Spetsar & urhundar iFokus

Spetsar & urhundar

Etikettraser
Läst 2768 ggr
OneSound
0

Finns den rasen?

Hejsan!

Har lagt ut ett inlägg om att jag vill skaffa hund i framtiden på hundar.ifokus.se. Men har länge varit sugen på att testa drag med skidor där man hade bälte som hunden kopplas i. Men frågan är om det finns någon hund som orkar dra (väger 70-75, skiftar en del) men som annars stämmer in på våra önskemål.

• Helst en som inte fäller så mycket. Gärna en som inte kräver så mycket pälsvård.

• En hund som kan vara lugn inomhus, helst en som inte är så benägen att skälla.

• Vänlig mot djur och människor, men helst inte för på. (Dock handlar väl det mycket om uppfostran)

• En ras utan så många rasrelaterade sjukdomar.

• Min kille vill ju ha en liten hund, så helst så liten som möjligt. Men kan ju inte vara en mini, såklart.

• Klarar drag och power walks (40-60 min). En som inte blir överhettad på sommaren helst.

• Kommer bo i en tvåa lägenhet antagligen, åtminstone några år.

• Som kan lära sig skillnaden med att dra på kommande (sele) och gå fot (halsband).

• Inte så svårtränad eller skarp i psyket. 

• Klarar av olika miljöer. Som stad och skog.

Aut viam inveniam aut faciam

Tusen
0

Kinesisk nakenhund eller korsningar med denna ras.
Min yngsta dotter har en sådan korsning och han passar in på samtliga av dina önskemål/krav. Dock är han kanske lite liten för att kunna dra något men lära honom går utmärkt. 🙂

OneSound
0

#1 Hmm, vill ju gärna ha en som orkar dra lite också. Men tack för tipset :)

Blir så sugen på vintern när jag föreställer mig en hund som drar framför. Alla fina vinterdagar man kan spendera ute istället för att häcka inne för att man inte har något att göra ute!

Det jag vill köra är då hund drag i nordisk stil :)

Tusen
2

#2 Du skrev att din pojkvän ville ha en sån liten hund som möjligt och sen vill du ha en draghund. Hur går det ihop?🤔

OneSound
1

#3 Tänkte om de finns något mellanting. Sedan så är det i slutändan min hund :)

Tusen
0

#4 Hur stor hade du tänkt dig? Mankhöjd eller något?

OneSound
0

#5 Lämnar de "öppet" men inget i storlek som en husky. Men i värsta fall får man ta en större hund - om de inte finns några alternativ.

Alltid gillat pointers och liknande hundar. Men föreställer mig att jakthundar skäller en hel del och har svårt att bli riktigt stadsvana och lydiga.

Hildgrim
0

Jag tycker det låter som en xoloitzcuintle (mexikansk nakenhund). Förutom att dom kan vara reserverade mot nya människor.

Dom finns i tre storlekar och kan vara allt från 25 cm höga till 60 cm så det är bara att välja vad som passar bäst. Vill man inte ha naket så finns det pälsade mexare.

OneSound
1

#7 Ja de kanske orkar dra? Dock blir det definitivt en pälsad isåfall då det handlar om vintersport ;)

smurfan-13
1

Om du vill ha en hund som drar dig i skidor så är väl ändå tanken att även du bidrar till att ni kommer framåt? Isf kan även ganska så små hundar lära sig att dra på bra framåt, bara de inte behöver dra hela din vikt själv så att säga.

OneSound
0

Nej självklart, men sen får man dessutom tänka på att de ska orka springa snabbt och länge. Sen drar de också, alltså kan den inte vara allt för liten och svag.
Men kanske något omkring 40-45 kan räcka? :)

smurfan-13
2

De flesta hundar m en frisk o sund kropp kan träna upp sin kondition till att orka betydligt mer än matte/husse, oavsett storlek på hund :)

OneSound
0

Men jag kommer vara på skidor, alltså kan hastigheterna bli mycket snabba :)

Fast tror ändå inte t.ex. en JRT kan vara till någon nytta i det sammanhanget. Tror mindre hundar mest blir i vägen.

einarsson
1

Lapsk vallhund stämmer in på i princip allt. Den fäller ordentligt två gånger om året, och "inget" där emellan. De kan vara skälliga, men det är till stor del en uppfostrings sak. Kanske är förliten för dig, den väger 15-20kg, men jag vet att det finns människor som använder dem till drag.

Emelie911
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Japansk spets eller finsk lapphund! Dom kan man ha med sig över allt och dom kräver inte mycket men orkar endå rejäla promenader!

Jag har själv en Japansk spets och när jag cyklar med han så drar han mej på cykeln, han är liten men otroligt stark! springer med när jag far ut med hästen! Helt otrolig hund!

vallhund
0

Eurasier?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.