. Men du kommer att sluta bli känslig för hår i maten!
Om du är beredd på allt detta och lite till så tycker jag definitivt att du ska överväga enligt mig världens underbaraste hundras 😉😂❤️

Här kommer lite länkar:
http://spetsarochurhundar.ifokus.se/discussions/4d71451db9cb46222d059799-sibbe-alaskan-husky
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

MVH Elin

Ochj en till:
Läs gärna dem, och kom med frågor. 🙂
MVH Elin
Haha låter som många jobbiga moment, finns det inget positivt? ;) Tycker inte de verkar göra så ovanligt mycket kaos i hemmet om de lärs upp bra från början och motionerar dom tillräckligt, eller?
Tack för länkarna! :)
Det finns massor utav det positiva! Men det är ingenting som kommer gratis och det är därför alla varnar. :)

Det är en helt underbar ras, OM de får det de behöver. Våra som är på långdistanslinjer är extremt jobbiga till de är ca 2 år och landar lite. Före det skulle då inte jag lämna dem ensam inne. Ubbe fick knappt vara inne, om vi inte var i stugan. Där fick han dra släde minst 4-8 mil om dagen, och kunde då ligga stilla och mysa.
Att skaffa husky för att man förälskat sig i utseendet är det sämsta man ḱan göra. Om det handlar om rasens ursprung och man är beredd på att skaffa minst en till och köra drag, så tänker man rätt.
Jag har sagt det förr, och säger det igen nu:
Om du tror att du kan anpassa en husky efter ditt liv, kommer ni båda att bli olyckliga. Om du däremot anpassar ditt liv efter huskyn, så får ni ett härligt liv tillsammans, du och dina 4-12 huskyn, i ett hus på landet. 😂
MVH Elin