Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikett: raser
Läst 1845 ggr
Oliviahack
0

Svensk lapphund

Finns det någon här inne som har en Svensk lapphund och som kan berätta lite om rasen? Vill veta hur rasen är i vardagen, hur den är att jobba med och vilka dom vanligaste egenskaperna är!

SaraC
0

Kan tills vidare tipsa om denna artikel 🙂

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Oliviahack
0

Har redan läst den men tack ändå :)

SaraC
0

#2 Släng in samma fråga där med, i artikeln, så är chansen större att någon med erfarenhet av rasen hittar 🙂

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

IdaT
0

Jag har en svensk lapphund, men det är enklare att beskriva om du ställer lite mer specifika frågor att svara på. 🙂

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Frida B
0

Puttar upp den här tråden lite! Gör ett arbete i skolan, och undrar lite om svensk lapphund.

- Låter de mycket? Alltså inte skäller utan har de mycket ljud för sig?

- Hur  är det med jakten, har dom mycket jaktlust?

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

IdaT
0

#5 Ja, jag skulle såga att dom låter mycket. Exempel på ljud Kraxen har är "Precis där!"-gruffet, "Det kliar jättemycket"-pipet och "ut! Nu!"-pipet. Han brukar också när han tycker att jag dröjt för länge med middagen gå till sin matskål och slicka i den så att den skallrar (han har en matbar, så metallskålen slår emot kanten lite). Faktum är Herax aldrig väljer skällandet i första hand, utan jan försöker alltid meddela sig på annat sätt först och lyssnar man inte blir han till slut så frustrerad att han "skriker" (det vill säga skäller) på en. Angående jakten vill jag komma med det klassiska svaret att det är individuellt, men om vi ser historiskt sett så har lapphunden använts till jakt långt innan den blev vallare, eftersom den funnits hos samerna sedan innan dom var renskötare. Troligt är att lapphunden från början hjälpte samerna jaga renar, för att sedan hjälpa till att valla dom. Idag vet jag lapphundar som jagar älg och björn, jag har även för mig om att det finns någon son jagar viltsvin med sin hund.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.